از «رشت» نوشتن سخت است. از آب و هوا تا رنگ‌آمیزی طبیعت، از مسیر جاده‌ای خوش‌رنگ تا آداب و رسوم، همه و همه در رشت مثال‌زدنی خواهد بود. اما طعم غذاهای رشت همه‌فن حریف و زبانزد است. با هم در این نوبت به سرزمین آهنگ و رنگ و طعم سفر کنیم.

اهمیت جغرافیایی در رشت

به گفته‌ی تاریخ «رشت» یکی از کلیدی‌ترین شهرهای تاریخی در ایران است و «انقلاب مشروطه» یا «انقلاب ۱۳۵۷» ایران داشت و با توجه به فرهنگ مردم آن و قرار گرفتن در جاده‌ی راه ابریشم از دیرباز به‌عنوان مرکز تجارت شمال و‌ همواره دروازه‌ی تمدن مدرن از آن یاد می‌شود. همین پیشینه درخشان جغرافیایی بود که بسیاری از جنگ‌ها را در خود جا داد. رشت نه تنها در اهمیت جفرافیایی_تاریخی بلکه به‌عنوان اولین انتخاب تفریحی مردم ایران به حساب می‌آید. می‌گویند اگر توجه و اهمیت نکته‌ای به فرهنگ طنز آن سرزمین ورود پیدا می‌کند. این استقبال تا آن‌جایی زیاد است که در تعطیلات و شمال به فرهنگ طنز اضافه شده. آب و هوای معتدل و برجستگی‌های دیگر این منطقه رشت را به منطقه توریستی داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

آب-و-هوای-رشت

آب و هوا در رشت

مظفرالدین‌شاه قاجار در اولین سفری که به اروپا داشته، در سفرنامهٔ خود دربارهٔ باران رشت می‌نویسد: «صبح از خواب برخاستم. دیگر از دست باران نمی‌دانم چه بنویسم. از یک ساعت به غروب مانده تا الآن که از خواب برخاستم، متصل باران می‌بارد و معرکه می‌کند». شاه قاجاری به کنار بسیاری که به پاریس سفر داشته‌اند، رشت را پاریس ایران می‌دانند. جای مناسب عاشقان! آنقدر تنوع باران در رشت زیاد است که نمی‌توان توضیحش داد اما شما به رنگین‌کمان بعد از باریدن باران و ترکیبش با رنگ سبز فکر کنید. همین زیبایی توضیح کافی و خوبی است.

موزه و خانه میرزا کوچک‌خان، موزه میراث روستایی گیلان، کاروانسرای عباسی گیلان، خانه ابریشمی، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت، دریاچه سقالکسار، پارک جنگلی سراوان، تالاب عینک رشت، آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی و … همه می‌تواند برای شما جذاب باشد اما شاید هیچ‌کدام به اندازه‌ی میان شهرداری و بازار بزرگ رشت برای شما جذاب نخواهد بود. همان‌‌جا که فروشنده‌ها محصولاتشان را آواز می‌کنند و برای شما خاطره می‌سازند.

موزه-میرزا-کوچیک-خان-جنگلی

مرغ سیاه بی‌نفس بادمجان

برای توضیح بخش مزه و طعم به همین خبر اکتفا می‌کنیم.
این شهر در سال ۲۰۱۵ به شبکه‌ی شهرهای خلاق جهان به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی زیر نظر یونسکو پیوست. براساس استانداردهای یونسکو شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعهٔ پایدار شهری استفاده می‌کند. رشت تنها شهر ایران به‌همراه ۱۸ شهر دیگر جهان است که در زمینه‌ی خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شد. شاید باورتان نشود که حتی کباب‌های دوره‌گردهای میدان شهرداری یکی از خوشمزه‌ترین کباب‌های ایران است.

رشت، دنیای موازی

«رشت» شهر گذشتن نیست، شهر ماندن و خاطره ساختن است. شهر سفر و خوش‌گذارنی خاطرات شما از «رشت» را می‌خوانیم.

 

پانوشت:

عکس1: غزل شایسته‌فرد

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:10 شهریور, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

سه × 4 =