قدم زدن در کتابفروشی در حین مسافرت نوعی لذت خاص است. شبیه جمله دوست دارم عاشق باشم. بیایید غیرمعمول‌ترین مکان‌ها در اروپا را مرور کنیم.

ماستریخت، هلند

استعاره «معبد دانش» به شکل یک کتابفروشی در یک کلیسای گوتیک قرن سیزدهم تجسم یافت. پس از مصادره این ساختمان توسط ارتش ناپلئون برای مقاصد نظامی، از آن به‌عنوان بایگانی شهری، انبار و حتی مکانی برای نگهداری دوچرخه استفاده شد. در سال ۲۰۰۵، این ساختمان با تبدیل آن به کتابفروشی Selexyz Dominicanen جان تازه‌ای گرفت. ویژگی آن یک قفسه کتاب بزرگ است که به طور شگفت‌انگیزی، یکپارچه در فضای داخلی کلیسا قرار می‌گیرد. این کتاب‌فروشی منحصربه‌فرد به دومینیکن تغییر نام داده است. (که قبلاً Selexyz Dominicanen و Polare Maastricht نام داشت).

Selexyz-Dominicanen-کتابخانه

Selexyz Dominicanen

گروه طراحان معماری و دیزاین این کتاب‌فروشی نوشته‌اند:
«در مورد خاص کتاب‌فروشی ماستریخت، با قدیمی‌ترین کلیسای گوتیک هلند روبرو شدیم، فضایی ناب و مستحکم با بقایای نقاشی‌های دیواری مهم بر روی طاق‌های اصلی و یک دیوار.
از ما خواسته شد تا فروشگاهی با بیش از دو برابر سطح موجود در کلیسا ایجاد کنیم، بنابراین باید به دنبال فضای اضافی برای طبقه می‌گشتیم. در نهایت این طراحی بر اساس ملاحظات زیر انجام شد:
به‌جای اضافه کردن یک طبقه به قسمتی از شبستان و راهروها همان‌طور که مشتری ابتدا پیشنهاد داد، تصمیم گرفتیم فضای اضافی مورد نیاز را در دو طبقه سازماندهی کنیم که به صورت نامتقارن به‌عنوان یک قفسه کتاب غول‌پیکر قرار گرفته تا خطوط دید اصلی در شبستان حفظ شود.
ما فولاد را به‌عنوان متریال کل «قفسه کتاب» انتخاب کردیم، که مانند ماسه سنگ کلیسا سبک، ساده و خالص بود و به‌عنوان یک کنتراست، مستقل.
این سازه هرگز کلیسا را لمس نمی‌کند، خود را در کنار ردیف ستون‌ها تا می‌کند، با یک سری پله در داخل و طبقه‌های کنسولی در بیرون برای حفظ پرواز این قطعه مبلمان و با استفاده از ورق‌های فولادی سوراخ‌دار تا آنجا که ممکن است شفاف باشد.
تمامی تأسیسات فنی، انباری، سرویس‌های بهداشتی و غیره در گسترش زیرزمین موجود زیر گروه کر از دید خارج است. تمام نورپردازی در «قفسه کتاب» گنجانده شده است تا فضا را از عناصر ناخواسته آزاد کند.»

لندن، بریتانیای کبیر

این کتاب‌فروشی کوچک در منطقه ناتینگ هیل به لطف فیلمی به همین نام با جولیا رابرتز و هیو گرانت به شهرت رسید. (یکی از قدرتمندترین زوج‌ها در فیلمی با حضور یک کتاب‌فروشی‌). اینجا بود که یکی از عاشقانه‌ترین داستان‌های عاشقانه سینمای مدرن ساخته شد.
این کتاب‌فروشی که در سال ۱۹۹۹ توسط فیلم «ناتینگ هیل» معروف شد، اغلب توسط انبوهی از گردشگران احاطه شده است. جالب این است؛ کتاب‌فروشی واقعی که در این فیلم نمایش داده شد از کتاب‌فروشی قبلی در این آدرس الهام گرفته شده. در آن زمان مالک اجازه هیچ فیلمبرداری در فروشگاه خود را نداد، بنابراین ماکتی از فضای داخلی The Travel Bookshop به‌عنوان مجموعه فیلم در استودیو ساخته شد.
کتاب‌فروشی سفر در سال ۱۹۷۹ افتتاح شد و همانطور که از نامش پیداست، در کتاب‌های سفر تخصص داشت. این کتاب‌فروشی در سال ۲۰۱۱ به یک کتابفروشی زنجیره‌ای فروخته شد و نام خود را به «کتاب‌فروشی ناتینگ هیل» تغییر داد و به طیف وسیع‌تری از موضوعات و عناوین گسترش یافت. بعداً، وقتی کتابفروشی زنجیره‌ای از کار افتاد، توسط برادران جیمز و هوارد مالین تصاحب شد و به «کتاب‌فروشی ناتین هیل» باقی ماند.

ناتینگ-هیل

ناتینگ هیل

«ناتینگ هیل» کتاب‌های هدیه‌ای زیادی را ارائه می‌کند، از نسخه‌های ویژه گرفته تا فاکتور شگفت‌انگیز از پیش بسته‌بندی شده «ملاقات کور با کتاب» و «شب خوش شانسی»
این کتاب‌فروشی هنوز فضای داخلی اصلی خود را حفظ کرده است و همچنان یک مقصد محبوب برای پیشنهاد ازدواج است برای غوطه‌ور شدن کامل در حال و هوای فیلم ناتین هیل، بهتر است یکشنبه به آن‌جا برویم، زمانی که بزرگ‌ترین بازار عتیقه در بریتانیا در همین حوالی برگزار می‌شود.

بخارست، رومانی

این کتاب‌فروشی فوق‌العاده زیبا در یک ساختمان بانک سابق که در ابتدای قرن بیستم ساخته، واقع شده است. طاق‌های پیچیده، ستون‌ها و راه‌پله‌های مارپیچ Carturesti Carusel را به یک شی واقعی هنری تبدیل می‌کند. مقیاس آن نیز چشمگیر است: شش طبقه از فروشگاه ۱۰۰۰ متر مربعی پر از کتاب است. علاوه بر این، این فروشگاه دارای یک فضای چند رسانه‌ای، یک گالری هنر معاصر و یک رستوران کوچک است.

فلورانس، ایتالیا

جیونتی-اودئون

Carturesti Carusel

سینمای جیونتی اودئون (Giunti Odeon Libreria e Cinema) که در مرکز فلورانس در سال ۲۰۲۳ افتتاح شد، در حال حاضر نمادی از رنسانس فرهنگی شهر نامیده می‌شود. این مجموعه فضایی نوآورانه است که ترکیبی از کتابفروشی، سینما و مکانی برای رویدادهای هنری است. جای تعجب نیست که در اینجا می‌توانید کتاب‌هایی را نه تنها برای عموم مردم، بلکه برای دوستداران سینما و هنر نیز پیدا کنید و البته یک رستوران کوچک به سرپرستی یک سرآشپز ایتالیایی وجود دارد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:20 خرداد, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

14 − شش =