یکی از آیکون‌فشن‌های دنیای مد که حتی بعد از مرگ هم محبوب ماند پرنسس دایانا همسر سابق چارلز‌ و سند این ادعا خبرِ هفته‌ی گذشته است. در حراجی «ساتبیز» نیویورک پلیور مشهور گوسفند به مبلغ ۱/۱ میلیون دلار فروخته شد.

پلیور قرمز رنگ گوسفند سیاه

پلیور-قرمز-دایانا

پرنسس دایانا این پلیور را اولین‌بار در سال ۱۹۸۱ تنها چند هفته مانده تا ازدواجش با چارلز سوم پادشاه فعلی بریتانیا پوشیده بود. یعنی حدود ۱۹ سالگی‌اش.  ظاهراً در همان روز آستین پلیور به حلقه معروف دایانا گیر کرده و نخ‌کش می‌شود. بعد از زدگی در آستین کاخ باکینگهام با تولیدی برای رفو تماس می‌گیرد و آن‌ها یک پلیور جدید تحویل می‌دهند. دایانا پلیور جدید را در سال ۱۹۸۳ می‌پوشد. درست در زمان شروع درگیری‌هایش با خانواده‌ی سلطنتی. پوشیدن همین پلیور هم بود که به رسانه‌‌ها فهماند که درگیری جدی است.
لابد می‌پرسید چطور و چگونه؟

سلطنتی آگاه به نشانه‌

اگر فکر می‌کنید که این‌پلیور یک انتخاب ساده در زمانه‌ی خود بوده. نه. این‌طور نیست. شما با یک پلیور عادی روبه‌رو نشده‌اید. پلیوری قرمز با گوسفندهای سفید و تنها یک گوسفند سیاه. گوسفند سیاه در فرهنگ انگلیسی کنایه‌دار است و اشاره به عضو عصیانگر‌خانواده دارد که بقیه ترجیح می‌دهند از او حرف بزنند. فردی متفاوت که باعث خجالت دیگران است. یا به عبارتی کسی که حرف‌های برای گفتن دارد که نباید بزند.

پلیور-دایانا

دایانا به پوشیدن لباس‌های معنادار در دنیای مد معروف است. پلیوری که هفته‌ی گذشته به حراج گذاشته شد، همان پلیور نخ‌کش شده است. قیمت این پلیور در دهه‌ی هشتاد حدود ۵۰ دلار بوده. پیش از این رکورد گران‌ترین پلیور فروخته شده در حراجی مربوط به کرت کوبین است. این ژاکت سبز رنگ در سال ۲۰۱۹ حدود سیصد و سی و پنج هزار دلار فروخته شد. هر چند خیلی‌ها همان زمان این پلیور را نوعی حمایت از سیاه‌پوستان دانسته‌اند که باز به نوعی همان مفهوم قبلی را می‌رساند. چرا که همچنان موضع دربار باکینگهام نسبت به سیاه‌پوست‌ها در هاله‌ای از ابهام و حرف است.

پلیور-قرمز-دایانا

لباس انتقام

دایانا بعد از آن‌که حرف‌هایش را به رسانه‌ها زد اتهامات فراوانی را از دربار دریافت کرد. اتهاماتی که انگیزه‌ی انتقام در او‌ ‌را زیاد و آیکون جدیدی را به دنیای مد علاوه کرد. آیکونی تحت عنوان «لباس انتقام».

لباسی کاملاً مغایر با آداب و قوانین سلطنتی. لباس سیاه کوچک با طراحی «کریستینا استامبولیان». پیراهنی سیاه تا بالای زانو، با شانه‌های برهنه و دوختی جذب و تنگ که بی‌نقصی زنی را نشان می‌داد. زنی که خیانت به قوانین را در کفه‌ی ترازوی خیانت به خودش گذاشته بود. زنی که پس از مرگش هم هنوز خبر ساز است.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: لباسبازدیدها: 299
تاریخ انتشار:31 شهریور, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

8 + یازده =