استان کرمانشاه نهمین کلانشهر معروف کشور با تولید محصولات کشاورزی متعدد به یکی از قطب‌های مهم کشاورزی تبدیل شده است. از جمله محصولات کشاورزی استان کرمانشاه می‌توان به گندم، جو، ذرت، نخود و چغندر قند اشاره کرد.

خاک حاصلخیز این خطه روزی رسان مردم کرمانشاه است و در سال‌های اخیر برخی از کشاورزان موفق به کشت زعفران نیز شده‌اند، از این رو زاگرس چون مادری مهربان از محصولات کاشتنی فرزندان خویش پاسداری کرده و آنها را متنعم می‌سازد.

نخود

نخود

استان کرمانشاه موفق شده است یک سوم از نخود مورد نیاز بازار را از دامان زمین‌های زراعی خود تأمین کند و رتبه اول کشور را به دست بیاورد. نخودی که در سراسر کشور به ویژه خطه جنوب مورد استفاده قرار می‌گیرد و به غذاهای خوشمزه تبدیل می‌شود، در دستان کرمانشاه رشد و نمو می‌یابد. از آنجایی که نخود کرمانشاه کیفیت بسیار خوبی دارد گاه به عنوان سوغات نیز خریداری می‌شود.

چغندر قند

مدال رتبه سوم کشوری در زمینه تولید چغندر قند بر گردن کرمانشاه آویخته شده است و این استان سهم به سزایی در تأمین مواد اولیه قندی کشور ایفا می‌کند. این گیاه دارای خواص درمانی و دارویی است و بخش زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. جالب آنکه در فصل زمستان دکه‌های لبو فروشی فعال در سطح استان، چغندر قند را در کنار لبوی سرخ رنگ می‌پزند و با خوراکی شیرین و داغ از مهمانان استان پذیرایی می‌کنند‌.

ماهی

اگرچه خطه زاگرس کیلومترها با دریای شمال و جنوب فاصله دارد، اما مردمان زحمت‌کشش به پرورش ماهی نیز می‌پردازند. این استان به رقابت چشمگیر با استان‌های پرورش دهنده ماهی برخاسته و از این رو توانسته در میان استان‌های غیرآبی رتبه اول را از آن مردمان خونگرم خود نماید.

5 غذای محلی اصیل و محبوب کرمانشاه

خورشت خلال

خورشت-خلال

این خورشت از معروف ترین غذاهای محلی کرمانشاه محسوب می شود. خورشت خلال غذای رسمی و اعیانی مردمان مهمان‌نواز کرمانشاه است. این غذای خوش رنگ و لعاب پای ثابت مهمانی‌ها است و در سفره‌ها جایگاهی ویژه دارد. خورشت خلال مخلوطی است رنگین از گوشت گوسفندی، زرشک سیاه، خلال بادام و رب گوجه فرنگی که در کنار برنج زعفرانی با عطر روغن کرمانشاهی سرو می‌شود.

ونوشک پلو

در کرمانشاه به پسته کوهی، ونوشک می‌گویند و بانوان خوش سلیقه کرد از آن غذایی لذیذ درست می‌کنند، به نام ونوشک پلو. این غذا مخلوطی است از ونوشک، برنج و گوشت چرخ کرده که رنگ و لعابش را مدیون زعفران و رب گوجه فرنگی است. خوردن این غذای سنتی کرمانشاه خالی از لطف نیست‌.

دنده کباب

دنده-کبابی--غذای-کرمانشاه

محال است کسی قدم در خاک کرمانشاه بگذارد و خودش را به ضیافت دنده کباب دعوت نکند. این غذای محلی کرمانشاه از دنده گوسفندی با چاشنی زعفران و ادویه تهیه می‌شود که بسیار ترد و آبدار است. پس از بازدید از شکوه باستانی طاق‌بستان، باید سری به یکی از سفره‌خانه‌های اطراف زد و طعم خوش دنده کباب کرمانشاهی را با تمام وجود احساس کرد. به راستی که هیچ دنده کبابی همچون دنده کباب کرمانشاه خوشمزه نیست.

والک پلو

والک-پلو-غذای-کرمانشاه

خاک غنی استان کرمانشاه، زمینه رویش گیاهان متعددی چون والک را فراهم کرده که علاوه بر خواص درمانی در طبخ غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. والک پلو با زبان گوساله تهیه می‌شود و پس از آماده شدن روی آن روغن حیوانی می‌ریزند و با انواع ترشی، نوش جان می‌کنند. در برخی از رستوران‌ها این غذا با گوشت مرغ یا گوسفند نیز تهیه می‌شود.

شلمین

شلمین-غذای-کرمانشاه

یکی از غذاهای محلی کرمانشاه خوراکی است ترش مزه، که شلمین نام دارد و از شلغم و برگ آن تهیه می‌شود. در کرمانشاه بلغور نیم پز را به آب انار، سبزی مخصوص و شلغم و برگ پخته آن اضافه می‌کنند و چند روز در جای گرم نگهداری می‌کنند. سپس گلوله‌های کوچکی شبیه ترخینه از آن درست کرده و در سایه خشک کرده‌ و در زمستان طبخ می‌کنند. این غذای ساده خواص زیادی دارد و به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:23 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

سیزده + ده =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید