خطه گرم جنوب یادآور غذاهای محلی خوزستان نظیر سمبوسه و قلیه ماهی است. یک خوزستان است و فلافل خوش عطری که طعم مطبوعش را در هیچ جای ایران نمی‌توان یافت. محصولات کشاورزی خوزستان چون گندم، خرما، بامیه، نیشکر و گل مریم رونق خویش را مدیون خاک پرمهر جنوب هستند.

دریای جنوب نیز سخاوتمندانه بستر پرورش انواع ماهی را فراهم کرده و صیادان دریادل و نازک طبع را بهر کسب روزی حلال به دامان خود فرا می‌خواند. گویی آفتاب، نگاهی گیراتر به خوزستان دارد که با گرمای خویش به این دیار گرمایی خاص بخشیده و مردمان عرب زبان بی‌آلایش به رسم آفتاب، مهمان نوازی را به حد اعلا رسانده و با غذاهای سنتی از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند‌.

گل مریم

گل-مریم-خوزستان

استان خوزستان رتبه اول تولید گل خوش بوی مریم را از آن خود کرده است. رایحه روح افزای مریم در گرماگرم تابستان، هوش از سر هر جنبنده‌ای می‌برد که تنها باید به صرف نشاندن لبخندی شیرین بر چهره زیبای معشوق خریداری شود. در قطب پرورش گل مریم گل‌های دیگری نیز چون لیسیانتوس، نرگس، لیلیوم و رز نیز تولید می‌شوند.

بامیه

بامیه یکی از محصولات اصلی خطه گرم جنوب است که شناسنامه آن به نام خوزستان ثبت شده است. این محصول ملین به واسطه خواص درمانی متعدد، خوراکی مفید برای افراد دیابتی محسوب می‌شود. در شهرهای اهواز، شادگان، دزفول و شوشتر مزارع بامیه خودنمایی می‌کنند. این محصول به سراسر ایران صادر می‌شود و خوزستان قطب برتر تولید بامیه را به خود اختصاص داده است.

خرما

سرتاسر سرزمین خوزستان پوشیده از نخلستان‌هایی است که محصولی شیرین و مقوی را راهی بازارهای کشور می‌کنند. در ماه‌های تابستان گرما به اوج می‌رسد و خرما پزان آغاز می‌شود. بدین سان دوران باروری نخلستان‌ به منتهای خود نزدیک شده و انتظار برای برداشت به پایان می‌رسد.

آنگاه ساکنان خونگرم خوزستان راهی نخلستان می‌شوند و از دامان این دیار به کسب روزی می‌پردازند. مردمان دست و دلباز جنوب همواره همسایگان خویش را متنعم ساخته و خرمای نرم و شیره دار را به دست آنان می‌رسانند. ناگفته نماند که با اتمام فصل برداشت، همسایگان خارجی نیز برای بهره‌مندی از این محصول چشم به دستان خوزستان می‌دوزند. خرما به عنوان سوغات استان خوزستان نیز شناخته می‌شود.

غذاهای محلی استان خوزستان

فلافل

فلافل-آبادانی

فلافل را تنها باید در خوزستان خورد و بس، آن‌هم با سس انبه مخصوصی که مثالش در سایر شهرهای ایران یافت نمی‌شود. پس از بوسه آفتاب بر تن تب‌دار خوزستان سوسوی لامپ‌های دکه‌های فلافل فروشی و عطر خوش این خوراک گیاهی همه پسند، مسافران گرسنه را راهی لشکر آباد اهواز می‌کند. هر مسافری که فلافل اهوازی را در راسته فلافل فروش‌های لشکر آباد نوش جان کند، مشتری پروپاقرص خیابان انوشه خواهد شد. فلافل یکی از غذاهای سنتی خوزستان است که در میان گیاهخوار محبوبیت بالایی دارد.

کبه عربی

به علت بالا بودن تنوع قومی در خوزستان پخت غذاهای کشورهای عربی نظیر عراق و لبنان بسیار رایج است. یکی از این خوراک‌های تند و پرادویه کبه عربی نام دارد، که یک لایه نازک برنج دور مخلوط گوشتی قرار می‌گیرد و در روغن داغ سرخ می‌شود. کبه عربی با چاشنی سس فلفل، طعمی شگفت انگیز خلق می‌کند.

خورشت بامیه

خورشت-بامیه-غذای-خوزستان

خورشت بامیه خوزستان بسیار لذیذ است و پرخاصیت. این غذا شباهت زیادی به خورشت قیمه دارد با این تفاوت که در تهیه این غذا به جای سیب زمینی از بامیه استفاده می‌شود. یک کاسه خورشت بامیه در کنار برنج و ترشی مخصوص خوزستان، چه شود! خوردن خورشت بامیه خوزستان یکی از بایدهای سفر به این دیار است.

آش آبادانی

آش-آبادانی-غذای-محلی-خوزستان

طرفداران آش شله قلمکار نباید لذت خوردن آش آبادانی، این غذای محلی خوزستان را از دست بدهند. ترکیب نخود، لوبیا، عدس، برنج، گوشت، سبزی و ادویه مخصوص خوزستان، غذایی است مغذی که لذت خوردن آن در روزهای سرد زمستانی دو چندان می‌شود.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:21 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

5 × چهار =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید