استان کردستان طلایه‌دار تولید گندم دیم و آبی کشور است و زلف طلایی گندمزارانش در سرتاسر خاک زاگرس افشان شده است. خاک این دیار کیمیا است، از این رو توت فرنگی، نخود و سیب زمینی کردستان شهره آفاق است.

اکثر قریب به اتفاق مردم کردستان کشاورز هستند و روزی خود را از دل زاگرس بیرون می‌کشند؛ زاگرسی که کرد زبانان ایران زمین را از سخاوت خویش بی‌بهره نگذاشته است. انگور خوش آب و رنگ کردستان نیز به رقابت با محصولات سایر استان‌ها برخاسته و سرانجام توانسته است در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد.

محصولات کشاورزی استان کردستان

گندمزاری به زیبایی خرمن گیسوی زاگرس

گندم-محصول-کردستان

به محض ورود به خطه طلایی کردستان شاخه‌های پربار گندم که در دست باد به رقص درآمده‌اند پیچ و تابی به گیسوان خویش داده و به میهمانان این دیار خوشامد می‌گویند‌. در اوایل تابستان که فصل برداشت گندم از راه می‌رسد عطر خوش شاخه‌های طلایی که در خاک مقدس کردستان روییده‌اند، روح را می‌نوازد و عرق جبین کشاورزانی را می‌زداید که چشم دوخته‌اند به دستان زاگرس. بدین سان کردستان قطب تولید گندم کشور، برکتش را با همگان سهیم است.

توت فرنگی گوارای محلی کردستان

توت-فرنگی-محصول-کردستان

یک کردستان است و توت فرنگی محلی شیرینش که داس اصلاحات ژنتیکی بر تنش ننشسته و هنوز عطر خوش آن شامه را نوازش می‌دهد. توت فرنگی محصول غالب روستای باباریز است که علاوه بر بازار داخلی در بازار کشورهای همجوار نیز به فروش می‌رسد. این میوه شیرین و آبدار در فصل بهار و اوایل پاییز به بار می‌نشیند و به عنوان سوغات کردستان خریداری می‌شود. گوارای وجود!

سیب زمینی

یکی دیگر از محصولات کشاورزی کردستان سیب زمینی است، که تولید اعظم آن در انحصار شهرستان قروه است. دشت‌های وسیع این شهرستان علیرغم خشکسالی‌های اخیر کشاورزان را ناامید نکرده و به این ترتیب علاوه بر تامین نیاز داخلی بخش زیادی از آن صادر می‌شود.

معرفی بهترین غذاهای محلی کردستان

دلمه دلچسب کردستان

دلمه-محلی-کردستان

یکی از غذاهای لذیذ کردستان دلمه‌ای است که از برگ مو باغات انگور استان تهیه می‌شود. با اولین بوسه سرد زمستان بر تن زمین کردستان زنان کدبانوی این دیار با پخت دلمه به استقبال چله می‌روند. دلمه کردستان یکی از بایدهای سفر به این خطه دلاویز است.

ماهی کباب با طعم زریوار

در فاصله دو کیلومتری از شهر مریوان دریاچه‌ای چشم نواز جا خوش کرده به نام زریوار، که ماهی کبابی رستوران‌های آن حرف ندارد. ماهی‌ها از دل زریوار صید می‌شوند و با چاشنی‌های محلی طعم دار شده و با کباب شدن روی زغال، عطری اشتهاآور در فضا می‌پراکنند. ماهی کبابی و نسیم خوش دریاچه و رقص پرندگان مهاجر، چه شود. . . !

کلانه فست فودی از کردستان

کلانه-فست-فود-کردستان

مردم این اقلیم از محصول گندمزارهای استان برای پخت نانی خوش طعم استفاده می‌کنند. این نان نازک با سبزیجاتی چون پیازچه و تره پر می‌شود و پس از برشته شدن در تنور آن را با روغن حیوانی چرب کرده و با یک لیوان دوغ گوارای کوهستان نوش جان می‌کنند.

خورش ریواس یکی از معروف ترین غذاهای محلی کردستان

در دل کوهستان‌های زاگرس گیاهان متعددی از خاک سر برمی‌آورند و به سفره مردمان شیرین زبان کردستان رنگ و لعاب می‌بخشند. ریواس یکی از این گیاهان ترش و ترد کوهستان است که در تهیه خورشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. خورشت ریواس که به عنوان یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی کردستان شناخته می‌شود، مخلوطی است ترش مزه و متشکل از گوشت گوسفندی، پیاز، ادویه، نعناع و جعفری.

آش دوغ غذایی به اصالت کردستان

آش دوغ از غذاهای سنتی کردستان است که مهم‌ترین تفاوتش با آش‌ دوغ سایر استان‌ها در داشتن کوفته ریزه است. برای تهیه این آش از بلغور، برنج، سبزی محلی و کوفته ریزه استفاده می‌شود که طعمی فوق العاده دارد. خوردن یک کاسه آش دوغ در گردنه پرپیچ و خم صلوات آباد که چشم اندازی خیره کننده به سنندج دارد می‌تواند خستگی سفر طولانی به این استان غربی را بزداید و دست آدمی را بگیرد و به دنیای مزه‌ها ببرد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:11 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

سیزده − شش =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید