استان قزوین در زمره استان‌های حاصلخیز ایران قرار دارد، که از دستان البرز می‌نوشد و به پرورش محصولات کشاورزی کمک می‌کند. از محصولات کشاورزی استان قزوین می‌توان به گندم، جو، ذرت، پسته، بادام، انگور، گوجه فرنگی، گیاهان دارویی، هندوانه دیمی، زغال اخته و فندق اشاره کرد.

غذاها و شیرینی‌های خوشمزه‌ای که در قزوین تهیه می‌شوند، حاصل سخاوتمندی آب و خاک این اقلیم هستند. دشت حاصلخیز قزوین به رونق صنعت کشاورزی کمک کرده است. کوهستان‌های رامند، البرز و چهارگر چون نعل اسب این استان را به محاصره خود درآورده‌اند.

محصولات پربار استان قزوین

گیاهان دارویی

در بخش‌های جنگلی و مرتعی قزوین گیاهان دارویی بسیاری یافت می‌شود که از فهرست بلندبالای آنها می‌توان به آویشن، شیرین بیان، کنگر، کاسنی، خارشتر و شاه تره اشاره کرد. دمنوش گل گاوزبان این خطه برای کاهش استرس و آرامش بخشیدن به قلب، بسیار مفید است. آنچه مایه تأسف است، بی‌اهمیتی مسئولان وقت نسبت به این گنجینه دارویی طبیعی است؛ که به علت بی‌مهری، مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد.

گردو و فندق

گردو-و-فندوق-زنجان

بویین زهرا بخش قابل‌ملاحظه‌ای از فندق و گردوی استان قزوین را تأمین می‌کند. درختان آجیلی این استان میراث گذشتگان هستند و چون دفینه‌ای سبز به انسان مدرن هدیه شده‌اند. البته در این شهرستان محصولات دیگری چون زغال اخته و پسته نیز کشت می‌شوند و منبع درآمدی عالی برای کشاورزان این دیار هستند.

انگور

محصولات کشاورزی این استان در فهرست اقلام ارگانیک قرار دارند و انگور باکیفیت و شیرین تاکستان‌های این استان علاوه بر آنکه به بازارهای داخلی تزریق می‌شود، توانسته‌ است به بازارهای جهانی نظیر بازار کشور روسیه راه پیدا کند. شهرستان تاکستان و انگور گوارایش معرف حضور همگان است و مردمان زحمت‌کش قزوین از این میوه بهشتی محصولاتی چون آبغوره، کشمش و شیره انگور درست می‌کنند.

لیست غذاهای محلی استان قزوین

قیمه نثار یک غذای سنتی معروف

قیمه-نثار

قیمه نثار از غذاهای لذیذ و تکرار نشدنی این استان است، که مواد اولیه آن از مزارع زیر کشت دشت قزوین به دست می‌آید. این غذای سنتی قزوین آن‌قدر رنگارنگ است که حتی افراد سیر را نیز گرسنه می‌کند، به نحوی که نمی‌توانند دست رد به سینه این پلوی مرصع نشان، بزنند.

محتویات دلپذیر این پلو عبارتند از تکه‌های گوشت، زرشک، خلال بادام و پسته، خلال پوست پرتقال و پیاز داغ طلایی. در سفر به قزوین نباید به هیچ عنوان این غذای خوش رنگ و لعاب را از کف داد.

آش ماش پیازو

آش، مخصوص روزهای سرد و برفی است، که مزه شیرین روزهای خوش کودکی را زیر زبان می‌آورد. در استان قزوین نیز آشی دلچسب می‌پزند به نام آش ماش پیازو، که از ترکیب گوشت پخته و ریش شده، نخود، لوبیا قرمز، ماش، عدس، لوبیا چشم بلبلی، پیازداغ و ادویه تهیه می‌شود. خوردن این آش در وعده عصرانه به رفع خستگی کمک می‌کند و به مسافران این اقلیم جانی دوباره می‌دهد که به گشت و گذار در استان قزوین بپردازند.

آش ترشی الموت

آش-ترشی-الموت

آش ترشی الموت، خوراکی است ترش مزه و گوارا که در ظل گرمای تابستان از حرارت تن می‌کاهد. این آش را آش سرکه نیز می‌گویند از آن رو که در تهیه آن از سرکه نیز استفاده می‌شود. این خوراک ترش مزه حاوی سبزی کوهی، نخود، لوبیا، عدس، ادویه، زرشک و رشته آشی است.

این آش با یک تکه نان سنگک برشته، بسیار لذت بخش است و طعم دلچسب ترش آن به جان می‌نشیند؛ از این رو خوردن آش الموت به آنانی که ذائقه ترش پسندی دارند، توصیه می‌شود.

نثار پلو

نثار پلو که شیرین پلو نیز نام دارد، از غذاهای محلی قزوین است؛ که در مجالس رسمی طبخ می‌شود. آنچه در تهیه این غذای قزوینی مورد استفاده قرار می‌گیرد خلال بادام، پسته، پرتقال شیرین شده، گوشت، زرشک، زعفران و گلاب است که عطری مسحور کننده به برنج می‌بخشند‌.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:28 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

چهار × 3 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید