نوتلا (Nutella) یکی از خوراکی‌های محبوب و پرطرفدار در سراسر جهان است و از نوعی کرم کاکائوی فندقی شیرین شده تهیه می‌شود. تاریخچه تولید این محصول خوشمزه به سال‌های بسیار گذشته بر می‌گردد. در ادامه درباره تاریخچه پیدایش نوتلا، محصولات تولیده شده با این برند و کارخانه های این برند در سراسر جهان صحبت می‌کنیم.

نوتلا به دنیا آمد

در سال ۱۹۶۴ و اوایل قرن ۱۹ زمانی که جنگ جهانی به پایان رسیده بود نوتلا توسط پیترو فررو قناد جوان ایتالیایی ساخته شد. در واقع محصولی که فررو برای اولین بار تولید کرد شباهتی به نوتلای امروزی نداشت. ریشه خلق نوتلا مربوط می‌شود به کمیاب و گران بودن کاکائو و این محصول مانند بسیاری دیگر از محصولات در زمان وجود محدودیت‌های فراوان به دست آمد.
پیترو فررو، ساکن شهر البا شمال غرب ایتالیا بود. این قناد جوان در زمان کمبود و گرانی کاکائو قصد تولید ترکیبی خوشمزه و تقریبا مشابه کاکائو را داشت. به همین دلیل ترکیبات مختلفی را امتحان کرد یکی از آن ترکیبات استفاده از میزان قابل توجهی فندق به همراه میزان کمی کاکائو بود. فررو با استفاده از خمیر فندق، شکر و مقدار کمی کاکائو موفق به ساختن ترکیبی سفت شبیه به شکلات شد.

چرا پیترو فررو از فندق برای تولید شکلات استفاده کرد؟

همان‌طور که گفتیم فررو به دلیل گران بودن کاکائو به دنبال ترکیبی مشابه شکلات اما ارزانتر بود و در محل سکونت او درختان فندق بسیاری وجود داشت. فررو نام ترکیب جدیدی که خلق کرده بود را Gianduia گذاشت و این اسم را از یکی از شخصیت‌های کارناوال ایتالیا برگرفت. فروش Gianduia در قالب یک محصول خوراکی جدید در قنادی فررو در شهر آلبا ایتالیا به فروش می‌رسید.

پیترو-فررو-نوتلا

این محصول شباهتی به نوتلای امروزی نداشت و بافت آن برخلاف نوتلا سفت و سخت بود و فروش این محصول به صورت تکه‌هایی مشابه شکلات درون فویل‌های آلومینیومی صورت می‌گرفت. این محصول به دلیل بافت سختی که داشت مورد استقبال افراد زیادی قرار نگرفت به همین دلیل فررو تصمیم گرفت ترکیبات و فرایند تولید این محصول را تغییر دهد.
در سال ۱۹۵۱ ترکیب نرم‌تر این محصول به نام سوپر کریما (Supercrema) تولید و عرضه شد. سوپر کریما بافتی شبیه به نوتلای امروزی داشت به همین دلیل پخش آن آسان‌تر انجام شد.

قبل از تولید و عرضه Supercrema تمامی محصولاتی که با کاکائو تولید می‌شد، قیمت بسیار بالایی داشتند و جزو خوراکی‌های لوکس بودند به همین دلیل تنها قشر مرفه جامعه می‌توانستد این نوع محصولات را خریداری کنند. سوپر کریما با داشتن ترکیبات متفاوت و قیمت مناسب باعث فراهم شدن فرصتی مناسب برای خرید و امتحان این محصول توسط همه افراد شد.
بعد از تولید انبوه سوپر کریما و محبوبیت و موفقیتی که این محصول در بین همگان کسب کرد پسر ارشد پیترو (میشل فررو) برای تجاری سازی و گسترش عرضه آن روش‌های نوینی را در پیش گرفت. میشل با استفاده از بازاریابی‌های نوین و گسترده توانست این محصول را به دیگر کشورهای اروپایی وارد کند. با افزایش تولید و عرضه سوپرکریما فررو تصمیم به تغییر نام برند خود گرفت.
نوتلا (Nutella) در سال ۱۹۶۴ برای اولین بار معرفی شد و عرضه آن در بازارهای اروپایی باعث شد تا در مدت زمان کوتاهی مورد استقبال افراد زیادی قرار بگیرد. بعد از گذشت مدتی کمپانی نوتلا به طور کامل به میشل فررو واگذار شد و این تغییر تحول بزرگی را در رشد عظیم آن به همراه داشت. میشل فررو با ایجاد تغییرات به خصوصی در فرایند تولید و تجاری سازی نوتلا باعث بیشتر معروف شدن این برند شد و همچنین مسیر را برای تولید محصولات دیگر هموار کرد.
برای تهیه نوتلا از مواد اولیه بسیار با کیفیت شامل، کاکائو، شکر، وانیل، شیر، روغن گیاهی پالم و لیستین استفاده می‌شود. همانطور که میدانید این خوراکی عطر و طعم بی‌نظیری دارد و یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های سراسر جهان محسوب می‌شود.

تاریخچه-نوتلا

چه محصولاتی دیگری در صنایع فررو تولید می‌شود؟

در کمپانی بزرگ نوتلا علاوه بر تولید این محصول، محصولات دیگری هم تولید می‌شود که بسیار معروف و پرطرفدار است.
محصولات برند «کیندر» یکی از تولیدات معروف و محبوب نوتلا و در زبان آلمانی «کیندر» به معنای شکلات بچه‌هاست. همانطور که پیداست محصولات برند کیندر اغلب برای کودکان طراحی و تولید شده و بازار هدف اصلی آنها کودکان است. محصولات کیندر در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر پرطرفدار و پرفروش می باشد. محبوب ترین محصول کیندر برای بچه ها کیندر سورپرایز یا تخم مرغ شانسی است.
«کیندر بونو» اولین محصول صنایع فررو و برند کیندر است. این محصول شکلات ویفری با کرم فندق است و بازار هدف اصلی آن بزرگسالان هستند. کیندر بونو در سال ۱۹۹۹ در بریتانیا عرضه شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این محصول از شکلات‌های محبوب در بین مردم ایران است.
محصولاتی که در سال ۲۰۱۱ خط تولید آن‌ها در کمپانی بزرگ فررو راه اندازی شد و توانست جایزه نوآوری را کسب کند، محصولات منجمد برند گران سویل بود. محصولات گران سویل دسرهای یخ‌زده‌ای بودند که قبل مصرف آن‌ها لازم بود تا خوب تکان داده شود.
شکلات‌های توپی فررو روچر، مون چری، ویفر هانوتا، جیوتو، رافائلو و پاکت کافی از دیگر محصولات تولید شده در کمپانی نوتلاست. اکثر محصولات این برند به دلیل کیفیت و طعم فوق‌العاده‌ای که دارند بسیار پرفروش و پر طرفدار است

شکلات-نوتلا

نحوه ساخت کارخانه‌های نوتلا در سراسر جهان

اولین کارخانه تولید محصولات نوتلا در استرالیا، شهر لیتگو در نزدیکی سیدنی افتتاح شد. در آن زمان نوتلا شهرت زیادی در کل اروپا به دست آورده بود.
در سال ۱۹۹۶ نوتلا در فرانسه باعث بنیان رویداد بزرگی از هنرمندان مشهور در مرکز خرید کاروسل لوور پاریس شد. هنرمندانی که در این رویداد حضور داشتند ادعا کردند که خوردن نوتلا و نان برای صبحانه آنقدر برایشان خوشایند و لذت بخش بوده که باعث خلق ایده‌های نو در ذهنشان شده است.
بزرگترین صبحانه قاره‌ای در ۲۹ ماه می ۲۰۰۵ در آلمان شکل گرفت و در آن ۲۷۸۵۴ نفر از مردم شهر گلزنکیرشن در آن شرکت کرده بودند. این گردهمایی به قدری بزرگ بود که در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.
در ۵ فوریه ۲۰۰۷ روز جهانی نوتلا در تاریخ ثبت شد. یک وبلاگ نویس ایتالیایی به نام سارا روسو از طرفداران نوتلا دعوت کرد تا در تاریخ مشخص شده یک جشن و مهمانی تشکیل دهند. از آن زمان تا به امروز این روز به‌عنوان روز جهانی نوتلا معرفی می‌شود.

خوشمزه،‌ موفق و‌پرطرفدار

سال ۲۰۱۱ عصر ورود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بود. در این شبکه‌ها افراد علایق خود را به اشتراک می‌گذاشتند و درباره آن‌ها با هم صحبت می‌کردند در آن زمان صفحه رسمی نوتلا در فیس بوک (Facebook) تأسیس و بعد از گذشت یک سال ۱۰ میلیون طرفدار پیدا کرد.
در سال ۲۰۱۴ سایت nutellastories.com در پانزدهمین سالروز تأسیس نوتلا راه‌اندازی شد. طرفداران این خوراکی بی‌نظیر خاطرات و عکس‌های خود را با شیشه معروف نوتلا در سایت این کمپانی به اشتراک گذاشتند و ۷۶۴۰۰ داستان از لحظات شاد افراد به ثبت رسید. در این سال تولد بسیار باشکوه و تحسین برانگیزی در ۱۰ کشور مختلف جهان برای نوتلا برنامه ریزی و برگزار شد.
در سال ۲۰۱۵ طرفداران فیس بوک این کمپانی بزرگ به ۳۰ میلیون نفر رسید. نوتلا ابتدای هر روز لبخند و احساس لذت را بر لبان حجم عظیمی از طرفداران خود می‌آورد و زندگی را برای آن‌ها مهیج می‌کند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:29 مرداد, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

18 − 17 =