به زودی سوت پایانی جام جهانی 2022 در قطر زده می‌شود و این دوره هم با تمام حاشیه‌ها به دفتر تاریخ فوتبال می‌پیوندد. به بهانه این اتفاق تصمیم گرفتیم سراغ موضوع جالبی برویم؛ شادی‌های پس از گل که در تاریخ جام جهانی به یادماندنی شدند.

در طول سال‌های برگزاری جام جهانی فوتبال، در هر دوره فوتبالیست‌ها سبک‌های مختلفی را برای جشن و ابراز شادی بعد از گل ابداع کرده‌اند! بعضی با رقص، بعضی دیگر با حرکات آکروباتیک و نمایش قدرت بدنی‌شان و بعضی هم با حرکتی نمادین برای ادای احترام و به شخص یا اتفاقی خاص…

اینجا 10 لحظه از فراموش نشدنی‌ترین شادی‌های پس از گل در تاریخ جام جهانی را انتخاب کردیم تا با هم مرور کنیم. البته که این لحظات ماندگار و خاطره‌انگیز بدون تردید، بسیار بیشتر از این است ولی همین چند لحظه را به عنوان مشتی نمونه از خروار با شما شریک هستیم.

 

شادی بعد از گل؛ بداهه یا فکر شده؟

همه بازیکنان بعد از گل زدن شادی خاص و غیرمعمولی نمی‌کنند گاهی ممکن است یک مشت در هوا پرتاب کنند و در حلقه هم‌تیمی‌های هیجان‌زده خود قرار بگیرند و بعد هم به بازی ادامه دهند. با این حال، بعضی از گل‌ها حقیقتاً ارزش جشن گرفتن دارند، به خصوص اگر گل تساوی در آخرین لحظه باشد یا گل‌‌زنی در بردهای پی در پی یا…

آیا بک فلیپ یا به قول خودمان پشتک و وارو زدن «جولیوس آگاهووا» در جام جهانی ۲۰۰۲ را به خاطر دارید؟ برایان لادورپ، زین‌الدین زیدان و آندرس اینیستا از دیگر بازیکنانی هستند که لحظات شادی پس از گل خود را به یاد ماندنی کردند.

ببتو اسطوره‌ی برزیلی

Bebeto vs Netherlands 1994

مهاجم افسانه‌ای برزیلی دومین گل کشورش را در پیروزی ۲-۳ مقابل هلند در یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۹۴ به ثمر رساند. ببتو با انجام ژست نمادین (تکان دادن گهواره) با دستانش برای خوشامدگویی به فرزند تازه متولد شده خود ابراز خوشحالی کرد. از آن موقع تا الان بسیاری از پدران دنیای فوتبال این ژست را پس از گلزنی تکرار می‌کنند.

ببتو

 

روژه میلا بازیکن سابق تیم ملی کامرون

Roger Milla vs Romania 1990

روژه میلا در جام جهانی ۱۹۹۰ حضور داشت و کامرون را به یک چهارم نهایی رساند. شادی پس از گل او به یکی از حاشیه‌های جذاب این مسابقات تبدیل شد. شادی پس از گل میلا به این شکل بود که او هر بار، پس از زدن گل به سمت گوشه زمین می‌دوید و آنجا رقص خاص خودش را انجام می‌داد.

راجر میلا

 

سوپر گل شابالالا ستاره آفریقای جنوبی

Siphiwe Tshabalala vs Mexico 2010

شابالالا اولین گل جام جهانی سال ۲۰۱۰ را به ثمر رساند و یکی از جالب‌ترین شادی‌های پس از گل را انجام داد این طور که هم تیمی‌های او با دستانی دراز به او ملحق شدند و هم زمان شروع به رقص ماکارنا کردند.

سوپر گل شابالالا

 

رابی کین بازیکن سابق فوتبال ایرلند

Robbie Keane vs Saudi Arabia 2002

رابی کین پس از زدن یک ضربه والی مهیج برای ایرلند به سمت پرچم کرنر رفت و ادای رابین هود را درآورد به صورتی که انگار تیر و کمان را به دوربین نشانه می‌رود. این ژست به یکی از بهترین شادی‌های جام جهانی تبدیل شد و ایرلند ۰-۳ بازی را برد.

رابی کین

 

خوشحالی بعد از گل دیگو مارادونا

Diego Maradona vs Greece 1994

دیگو مارادونا فوتبالیست افسانه‌ای آرژانتینی به دلایل زیادی همیشه سرخط خبرها بود. پس از گلزنی بی‌نظیرش در مقابل یونان در جام جهانی ۱۹۹۴ شیوه شادی او یکی از موضوعات مورد بحث شد. مارادونا پس از به ثمر رساندن گل به سمت نزدیک‌ترین دوربین رفت و با چشمانی گشاد در حالی که فریاد می‌زد همزمان خوشحالی و خشم از چهره‌اش بیرون می‌زد. ۹ روز بعد تست مواد مخدر او مثبت اعلام شد و مارادونا به خانه بازگشت، اما آن لحظه از او برای ابد ثبت شد.

