چین! این سه حرف و یک کشور بدون انکار یا مقابله با حقیقت توانسته نبض اقتصادی تپنده‌ای باشد‌. سیاست اقتصادی چین بسیار عجیب و شاید هم باید گفت که بسیار درست است. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان تورم اقتصادی را تجربه می‌کنند که نتیجه آن شکنندگی بازار داخلیست، چین با یک تمرکز جدید وارد میدان شده است. سیاست جدید این کشور تمرکز مصرف‌کنندگان بر بازار داخلی است. در این راستا توجه آن‌ها به مقوله‌هایی جلب می‌شود که قبلاً مد به نظر نمی‌رسید، مانند محصولات یشم.

بر اساس گزارش ووگ بیزینس، فروش محصولات یشم در چین ۱۵.۸ درصد رشد کرد و اندازه بازار از ۱۵۰ میلیارد یوان (حدود ۱۶.۲ میلیون پوند) فراتر رفت و آن را پس از طلا به دومین دسته بزرگ تبدیل کرد. در عین حال، خریداران جوان‌تر شده‌اند (۴۴ درصد خریدها توسط افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله انجام می‌شود)، و فروش از حالت آفلاین به آنلاین منتقل شده است.

همانطور که می‌گویند سیاست چین در «با ارزش نگاه داشتن ستارگانش» است. سلبریتی‌های چینی به طور فزاینده‌ای با استفاده از جواهرات یشمی در انظار عمومی ظاهر می‌شوند که به خودی خود یک روند تصادفی به نظر نمی‌رسد، بلکه مانند یک اقدام عمدی برای جذب خریداران جوان به جواهرات محلی است. محدوده قیمت این سنگ بسیار گسترده است و تقریباً همه می‌توانند آن را بخرند.

از اقتصاد مصرف تا اقتصاد برداشت. چه روند مهمی از چین به ما می‌رسد؟

مد-چین
سایت BoF (The business of fashion) درباره روندی می‌نویسد که احتمالاً از چین و بازار جهانی می‌آید. مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای خرید کالاهای گران قیمت را به نفع سفر و تجربیات دیگر کنار می‌گذارند. در این مقاله آمده:

بخش خدمات چین ۷.۵درصد رشد کرد در حالی که فروش کالاها تنها ۳.۲ درصد رشد کرد. دولت کشور قصد دارد مصرف خدمات را توسعه و تحریک کند، زیرا پتانسیل اقتصاد محلی را در این امر می‌بیند.
تیانشوی، قطب باستانی جاده ابریشم در استان گانسو، به نمونه بارز رونق در «اقتصاد تجربه» تبدیل شده است. این شهر ۲.۹ میلیون نفری در اوایل سال جاری پس از ویدیوهای ویروسی در رسانه‌های اجتماعی، تقریباً چهار برابر بیشتر از گردشگران استقبال کرد.

طبق پلتفرم JD.com، فروش محصولات فضای باز (شامل تجهیزات غواصی، تخته‌های پارویی، دوچرخه‌های جاده، اسکیت‌بردهای برقی) دو تا سه برابر افزایش یافته است.

رزرو تورهای سفارشی که به گروه‌های کوچک اجازه می‌دهد برنامه‌های سفر، مقصد، حمل‌ونقل و گزینه‌های غذای خود را انتخاب کنند، در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ده برابر شده است.

این مقاله می‌گوید: «از زمان همه‌گیری، بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که زندگی چقدر شکننده است و سبک زندگی سالم‌تری را انتخاب می‌کنند و سرگرم می‌شوند. به این رشد درآمد متوسط و سیاست کلی چین مبنی بر عدم مصرف برندهای اروپایی را نیز اضافه کنید.»

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: آکسسوریبرچسب‌ها: بازدیدها: 100
تاریخ انتشار:3 شهریور, 1403

دیدگاه خود را بنویسید