جین یا دنیم یکی از مهم ترین تولیدات دنیای مد است و کمتر کالایی قابل رقابت با جین است.  از همان ابتدا تا امروز به عنوان یکی از محورهای اصلی مد چرخ این صنعت را چرخانده، به آن رونق داده و بدون هیچ وقفه، همیشه در صحنه حضوری پررنگ داشته است .

به این بهانه قصد داریم با نگاه مفصلی به این محصول شیک بپردازیم .

تاریخچه شلوار جین

جین که از پارچه کتان پنبه تهیه می شود، محصول صنعت پوشاک آمریکایی است . در ابتدا با نگاهی کاملا متفاوت با آن چه امروز بین همه رایج شده و کاربرد دارد، تولید شد. یعنی به سبب استحکام و دوام این پارچه به عنوان لباس کار برای دریانوردان و معدن کاران تهیه می‌شد.

تاریخچه-شلوار-جین

تاریخچه شلوار جین

Davis Jacob و raussLevi St اولین کسانی بودند که حوالی سال ۱۸۷۰ شلوار جین را معرفی کردند و از همین جا کمپانی مشهورLevi`s شکل گرفت که نامش به خاطر مصطلح شدن بین مردم، به معنای متعلق به  Levi، بعد ها لوگوی این کمپانی شد.

شلوار لی هم که بین ما ایرانی‌ها مصطلح شد، از اسم کمپانی رقیب لیوایز یعنی Lee آمد و جالب این که امروز هم به اشتباه به شلوارهای جین با برندهای دیگر هم لی گفته می شود!

لی شروع به رقابت با لیوایز کرد و به خاطر کیفیت و رنگ آبی خاص شلوار هایش بسیار محبوب شد و امروز هم چنان این دو کمپانی از قطب های قدرتمند جین و محبوب ترین ها هستند .

 مدل‌های مختلف شلوار جین

اگر بخواهیم با نگاهی جامع به تنوع جین های در دسترس بنگریم، باید قبول کنیم با توجه به تنوع رنگ و برش‌های آن ها انتخاب جین مناسب کاری سخت و در نتیجه خریدی وقت‌گیر است .

از جمله نکاتی که در حین خرید جین باید مورد توجه قرار گیرد ، برش یا اصطلاحاً کات (cut)آن است.

به طور کلی پنج برش برای جین ها وجود دارد:

برش قایقی Boot cut

جالب این جاست که این برش بین ما هم به همین نام بوت کات جاافتاده. این برش به شکلی است که از کمر تا پایین  زانوچسبان است و به تدریج از اواسط ساق پا  آزاد و گشاد می شود و دم پای آن کاملاً گشادو شبیه قایق کشیده است .

این طرح مناسب افراد بلند قامت است، چراکه دم پای قایقی آن دید عمودی را می‌شکند و مناسب افراد کوتاه قامت نیست .

 چسبان (Skinny)

شلوار جین کشی که از کمر تا مچ پا چسبان است و کاملا شکل اندام را نشان می دهد و در نتیجه  مناسب اندام های ایده آل و خوش فرم است . شلوارهای چسبان کوچک ترین اشکال اندامی را اغراق‌آمیز جلوه می‌دهد و  چنان چه قبول دارید که فرم پایین تنه بدون نقصی ندارید، لطفاً سمت این طرح نروید.

شلوار جین راسته Straight leg:

شلواری راسته با میزان گشادی متعادل که نه تنگ و نه گشاد است و به مچ پا نمی چسبد. این طرح از پرطرفدارترین طرح هاست، چرا که مناسب هر اندامی است و به واسطه راسته بودن بدون این که حجم اضافه به فرد دهد، فرد را کشیده تر هم نشان می‌دهد. همین باعث می‌شود پوشش آن برا زندگی خوبی به افراد دهد .

 شلوار جین گشاد(Wide leg):

در این طرح به تدریج از بالا شلوار گشاد شده تا دم پای آن که کاملاً گشاد و آزاد است و این گشادی در تمام قسمت ها ادامه دارد و به همین جهت حجم اضافه به پایین تنه می دهد. البته راحتی پوشش این طرح را محبوب کرده ، ولی باید توجه کرد که این طرح مناسب افراد لاغر است اضافه حجم هم برای آن ها نا مناسب نخواهد بود.

مدل شلوار دمپا گشاد( Flare leg ):

شبیه دم پا قایقی است، با این تفاوت که گشادی ساق پا از زانو و بیشتر از دم پای قایقی است و هم چنان ران پا اضافه حجم ندارد. شلوار دم پا گشاد مثل گل بهار قشنگ ولی عمرش کوتاه است و جزو استایل هایی نیست که همیشه بتوان از آن استفاده کرد .توجه داشته باشید که طرح‌های دیگری هم که معرفی می شوند، زیر مجموعه همین پنج طرح هستند. مثل همین طرح Boy friend cut که زیرمجموعه Wide leg است و در نتیجه تاثیری مشابه آن خواهد داشت ، یا جین های دم پا پاکتی که دم پای آن تا می شود، از خانواده Straight leg است، با این تفاوت که تا کردن دم پا آن را مناسب افراد بلند قامت می کند .

رنگ کردن شلوار جین و اصطلاحات شست و شو

اسامی مختلفی برای انواع رنگرزی های جین وجود دارد که چند تا از معروف ترین ها عبارت اند از:

سنگ شور (Stone wash):

تکنیکی که بخشی از رنگ را از قسمت جلو روی ران و گاهی ران و ساق پا بر می دارد و در نتیجه این قسمت ها روشن تر یا همان سنگ شور می شوند.

