داشتن یک خانه لوکس دستاوردی است که باید جشن گرفت. لذت زندگی در جایی که دوستش دارید امتیازی است که باید آن را گرامی بدارید. اما اقامت در یک ملک مجلل نیز چالش‌های خاص خود را دارد و بی‌شک یکی از نقاط آسیب‌پذیر آن، این است که می‌تواند به هدفی برای مزاحمان تبدیل شود تا شانسشان را برای بدست آوردن دارایی‌های با ارزش شما امتحان کنند. به همین دلیل تامین امنیت کامل و غیر قابل نفوذ، به یک ملاحظه حیاتی تبدیل می‌شود که باید تضمین کند که شما، خانواده‌ و تمام داشته‌های با‌ ارزش دیگرتان در امان هستند.

در سال‌های اخیر، اینترنت اشیا (IOT) تأثیر چشمگیری بر امنیت منازل مسکونی داشته و تجهیزات مدرن به طور باورنکردنی و فزاینده‌ای پیشرفته‌تر می‌شوند. روزگاری نه‌چندان دور، نصب بهترین دزدگیر یا پیداکردن یک شرکت معتبر درب گاراژ برای اطمینان از ایمن نگه‌داشتن وسایل نقلیه کافی بود. اما امروزه لایه‌های ایمنی بی‌شماری وجود دارد که با اجرای آن‌ها، خانه با آرامش مطلوب در امنیت کامل قرار می‌گیرد. البته با هزینه‌ای که نمی‌تواند بالا نباشد!

البته خوب است اگر اشاره‌ای به ذهن انسان داشته باشیم که عموماً ناخواسته درگیر حفاظت از ابزار خود می‌شود یا به تعبیر درست‌تر از زبان دکتر علی شریعتی: «زندگی ازبین‌بردن آسایش است برای فراهم نمودن اسباب آسایش!»

امروزه شاهد انواع روندهای نوظهور در امنیت خانه‌های پیشرفته هستیم؛ از هوش مصنوعی گرفته تا سخت‌افزار نامرئی. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، برترین ترندهای امنیتی برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 هستند.

سخت افزار نامحسوس

برای سال‌ها، سخت‌افزار امنیتی آشکار به‌عنوان یک عامل بازدارنده استفاده می‌شد، برای مثال دوربین‌ها و پنل‌های بزرگی که می‌توانند به‌ سرعت توسط متجاوزان شناسایی شوند. به‌ طورکلی، یک راه مؤثر برای جلوگیری از نفوذ غیرقانونی، جلوی چشم بودن ابزاری مانند دزدگیر و دوربین است.

دوربین امنیتی منازل

اما با پیشرفت و پیچیده‌تر شدن فناوری امنیتی، مجرمان نیز خود را همراه با آن‌ها به‌ روز می‌کنند و صنعت، ناگزیر است مدام در حرکت باشد تا همیشه یک گام جلوتر بماند.

در جایی که سخت افزار محسوس، بازدارندگی خود را از دست می‌دهد، سخت افزار نامحسوسی که عملکرد بازدارندگی و قدرت حفاظت آن بالاتر است؛ محبوب‌تر خواهد شد. ایده‌های نوآورانه برای خانه‌های هوشمند مانند IKEA و Sonos که نیروهای خود را به لامپ‌های پیشگام و حتی هنر دیواری با فناوری بلندگوی تعبیه‌ شده ملحق کرده‌اند و Echo Show 15، که در صورت عدم استفاده با قرارگرفتن در قاب عکس دیده نمی‌شود، نمونه‌هایی هستند که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدیریت مبتنی بر هوش مصنوعی

در این دوران، به‌ سختی می‌توان صنعت روبه‌رشدی را یافت که توسط هوش مصنوعی متحول نشده باشد؛ در حوزه امنیت خانه نیز این قاعده، مستثنی نمی‌شود. در حالی که سنسورهای تشخیص حرکت، اختراع جدیدی نیستند؛ اما نیازها و پیشنهادات امروزی، این قابلیت را تا توانایی تشخیص تفاوت بین افراد و حیوانات، ارتقا داده و هشدارهای کاذب را از بین می‌برند. جدیدترین زنگ‌های ویدئویی اکنون از فناوری تشخیص چهره برای تعیین اینکه آیا فردی که سعی در دسترسی دارد مجاز است یا نه استفاده می‌کنند. در واقع به‌راحتی هوش مصنوعی تشخیص می دهد که این فرد یکی از اعضای خانواده است یا یک غریبه.

اپلیکیشن-خانه-هوشمند

در سال 2022، ما شاهد رشد ایده استفاده از هوش مصنوعی در امنیت خانه‌ها بودیم. به این صورت که سیستم‌های امنیتی خانه با بررسی عادات و رفتار و تجزیه‌وتحلیل سبک زندگی ما (مانند فراموش‌کردن قفل درها، بستن پنجره‌ها و انتخاب مکان اشیای قیمتی) پیشنهادات منحصربه‌فردی برای بالابردن امنیت و حفاظت از خانه را ارائه و اجرا کنند.

نقش پهپادها یا هواپیمای بدون سرنشین در تامین امنیت خانه

موج حضور پهپادها اخیراً در حوزه‌های مختلف سبک زندگی بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد و اکنون، در عرصه امنیت خانه نیز در مرکز توجه‌ها قرار گرفته‌اند.

پهپادهای امروزی به شما این امکان را می‌دهند که محیط خانه خود را مؤثرتر و کاربردی‌تر از دوربین مداربسته نظارت کنید. شما می توانید هر مزاحم احتمالی را قبل از اینکه اقدامی انجام دهند شناسایی کنید. ازآنجایی‌که این نوع از پهپادها را می‌توان از راه دور نظارت و کنترل کرد، آنها به صاحبان خانه این امکان را می‌دهند که حتی در حین حرکت، در صورت نیاز با استفاده از اتوماسیون، اموال خود را ایمن نگه دارند.

پهبادها-در-امنیت-خانه

از آنجایی که که هوش مصنوعی در این زمینه به توسعه خود ادامه می‌دهد، قابلیت‌های پهپادها نیز افزایش می‌یابد. همان‌طور که در سال 2022 پهپادها ابزار قوی و پیشرفته سیستم امنیتی خانه‌های مجلل شدند در سال 2023 نیز این مسیر را باقدرت  بیشتر ادامه خواهند داد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:23 دی, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

18 − سیزده =