نصف جهان را باید سرزمین حیرت و شگفتی دانست که در گذر قرن‌ها صلابت خود را در عرصه هنر حفظ کرده است. از سر انگشتان اصفهان هنر تراوش می‌کند و این بانوی هنرمند در جمع هنرمندان، خوش نشسته است.

صنایع دستی اصفهان نه تنها مردمان پارس، بلکه مردمان فرنگ را نیز متحیر کرده است و آدمی انگشت به دهان می‌ماند که این همه ذوق و قریحه ریشه در کجا دارد. از در و دیوار اصفهان هنر چکه می‌کند، از معرق گرفته تا منبت، جلوه‌ای نامیرا خلق شده است به جاودانگی تاریخ هنر اصفهان.

نام اصفهان که به گوش می‌رسد، بی‌اختیار ذهن آدمی به سریال قصه‌های مجید و بی بی کشیده می‌شود و طعم دلچسب گز و پولکی قند در دل آب می‌کند‌. اصفهان با انواع خوراکی‌های خوش طعم پیوند خورده و برخی از آنها به شهرت جهانی رسیده‌اند.

زیباترین صنایع دستی در اصفهان

فیروزه کوبی هنر تحسین برانگیز اصفهان

فیروزه-کوبی

کمتر کسی پیدا می‌شود که دست خالی از اصفهان برگردد و جزئی از نصف جهان را با خود به کاشانه‌اش نبرد. هنر زیبای فیروزه کوبی حاصل پیوند قطعات ریز فیروزه و مس است. البته تکه‌های فیروزه ظروف دیگری نظیر برنز، ورشو و نقره را نیز مزین می‌کنند. زیباترین ظرف فیروزه کوبی شده، آن است که هنرمند با صبر و شکیبایی، قطعات بسیار ریز فیروزه را با فاصله‌ای به قطر یک تار مو کنار هم نشانده است.

مینا کاری اوج زیبایی و ظرافت

مینا-کاری--صنایع-دستی-اصفهان

مینا کاری به هنر منقش کردن ظروف مسی گفته می‌شود و بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد. پس از سفید کردن مس، هنرمند دست به کار می‌شود و با قلم‌موی ظریف رنگ دلنشین آبی را بر جان مس می‌نشاند. مینا سازی با اندیشه ایجاد آرامش دیداری در مخاطب خلق می‌شود و نفس هر بیننده‌ای از تماشای این زیبای باشکوه در سینه حبس می‌شود.

قلم‌زنی یادگار هخامنشیان

قلم‌زنی-یادگار-هخامنشیان

ظریف‌ترین هنر خطه هنر پرور اصفهان قلم‌زنی نام دارد که در پی پیوند مقدس دستان هنرمند قلم‌زن بر ظرف مسی یا نقره‌ای حاصل می‌شود. مردمان ایران زمین از دیرباز با هنر عجین بوده‌اند و آثار به جا مانده از آنان مهر تاییدی بر هنردوست بودن آنها است.

سوغاتی های خوردنی و مقوی اصفهان نصف جهان!

گز هویت اصفهان

گز-اصفهان

مهم‌ترین سوغات اصفهان گز است، گزی که شیرینی دلپذیرش یادآور لهجه شیرین مردمان اصفهان است. در هیچ گوشه این هستی پهناور محصولی نظیر گز پیدا نمی‌شود که مزه گز اصفهان را بدهد. این سوغات بیش از چهار سده قدمت دارد و مردمان شیرین پسند اصفهانی با بهره گیری از شهد درخت انگبین و انواع مغز چنین شاهکاری را آفریده‌اند.

پولکی و بافت ترد منحصر به فردش

پولکی-اصفهان

گز و پولکی در کنار یکدیگر ترکیبی خوشمزه و جذاب به نظر می‌رسند و پولکی به لطف بافت نازکی که دارد انتخابی مناسب برای صرف چای عصرانه در روزگار سرد زمستانی است. پولکی که در دسته آبنبات قرار گرفته است انواع مختلفی دارد نظیر پولکی نعنایی، لیمویی، زعفرانی، عسلی، زنجبیلی، گل سرخ، پرتقالی، شاهدانه و سایر مزه‌های بی‌نظیر.

مقوی چون سوهان عسلی

سوهان-عسلی-اصفهان

یکی از سوغاتی‌های مقوی اصفهان سوهان عسلی است که طعم جادویی خود را مدیون زعفران، گلاب، عسل، شکر، خلال بادام و پسته است. سوهان عسلی اصفهان به صورت لقمه‌ای و ورقه‌ای تولید می‌شود که نوع لقمه‌ای آن برای مهمانی عالی است.

شیرینی کرکی به لطافت گلبرگ

اصفهان مهد طعم‌های شیرین و گوارا است و شیرینی کرکی یکی از شیرینی‌های بهشتی آن است. این شیرینی که از ترکیب انواع آرد نظیر آرد گندم، شکر و تخم مرغ به دست می‌آید، خاص شهر نایین اصفهان است که در طعم‌های زعفرانی، وانیلی و کاکائویی پخت می‌شود و به دست مردم می‌رسد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:24 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

1 × 5 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید