استان مرکزی را به عنوان پایتخت صنعتی ایران می‌شناسند، که حاصل پیوند رشته کوه‌های زاگرس و البرز است. این خطه باستانی دوستانی چون کویر میقان، دریاچه نمک و حوض سلطان دارد و آب و هوای متنوع آن باعث شده نواحی مختلف استان، زمستان‌های برفی و تابستان‌هایی خنک داشته باشند.

قلب اتمی ایران بانو توسط کویر، کوهستان، چشمه، دریاچه، بیابان، تالاب و دشت محصور شده و زیبایی شکوهمندی را به وجود آورده است. گاه درناهای مهاجر در مسیر خود، قدم در اقلیمی نو در استان مرکزی گذاشته و سکنی می‌گزینند و پس از تجدید قوا در طبیعت منحصر به فرد این خطه به راه خود ادامه می‌دهند.

آرامگاه پیر مرادآباد

آرامگاه-پیر-مرادآباد

روستای مرادآباد، منزلگاه ابدی یکی از ایرانیانی است که در قرن پنجم در این مرزوبوم می‌زیسته و بقعه او از دوران سلجوقی به جا مانده است. معماری این آرامگاه به شکل چند ضلعی طراحی شده و مزین است به سقفی گنبدی شکل. ارتفاع این بنا ۱۴ متر و گنبد آن ۵ متر است که برای ساخت این بقعه از ساروج، آجر و گچ استفاده شده است.

کاروانسرای شاه عباسی

استان مرکزی نیز از وجود کاروانسرای چهار ایوانی بی‌بهره نمانده و یادگار ارزشمند دوران صفوی را بر سینه فشرده است. این کاروانسرا رفیق دیرین کوه‌های به اهتزاز درآمده هفتاد قله است، که روزگارانی با آغوش باز از میهمانان خسته خویش پذیرایی کرده است. در سایه جور زمانه این بنای تاریخی آسیب دیده و نیازمند یاری رسانی بهر احیا و بقا است، که شکوه معماری او به غارت روزگار نرود.

موزه حمام چهار فصل

موزه-حمام-چهار-فصل

این حمام نقش در نقش و دلکش، یادگار دوران احمد شاه قاجار است که با کاشی‌کاری‌های خلاقانه شناخته می‌شود. این حمام قجری را از آن رو چهار فصل نام نهاده‌اند که کاشی‌های دیوارکوبش، پادشاهان را در چهار فصل به تصویر کشیدند. این حمام روزگاری مکانی برای زدودن ناپاکی از کالبد جسم بوده، اما امروزه موزه‌ای است دلربا که اشیا تاریخی ادوار پیش و پس از اسلام را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

مجموعه تاریخی بازار اراک

مجموعه تاریخی بازار اراک یکی از آثار تاریخی اراک است، که ریشه در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار دارد. این مرکز تجاری بخش‌های مختلفی دارد چون سقاخانه، آب انبار، مدرسه، حمام و مسجد که هنوز غریو شادی کودکان ادوار پیشین از خشت به خشت آن به گوش می‌رسد. قدم زدن در این بازار یک کیلومتری سفری است تکرار ناپذیر در بافت تاریخی بازار سرپوشیده اراک و پرسه در راسته‌ها و تیمچه‌های فرش، پوشاک، لوازم خانگی و ظروف مسی.

تالاب میقان

تالاب-میقان

یکی از جاهای دیدنی استان مرکزی تالاب میقان است، که در دشت فراهان قرار گرفته و مأمن درناهای مهاجری است که در اواسط آبان در میان تالاب رقص پاهای ظریف خویش را به نمایش می‌گذارند.

در این تالاب تماشایی، سه جزیره که کریستالین نام گرفته‌اند در میان دریاچه این ناحیه طنازی می‌کنند. در سال‌های پرآب، حیات تالاب میقان متضمن حیات موجودات دیگر است. اگرچه خشکسالی از آن کویری بی‌آب و علف می‌سازد در عین خشکی نیز زیبا است و دلارام.

غار سفید خانی

یکی از کوه‌های استان مرکزی که در چهار فصل سال کلاه‌خودی سپید بر سر دارد، کوه سفید خانی نام دارد. در دل این کوه سپید موی غاری شگرف وجود دارد که اثری است مانا از هنرمندی مادر چیره‌دست طبیعت. از تزئینات شگفت انگیز این غار می‌توان به ستون‌های آهکی رعنایی اشاره کرد که حاصل خروش باد و فرسایش زمین هستند. مردم بومی اراک به غار سفید خانی، عین هو نیز می‌گویند.

چشمه چپقلی

در این استان چشمه‌های بسیاری از شاهرگ حیاتی کوه سفید خانی جان گرفته و از دل خاک سر برآورده‌اند که تنها یکی از آنان، چشمه چپقلی نام دارد که از جاهای دیدنی استان مرکزی است. چشمه‌ای جوشان با آبی گوارا و خنک که عطش را فرو می‌نشاند و به رفع رنجوری آدمی ناشی از مشکلات کلیوی و پوستی کمک می‌کند. طبیعت بکر و وسوسه‌انگیز اطراف چشمه، پاداش طبیعت است به آنانی که رنج سفر را به جان خریده‌اند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:29 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

هجده − شانزده =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید