وقتی به غذاهای ایتالیایی فکر می‌کنید، احتمالا اولین گزینه‌ای که به ذهنتان می‌رسد «پاستا» است! آیا می‌دانستید این غذا اولین بار در ایتالیا تولید و پخته نشده است؟ برای اینکه اطلاعات بیشتری به دست آورید، لطفاً با ادامه این مطلب همراه باشید.

پاستا از کجا به‌وجود آمد؟

اگر به شما بگوییم که پاستا قبلاً به‌صورت شیرین تهیه می‌شده است، باورتان می‌شود؟ این ماده خوراکی به واسطه اعراب به سیسیل آورده شد. آنچه اعراب می‌پختند Itriyya نام داشت و مواد لازم برای تهیه‌ی آن کشمش و دارچین بود. البته اسنادی وجود دارد که تاریخچه‌ی پاستا را عقب‌تر یعنی به دوران زندگی رومیان و یونانیان باستان می‌برد. طبق کتاب‌های آشپزی آن زمان، این ملت‌ها غذای معروفی به اسم «لاگان» داشته‌اند که نسخه ابتدایی و در اصل مادر ِلازانیای امروزی بوده است. حتی داستانی در اساطیر یونانی وجود دارد که می‌گوید ولکان (خدای یونانی) خمیری که از آرد گندم تهیه می‌شده است را از طریق یک ماشین به رشته های نازک تبدیل کرده و پاستا را آفریده است! بنابراین می‌توانیم خاستگاه اختراعِ این ماده غذایی را به دوران باستان قبل از میلاد مسیح نسبت دهیم.

در قرن هفدهم و هجدهم، پاستا غذای اصلی ساکنان شهر ناپل ایتالیا بود و میان فقرا و ثروتمندان محبوبیت داشت، چرا که آرد و تخم مرغ مواد ارزانی برای خرید به حساب می‌آمدند. برای گسترش این ماده غذایی، ماشین آلاتی تحت عنوانِ «تورکیو» اختراع شدند. از همین دوران بود که این ماده غذایی سفر خود را در سایر کشورها مانند آمریکا آغاز کرد و در کل دنیا فراگیر و محبوب شد.

انواع پاستا

علاقه مردم در گذشته به پاستا

انواع پاستا و طرز تهیه آنها

ممکن است وقتی وارد سوپر مارکت می‌شوید، برای انتخاب یک نوع پاستا چند دقیقه متوالی سردرگم باشید. در حالی که ۳۵۰ نوع پاستای مختلف وجود دارد، در اینجا معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین اشکال ِاین ماده غذایی را به همراه طرز تهیه‌شان برای شما توضیح می‌دهیم.

۱. اسپاگتی

اسپاگتی از محبوب‌ترین پاستاها به شمار می‌آید که از رشته‌های نازک و بلند تشکیل شده است. شناخته شده ترین راه برای تهیه این ماده غذایی، طبخ آن با گوشت/سویا، روغن زیتون و سس مارینارا ایتالیایی است.

۲. پِنه

پنه یکی دیگر از اشکال این خوراکی خوشمزه است که ساختار گرد و لوله‌ای دارد و انتهای آن به صورت مُورب بُریده می‌شود. بهتر است پنه را معمولاً با سس های غلیظ و خامه ای درست می‌کنند. همچنین «پنه آرابیاتا» یکی از رایج‌ترین دستورهای پخت در دنیا به شمار می‌آید.

پاستا پنه

پاستا پنه

۳. لازانیا

لازانیای آل فورنو با طعمی بی‌نظیر میان بسیاری از مردم دنیا محبوب است که از گوشت گاو یا خوک تهیه می‌شود. گوشت بین لایه‌های لازانیا و سس بشامل قرار می‌گیرد و روی آن پنیر پیتزا ریخته می‌شود. شما می‌توانید به جای گوشت به آن قارچ اضافه کنید.

۴. راویولی

راویولی‌ها مربعی‌های بالشتی خمیری هستند. آن‌ها را می‌توان با پنیر، غذاهای دریایی، گوشت یا سبزیجات پُر کرد. سپس روی آنها سس ریخت و میل نمود. راویولی را می‌توان برای تهیه یک سوپ خوشمزه استفاده کرد.

راویولی

راویولی

۵. لینگوین

لینگوین بسیار شبیه به اسپاگتی است، اما کمی صاف‌تر و لوکس‌تر به نظر می‌رسد. این مدل برای تهیه غذاهای دریایی (مثل میگو)، مرغ یا سرو کردن با سس‌های غلیظ مانند سس قارچ، گزینه‌ی مطلوبی به حساب می‌آید.

لینگوین

لینگوین

۶. ریگاتونی

ریگاتونی شباهت زیادی به پنه دارد، اما نسبت به آن به مراتب پهن‌تر است و به صورت مربعی بُریده می‌شود. از آنجایی که این نوع پاستا حجیم‌تر است، می‌توانید آن را با سس سبزیجات تهیه کرده یا به گراتن اضافه کرده و میل کنید. بسیاری از ایتالیایی‌ها «پای ریگاتونی» هم درست می‌کنند (مشابه با ظاهر کیک پای سیب).

ریگاتونی

ریگاتونی

۷. ماکارونی

شناخته شده‌ترین نوعِ پاستا، ماکارونی است که اکثر ایرانی‌ها طرفداران ِجدی آن هستند. رایج ترین شکل پخت این ماده غذایی ترکیب کردنِ آن با گوشت، گوجه و پنیر پیتزا است. البته شما می‌توانید با ماکارونی یک «مک اند چیز» خوشمزه و به یادماندنی یا سوپ مینسترون هم آماده کنید.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:19 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

5 × دو =