دیگو مارادونا شادی پس از گل

 

پاپا بوبا دیوپ بازیکن فوتبال اهل سنگال

Papa Bouba Diop vs France 2002 

دیوپ بعد از زدن گل پیروزی مقابل فرانسه به گوشه زمین دوید و پیراهنش را که درآورده بود روی زمین گذاشت و به همراه هم تیمی‌هایش دور آن شروع به رقص کردند. این هم به عنوان یکی از خوشحالی‌های معروف جام جهانی شناخته می‌شود.

دیوپ شادی بعد از گل

 

برایان لادروپ بازیکن دانمارکی

Brian Laudrup vs Brazil 1998

برایان لادراپ بازیکن دانمارکی زمانی که در یک چهارم نهایی در مقابل برزیل گل زنی کرد روی زمین دراز کشید و آسوده لم داد! او آرنج‌اش را به حالت استراحت روی زمین قرار داد. این قطعاً یکی از باحال‌ترین ژست‌ها برای شادی گل در برابر مدافع عنوان قهرمانی بود. از بخت بد لادروپ و کشورش بازی را ۳-۲ به برزیل باختند و از جام حذف شدند.

شادی پس از گل برایان لادروپ

 

بوسه‌های زین‌الدین زیدان پس از گلزنی

Zinedine Zidane vs Brazil 1998

بوسه زدن‌های مکرر زین‌الدین زیدان پس از گلزنی مقابل برزیل در فینال 1998 تصویری را به ثبت رساند که باید در مورد آن صحبت کرد. اسطوره فرانسوی گل دوم کشورش را در پیروزی 3-0 مقابل سلسائو ( سلسائو لقب تیم ملی فوتبال برزیل است و در لغت به معنای برگزیدگان است) به ثمر رساند تا جام پر افتخار را بالای سر ببرد. زیزو بارها پیراهن تیم ملی کشورش را بوسید و عشق خود را به فرانسه نشان داد.

زین‌الدین زیدان

 

آندرس اینیستا

Andres Iniesta vs The Netherlands 2010

آندرس اینیستا پس از گلزنی در وقت اضافه مقابل هلند در فینال جام جهانی 2010، پیراهن خود را بالا زد تا پیامی را از قلبش، جهانی کند. پیام او این بود: “Dani Jarque siempre con nosotros” «دنی خارکه، همیشه با ما». این ادای احترامی بود به دوست نزدیکش دانیل ژارک ( دنی خارکه) که در سال 2009 درگذشت. دنی فوتبالیست بود و برای تمامی تیم‌های پایه‌ی ملی اسپانیا به میدان رفته و 19 بار هم برای تیم ملی زیر 21 ساله‌ها بازی کرد، اما هیچگاه فرصت بازی برای تیم بزرگسالان تیم ملی کشورش را به دست نیاورد. در پایان فصلی که با مرگ خارکه شروع شد تیم ملی اسپانیا به قهرمانی جام جهانی رسید.

شادی بعد از گل آندرس اینیستا

 

جولیوس آگاهووا بازیکن فوتبال اهل نیجریه

Julius Aghahowa vs Sweden 2002

یکی از بهترین شادی پس از کسب امتیاز در یک مسابقه فوتبال را جولیوس آگاهووا از نیجریه پس از گلزنی مقابل سوئد، با بک فیلیپ (پشتک و وارو زدن) چندین باره‌اش، ثبت کرد و این یکی از بی‌نقص‌ترین حرکاتی بود که تا کنون در جام جهانی اجرا شده است.

جولیوس آگاهووا شادی بعد از گل

 

البته نمایش بهترین شادی‌ پس از گل در جام جهانی به عوامل بسیاری بستگی دارد و قطعاً آسان نیست. بسیاری از بازیکنان ترجیح می‌دهند آن را تحت کنترل خود نگه دارند، در حالی که برخی دیگر امتحان شادی‌های منحصر به فرد و لذت بردن از لحظه با طرفداران را انتخاب می‌کنند.

جام جهانی 2022 قطر امکان دوباره‌ای را برای ثبت شادی‌های پس از گل پیش چشم دنیا فراهم کرد و حالا که چیزی به پایان این جام نمانده؛ از شما می‌پرسیم کدام یک از شادی‌های بعد از گل در این دوره برایتان جذاب‌تر بود؟

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:24 آذر, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

یک × یک =