اسید شویی(Acid wash ):

تمام شلوار بعد از این که رنگ می شود، سریع رنگ بری شده و در نتیجه قسمت هایی مثل درز پهلوها، لبه پایین ،کمر و جیب ها تیره تر می ماند.

شستشوی کثیف(Dirty wash):

این تکنیک رنگرزی با تم رنگی خاکستری است و درنتیجه رنگ های چرک مثل آبی چرک به دست می آید.

Vintage :

از آن جایی که جین ها کهنه هم که می شوند ،محبوبیت دارند ،این تکنیک وجود دارد که از اول جین ظاهر کهنه دارد!

lndiago :

اسم این تکنیک از نوع رنگ آن می‌آید ،همان آبی کلاسیک است که با مواد گیاهی شیمیایی رنگ می‌شود. و بسیاری اسامی و طرح ها و رنگ های دیگر. نکته قابل توجه این که رنگ جین ها هرچه روشن تر باشد، اندام را درشت تر و فرد را چاق تر نشان می دهد. پس رنگ های روشن تر مناسب افراد لاغر و رنگ های تیره مناسب افراد چاق است .

فاق جین

از دیگر نکاتی که هنگام خرید جین باید به آن توجه کرد، اندازه فاق شلوار است ،چرا که تن خور بهتری به اندام می دهد.

به طور کلی  فاق استاندارد بین ۹ تا ۱۱ اینچ بلندی دارد و کمر شلوار زیر ناف بسته می‌شود . اکثر شلوارها با این اندازه فاق هستند.

فاق بلند که ۱۱ اینچ بلندی دارد و در نتیجه ناف را می پوشاند. برای افرادی که برجستگی پهلو و شکم دارند، بسیار مناسب است، چرا که این نواحی را می پوشاند.

فاق کوتاه حدود ۸ اینچ است و برای افرادی که بالاتنه کوتاه دارند، بسیار مناسب است .

 

علاقه سلبریتی‌های محبوب دنیا به جین

علاوه بر کیفیت و دوام جین که باعث محبوبیت آن شد، نباید نقش تبلیغات و رسانه را در این محبوبیت نادیده گرفت ، چرا که باعث فراگیر شدن و جهانی شدن آن شدند و جین جایگاه بی همتای امروز خود را مدیون چهره‌های شناخته‌شده فیلم ها در سینما و همین طور خوانندگانی است که به عنوان الگوهای مد برای مردم شناخته می‌شوند و چند تا از بهترین نمونه ها و تاثیرگذارترین چهره‌های جین پوش عبارتند از:

  • مرلین مونرو(Merlin Mondroe) در فیلم  Misfitsکه ظاهر راحت و پسرانه او  بوی فرند استایل (Boy friend Style) با استقبال عجیبی مواجه شد.
  • جان وین(John Wayne) از اولین بازیگرانی که با ظاهر جین پوش و آن هم جین  Levisدر فیلم  Westernبازی کرد.
  • دایانا رز (Diana Rose) در فیلم معروف love of Summer.
  • الویس پریسلی(Elvis Presley) از اسطوره‌های مردم که هرچه را استفاده می کرد، مد می شد.
  • مارلون براندو(Marlon Brando) به ویژه در فیلم Wild One
  • ادری هپبورن (Audrey Hepburn ) در فیلم  ،   Break fast in Tiffanyاین فیلم از مطرح ترین فیلم ها برای مد و فشن بود.
  • پانک ها (punk)گروه پانک ها که استایل آن ها شامل شلوار جین و کت چرمی بود.
  • ملکه پاپ مدونا(Madona) و سلطان پاپ مایکل جکسون(Michael Jackson).

البته این افراد ۳۵ نفر را شامل می‌شوند. در این جا فقط به چند نفر از شناخته‌شده‌ترین ها اشاره شد و این لیست شامل طیف بیشتری از مدل های مطرح و ورزشکاران و آرتیست های دیگر هم هست .

گران ترین جین ها کدام اند؟

شاید کمی عجیب به نظر برسد که گران ترین جین ها کهنه ترین و قدیمی ترین ها هستند . جینی که روزی دو دلار قیمت داشته، بعد استفاده و گذشت سال‌ها حالا هزاران دلار قیمت‌گذاری شود!

این ها که به جین های عتیقه شهرت دارند، گران ترین هستند و بعد جین ‌هایی قرار دارند که در آن ها از سنگ های قیمتی و جواهر استفاده شده است .

یکی از گران ترین جین های عتیقه را که قدمت آن به سال ۱۸۸۰ برمی‌گردد و قیمتش حدود ۶۰ هزار دلار برآورد شد، یک کلکسیونر ژاپنی خریداری کرده و متعلق به کمپانی Levis است.

البته دو جین دیگر را هم که یکی متعلق به اواخر قرن ۱۹ با قیمت 46هزار دلار و دیگری اوایل قرن ۲۰ با قیمت46 هزار دلار، متعلق به کمپانی Levis است ، در مجموعه خود نگه داری می کند .

برترین برندهای شلوار جین

طبیعتا برترین برندهای جین متعلق به بزرگ ترین کمپانی های پوشاک دنیا هستند که بهترین کیفیت جین و به روز ترین طرح ها را مد می کنند، از جمله :

Levis , Wrangler , Jeans ,Diesel , Lee Jeans, Calvin, Klein , Killer Jeans, Tommy Hilfiger, Armani Jeans , Mufti Guess ,Timberland, Us Polo ,Abercrombi&Fich, American Eagle, Mavi

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: لباس, مد و فشنبازدیدها: 1180
تاریخ انتشار:30 آبان, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

نوزده − نوزده =