برجسته‌ترین سوغات استان هرمزگان، خاطره‌ای ابدی است که از نیگلون تا ابد فارس در ذهن بیننده ثبت می‌کند. اما اگر به دنبال خرید تحفه‌ای برای دیگرانی هستید که هنوز قدم به این خطه نگذاشته‌اند، گزینه‌های متعددی را پیش رو خواهید داشت که انتخاب را اندکی دشوار می‌کنند

زیباترین صنایع دستی هرمزگان

هم‌جواری با دریا و تحفه‌های که در ساحل یافت می‌شود منجر به ایجاد صنایع دستی دریایی شده است. در این دسته زیورآلات، اشیای تزئینی و دکوری با استفاده از صدف‌ها و باقی‌مانده آبزیان ساخته می‌شوند.

 چنته بافی

مردم بندر نشین به دست‌سازه‌های خود متکی هستند، حتی برای تزئین کپرها. آنها بر دارهایی که روی زمین قرار دارد چنته‌هایی را می‌بافند که مزین به صدف و منگوله‌های رنگارنگ است.

حصیربافی هنر اصلی صنایع دستی هرمزگان

حصیربافی--صنایع-دستی-هرمزگان

شاید بسیاری از صنایع دستی این استان را در دیگر شهرهای کشور نیز پیدا کنید، اما حصیربافی هنر بومی منطقه است. برگ‌های خرما در کنار سایه‌گستری در آفتاب جنوب، برای بافت حصیرهایی که شهرت جهانی دارند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با حصیر، سبدهایی در اندازه‌های متنوع بافته می‌شود که برای نگهداری اقلام متفاوت کاربرد دارد. اهالی با همین برگ‌های خشک خرما زیراندازهایی به نام «تک» می‌بافند که گاهی به عنوان سقف روی خانه‌ها و گاهی به عنوان زیرانداز کاربرد دارد. سپ دست‌سازه دیگری از حصیر است که به عنوان سینی کاربرد دارید.

 سفالگری

سفال-گری-صنایع-دستی-هرمزگان

مردم بندر عباس و استان هرمزگان خصوصاً اهل میناب، دست در ساخت ظروف سفالی دارند. در این منطقه ظروف متنوعی از قلیان سفالی گرفته تا اسفندسوز و گلدان ساخته می‌شود. اما ساخت جهله بیش از هر ظرف دیگری رواج دارد. جهله کوزه‌ای است که برای حمل و نگهداری آب استفاده می‌شود.

سوزن دوزی و گلابتون دوزی

سوزن دوزی هنر زنان بشاگرد است که با نخ‌های رنگارنگ بر پارچه دوخته می‌شود. این هنر زیبای سوزن دوزی برای تزئین لباس زنان محلی به کار گرفته می‌شود و منجر به دوخت و تزئین لباس‌های فاخر می‌شود که به لباس بندرعباسی معروف است.

سوزن-دوزی-گلابتون-دوزی-صنایع-دستی-هرمزگان

تزئینات لباس مردم استان هرمزگان به سوزن دوزی ختم نمی‌شود. گلابتون دورزی در کنار سوزن دوزی به خلق جامه‌هایی ختم می‌شود که در دزدیدن دل هر بیننده‌ای استاد هستند. در گلابتون دوزی نوارهایی طلایی روی پارچه دوخته می‌شود. غالباً از این نوع دوخت برای تزئین سرآستین، دور یقه، شلوار زنان، پشتی‌ و سجاده استفاده می‌شود.

لباس‌هایی که از ترکیب سوزن دوزی و گلابتون دوزی تهیه می‌شوند، جامه‌هایی فاخر و گران‌بها هستند که با رنگ‌های دل‌فریب خود، برای سوغات بسیار برازنده هستند.

 خوس دوزی

خوس-دوزی

در خوس دوزی زنان استان هرمزگان بر تار و پود پارچه‌ای توری و  با نخ‌هایی از جنس پلاستیک خیال‌های دریایی خود را نقش می‌زنند. غالباً در خوس دوزی از طرح و نقشه استفاده نمی‌شود و همه چیز به دست بافنده رقم می‌خورد. بومی‌ها در عروسی‌ها نام عروس و داماد را در تور خوس دوزی می‌کنند و تحفه می‌برند.

شک بافی

شک بافی هنر تزئین لبه آستین، یقه، لبه پایینی لباس، اطراف سفره عقد و بقچه عروس است. در شک بافی نواری پنبه‌ای در رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای را برای تزئین به کار می‌برند. به این نوار پنبه‌ای شک گفته می‌شود.

سوغاتی‌های خوش طعم هرمزگان

از هرمزگان بدون خرما خارج نشوید، شاید این جمله را باید بر سر در شهر حکاکی کنند. در این استان تنوع بسیار بالایی از خرما کشت می‌شود. خرمای پیارم، خرمای خاصویی، خرمای مضافتی، خرمای خنیزی و خرمای مراد سنگ به صورت خارک یعنی میوه گس و نارس خرما و رطب میوه رسیده خرما در بازار به فروش می‌رسد.

خرما-سوغات-هرمزگان

در کنار خرما، شیره خرما، سرکه خرما، قند و قهوه خرما نیز می‌تواند سوغاتی جذابی برای عزیزان شما باشد. در کنار خرما، لیموشیرین، لیمو لیسبون، نارنج و نارنگی و گوآوا هرمزگان نیز برای سوغات مناسب هستند. اگر برای خرید گوآوا به بازار رفتید باید از نام «زیتون» استفاده کنید. محلی‌ها به این میوه خوش‌عطر زیتون می‌گویند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:11 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

سیزده + 1 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید