بعضی از اسم‌ها شهرت جهانی پیدا می‌کنند. «دایانا، شاهدخت ولز» (زاده شده با نام دایانا فرانسس اسپنسر؛ ۱ ژوئیه ۱۹۶۱ – ۳۱ اوت ۱۹۹۷) عضوی از خانواده سلطنتی بریتانیا بود. او همسر نخست «چارلز سوم» و مادر «ویلیام» و «هری» بود که با برملا کردن خیانت همسرش و جدایی از خانواده سلطنتی موج جدیدی از آزادی و افشاگری را به خاندان سلطتتی هدیه داد. او برای فعالیت‌هایش در زمینه‌ی جمع‌آوری پول برای خیریه‌های بین‌المللی و همچنین به عنوان یک شخصیت برجسته و مشهور در قرن بیستم شناخته شده بود. برای اهمیت این ازدواج همین بس که مراسم عروسی این دو  (تاریخ ۲۹ ژوئیه ۱۹۸۱) مخاطبانی جهانی داشت و به وسیله‌ی بیش از ۷۵۰ میلیون نفر تماشا شد. با این ازدواج او القاب شاهدخت ولز، دوشس کورنوال، دوشس رافیسِی و کنتس چِستِر را به دست آورد.

این شاهدخت غمگین پس از ازدواجش متوجه علاقه همسرش به کاملیا ( همسر کنونی چارلز شد) و در مصاحبه‌ای  آن را اعلام کرد‌.

کشتی عشق دایانا

دایانا و لقب‌های سلطنتی

پس از شاهدخت ولز شدن، «دایانا» به‌طور خودکار به سومین زن عالی رتبه‌ی بریتانیا (پس از ملکه و ملکه‌ی مادر) مبدل شد و به عنوان چهارمین یا پنجمین شخص در رتبه‌بندی سایر قلمروهای همسود پس از ملکه، دوک ادینبرا، ملکه‌ی مادر و چارلز در نظر گرفته شد. پس از چند سال، ملکه به «دایانا» نشان‌های سلطنتی مختلف را برای واضح کردن عضویت او در خاندان سلطنتی اهدا نمود. نیم‌تاجهای مختلف به او هدیه و مدال عضویت در خاندان سلطنتی الیزابت دوم را به او اعطا کرد.

محبوب اما در صدر حاشیه

در تمام این سال‌ها «دایانا» و «چارلز» از خبرسازترین افراد پادشاهی متحده بودند. محبوبیت این ازدواج و صدالبته خوش‌نامی شاهدخت ولز سسب شده بود که در همه لحظات زندگی شان پاپاراتزی‌ها حضور داشته باشند.
زندگی عاشقانه‌ی کوتاه این دو نیز، از نگاه رسانه‌ها دور نماند‌  این دو از سال ۱۹۹۲ جدای از هم زندگی کردند اما سرپرستی فرزندانشان را به صورت مشترک برعهده داشتند. در همین حال چارلز نیز مجدداً رابطه‌اش را با «کامیلا پاکر بولز» آغاز و بعدها هم به داشتن رابطه‌ی عاشقانه با کامیلا اعتراف کرد. دایانا در سال ۱۹۹۵ در یک برنامه‌ی تلویزیونی در بی‌بی‌سی پرده از نگرانی‌ها و مشکلات درونی خانواده برداشت و از فشارهای رسانه‌ای و اجتماعی که بر وی بود گلایه کرد. وی علت به وجود آمدن این مشکلات را «کامیلا» خواند و گفت که در این ازدواج سه نفر حضور داشتند. وی همچنین «چارلز» را در مورد این مسئله مقصر دانست.
سرانجام این دو با پیشنهاد ملکه در ۲۸ اوت ۱۹۹۶ رسماً از هم طلاق گرفتند.

شاهزاده-دایانا

زندگی نمی‌میرد

«عماد الدین محمد عبد المنعم الفائد» (عربی مصری: عماد الدین محمد عبد المنعم الفاید؛ ۱۵ آوریل ۱۹۵۵ – ۳۱ اوت ۱۹۹۷) یا «دودی الفاید»، تهیه‌کننده اهل مصر و فرزند «محمد الفائ»د میلیاردر و تاجر مصری بود. در ماه ژوئیه سال ۱۹۹۷، او با دایانا، شاهدخت ولز دیدار کرد و همین دیدار، روابط عاشقانه را رقم زد. رابطه‌ای که هر دو را به کام مرگ کشاند. حتی شایعاتی مبنی بر حاملگی وی و احتمال ازدواج با فائد بر سر زبان‌ها افتاده بود. گفته می‌شود این امر نگرانی‌های بسیاری می‌توانست برای هیأت حاکمه انگلستان پدید آورد چرا که در صورت ازدواج دایانا با فائد ممکن بود در آینده پادشاه انگلستان– که پس از چارلز، ویلیام پسر بزرگ دایانا خواهد بود– برادر یا خواهری عرب و مسلمان داشته باشد.  دادگاه‌های قضایی در فرانسه و انگلستان هیچگاه احتمال تعمدی بودن مرگ دایانا و فائد را نپذیرفتند اما نکته‌های وجود دارد که ذهن هر خواننده‌ای را در مورد مشکوک بودن این حادثه به خود مشغول می‌کند. چند نکته را نیز نباید فراموش کرد:

1. محبوبیت دایانا از چارلز بیشتر شده بود.
2. دایانا همواره افشاگرایانه و دور از قواعد سطلنتی زندگی می‌کرد.
3. دایانا از خانواده‌ی سلطنتی و مهم اسپنسر بود که قدیمی‌تر از خانواده‌س ملکه به حساب می‌آمد.
4. عشق و ازدواج دوباره مادر دو ولیعهد رنگ جدیدی به حاشیه‌های چارلز می‌داد.
5. نوار پر کرده‌ای از دایانا بعدها به کتاب تبدیل شد که در آن به جزییات زندگی خود پرداخته است. او در جایی از اين نوار می‌گوید: «من بارها و بارها تصميم به خودکشی گرفتم، اما نتوانستم اين کار را بکنم، ولس می‌دانم به‌زودی  در يک حادثه رانندگی می‌ميرم!»
6. اين جمله دايانا که در اين نوار ضبط شده، سروصدای بسياری در مطبوعات انگليس به پا کرد.

کشتی کوجو
محبوب و مهم حتی ۲۶ سال پس از مرگ

شاهدخت دایانا و دوست‌پسرش دودی الفائد آخرین تعطیلات تابستانی خود را در فرانسه گذراندند. آن‌ سال‌ها از رابطه‌‌ی آن‌ها عکس‌هایی در  کشتی تفریحی موتوری منتشر شد و چند هفته بعد تصادف مرگبارشان در پاریس اتفاق افتاد. شب گذشته این کشتی تفریحی غرق شد.
این خبر را «تایمز لندن» منتشر کرده و توضیح داده است:
این کشتی تفریحی که کوجو (Cujo) نام داشت، پس از برخورد با یک شی ناشناس در نزدیکی «بولیو سو مه» در ریویرای فرانسه، سوراخ و غرق شد.
گزارش‌های فرانسوی حاکی از این است که کوجو در زمان غرق شدن وضعیت مناسبی نداشته و اغلب اوقات مشکلات تعمیر و نگهداری داشته است. از مرگ دایانا بیست و شش سال می‌گذرد. اما او همچنان می‌تواند خبرساز باشد. بسیاری از رسانه‌ها امروز را به خبر غرق شدن کشتی عشق او و دودی دوست‌پسر میلیاردش اختصاص داده‌اند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:14 مرداد, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

14 + 2 =