کردها، کرمانج‌ها، فارس‌ها، ترکمن‌ها، ترک‌ها، عرب‌ها و بلوچ‌ها بر زمین خراسان شمالی دوش‌به‌دوش زندگی می‌کنند و خاک این سرزمین فراوانی و برکت را نصیبشان کرده است.

مردم هر قوم به ذائقه خود، غذایی دلپذیر را بر سفره می‌گذارند که طعم گوشه‌ای از خاک خراسان شمالی را در خود جای داده است.

محصولات-خراسان-شمالی

کشت و زرع به سبک خراسانی‌ها

اراضی بسیاری در این دیار به زیر کشت پنبه، چغندرقند، آفتاب‌گردان، گندم، جو و حبوبات می‌روند. در کنار زمین‌های کشاورزی باغات زیادی در سراسر خراسان شمالی دیده می‌شود.

تاکستان‌های انگور، باغ‌های گیلاس، آلبالو و سیب در خراسان شمالی به وفور دیده می‌شود. مشاهده این میزان از کشت و زرع و باغداری در سرزمینی که با کم‌آبی روبه‌روست، نشان‌دهنده لطف و رحمت خاک این سرزمین است.

 انگور خراسان شمالی

جای بسی تعجب است که همه، خراسان شمالی را به زعفران و زرشک می‌شناسند و انگار هنوز دستشان به شاخه قندهای انگوری این دیار نرسیده است.

خراسان شمالی جزو 6 تولیدکننده برتر و اصلی انگور در ایران است. در اینجا به هر باغی که ورود کنید تاکی را تکیه بر دیوار و تیرک زده می‌یابید.

تنوع انگور در این خطه بسیار بالاست. چرخی در استان بزنید تا انگور کلاهداری، یاقوتی، بی دانه سلطانی، صابونی، شصت عروس، لعل، عسگری، سفید، خلیلی، صاحبی بچشید. البته شاید فقط محلی‌ها بتوانند تفاوت رنگ و طعم هر یک از این انگورها را تشخیص بدهند اما برای یک مسافر چه چیز دلکش‌تر از ظرف انگور و امتحانی فرح‌بخش است. آری، راز حبه‌ها را به تنهایی باید کشف کنید.

غذاهای محلی استان خراسان شمالی

بعد از آشنایی با محصولات خاک این سرزمین نوبت به خوشمزه‌های دستپخت مردم این دیار می‌رسد. روی‌هم رفته مردم این منطقه، تنوع بالایی از آش را طبخ می‌کنند.

آش یارمه

آش-یارمه-بجنورد

این آش یکی از خوراک‌های محلی بجنورد است، که به لطف رویش گیاهی به نام چریش طبخ می‌شود. کوه‌های بجنورد در بهار پوشیده از سبزی کوهی می‌شود و مردم نیز با غنیمت شمردن فرصت دست به کار پخت یارمه می‌شوند.

در این آش در کنار چریش از اسفناج، بلغور گندم، نخود، دوغ، پیاز و نعناع خشک استفاده می‌شود.

شله ماش

شله ماش غذایی بسیار مقوی است که در بجنورد و دیگر بخش‌های استان خراسان شمالی طبخ می‌شود. برای طبخ یک شله ماش اصیل به برنج، پیاز داغ، ماش، ادویه و گوشت تکه‌ای نیاز دارید. محلی‌ها این آش را اندکی تند طبخ می‌کنند.

قروتو

آش-شله-ماش-بجنورد

قروتو یا آب کشک یکی دگیر از غذاهای سنتی خراسان شمالی است که به صورت تلیت خورده می‌شود. در طبخ این غذای ساده و مقوی از گردوی خرد شده، کشک، جعفری، ترخون، روغن حیوانی، ادویه و شیرین بیان استفاده می‌شود. اگر مهمان خانه مردم این دیار باشید، به احتمال زیاد متوجه علاقه وافر آنها به این غذای لذیذ خواهید شد.

قطاب نانی محلی

قطاب نان محلی خراسان شمالی

چریش در طبخ غذاهای بسیاری، به کار برده می‌شود، زنان این دیار ترکیب سیب‌زمینی، عدس، برنج و چریش را به عنوان موادمیانی قطاب به کار می‌برند. برای تهیه این نان محلی مقوی، بعد از تهیه خمیر از مخلوط چریشی که پیش‌تر تهیه و به خوبی طعم‌دار شده است، استفاده می‌کنند.

قابلی پلو

قابلی-پلو--غذای-خراسان-شمالی

قابلی، تحفه همسایگی با افغان‌ها و یکی از لذیذترین غذاهای استان خراسان شمالی است. این غذا نیز درست مانند قرتو یکی از غذاهای اصلی مردم این دیار است. در تهیه این غذا از رشته پلویی، لوبیا چیتی، خرما یا کشمش، ادویه، پیاز داغ، برنج، هویج، هل و کوفته ریزه یا گوشت تکه‌ای استفاده می‌شود.

غذاهای سنتی خراسان شمالی به اینجا ختم نمی‌‌شود، در بازدید از این دیار باید طعم آش قلیه، اشکنه خراسانی، کمه جوش، کاچی بجنوردی را نیز بچشید.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:20 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

1 × پنج =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید