حیات در کره‌ی زمین اعجاب‌انگیز است. طبیعت و زیست‌بوم‌های گیاهی و جانوری شگفت‌آور و متنوع‌اند که این تنوع از ارکان مهم محیط زیست است. طبق تحقیقات، تنوع زیستی در کره زمین بیش از ۱۰ میلیون نوع تخمین زده شده.

اهمیت و گستردگی تنوع زیستی باعث شد که کشورهای دنیا برای حفاظت و حمایت از محیط زیست، گونه‌ها و ژن‌های متنوع موجوداتِ زنده در ۲۲ می ۱۹۹۲ کمیسیون تنوع زیستی ‏را در «ریودوژانیرو برزیل» منعقد کنند و کشور ما هم با توجه به زیست‌بوم همین‌طور تنوع زیستی متفاوت و گسترده خود در خرداد سال ۱۳۷۵ به این کنوانسیون پیوست و پیمان تنوع زیستی را امضا کند.

اهمیت تنوع زیستی در گونه‌های گیاهی و جانوری به قدری است که بر تمام جنبه‌ها و سطوح زندگی انسان از کشاورزی تا صنعت، تجارت و حتی سلامتی بشر تأثیر می‌گذارد.

در دو دهه گذشته و با پیشرفت زندگی مدرن انسان به طور جدی و گسترده باعث اختلال در تنوع زیستی شده است که موجب انقراض و یا در معرض انقراض قرار گرفتن بیش از یک میلیون از گونه‌های گیاهی و جانوری شده. گرمایش زمین، آلودگی آب‌ها، خشکی رودخانه‌ها همه و همه، تنوع زیستی که بیمه طبیعت در برابر حوادث است را از بین برده و باعث افزایش بیماری‌ها و میکروب‌ها شده. در نتیجه سیستم سلامت یا درمان چرخه غذایی، صنعت و تجارت را مختل کرده که علاوه بر محیط زیست انسان هم در خطر نابودی قرار می‌دهد.

حفاظت-از-کره-زمین

سرعت انقراض تنوع زیستی را کاهش دهیم

یکی از راه‌های جلوگیری از اختلال تنوع زیستی و انقراضشان، علاوه بر مدیریت بهینه و اصولی حفاظت از تنوع زیستی، تعامل و همکاری مستمر ارگان‌های متولی و بهره‌مندی از فرصت‌های بین‌المللی، منابع مالی و تخصصی. آموزش افراد و خانواده‌ها به خصوص زنان خانه‌دار است به قول «مه‌لقا ملاح» برای حفاظت و حمایت از محیط زیست، تربیت و آموزش نسل آینده و افراد جامعه باید زنان خانه‌دار را آموزش داد تا بتوان بحران‌های محیط زیست و تنوع زیستی را کنترل کرد و به رفع تدریجی مشکلات ناشی از دخالت انسان پرداخت و این مهم با کارهای ساده‌ای مثل تفکیک زباله‌های خشک و تر،

کمپوست، کاشتن درخت و سبزیجات، نگهداری از گیاهان صرفه‌جویی در مصرف آب هنگام ظرف شستن و تمیزکردن خانه، نریختن زباله در خیابان و طبیعت، صرفه‌جویی در برق، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و ظروف پایدار برای خرید و تفریح مسیر است و این فقط چند نمونه از کارهایی است که رعایت و آموزش آن توسط زنان و مادران که مؤثرترین فرد در خانواده‌اند و تربیت فرزندان را بر عهده دارند باعث تربیت نسلی حامی محیط زیست و آگاه می‌شود. این مهم‌ترین حتّی بهترین روش برای حمایت و حفاظت از محیط زیست این میراث گران‌بهاست.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:1 خرداد, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

9 + 18 =