قابل توجه: برای «هیچ‌یک» حق مؤلف بسیار مهم است و از دریچه‌ی قاچاق به هیچ اثری نگاه نمی‌کند. در نتیجه نویسنده‌ی این یادداشت، فیلم را بر پرده‌ی سینما تماشا کرده است.

اگر طرفدار فضاهای جادویی، فانتزی و رنگارنگ هستید، چه چیزی بهتر از «ویلی ونکا»ی دوست داشتنی، یک قصه‌ی نو و رویایی و بهترین شکلات‌های دنیا برای گرم و شیرین کردن یک غروب سرد زمستانی؟

ویلی ونکا، پیش از آنکه به پخش کردن بلیت‌های طلایی برسد

خیلی قبل‌تر از این که کارخانه‌ی شکلات سازی افسانه‌ایش را داشته باشد، «ونکا»ی جوان و فقیر، در حالی که تقریبا تنها چیزی که دارد، رویایی در ذهنش است، با آرزوی باز کردن یک مغازه‌ی شکلات فروشی در شهر بزرگ، که به خاطر شکلات‌هایش مشهور شده است، ماجرایش را آغاز می کند. اما با وجود بی‌نظیر بودن او و شکلات‌هایش، کارتل شکلات شهر بزرگ، به این راحتی‌ها فرصت و مکانی برای پیشرفت به او نمی‌دهد…

فیلم موزیکال و الهام گرفته شده از ماجرای «چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی» روالد دال شگفت‌انگیزاست، که پیش‌تر هم دو فیلم از روی آن ساخته شده، اما این فیلم واقعاً بر پایه‌ی «خودش» می‌چرخد.
«ونکا»ی قصه، شخصیت‌های جدیدی را ملاقات می‌کند و اتفاق‌های تازه‌ای رقم می‌زند.

ویلی-ونکا

هنر، جادو، شکلات

بعد از «جین وایلدر» و «جانی دپ»، حالا نوبت «تیموتی شالامه» است که در نقش «ویلی ونکا»، جای خود را در خاطرات ما باز کند و در یادها بماند.
هرچند بازیگران مطرح دیگری هم در صف بازی کردن نقش «ونکا» بودند، اما گفته می‌شود «تیموتی شالامه» به خاطر توانایی چشم‌گیرش در آواز خواندن و رقصیدن هم‌زمان، برای این نقش انتخاب شده و با بازی درخشانش یک بار دیگر ثابت کرده که انتخاب درستی است!

«پائول کینگ»، کارگردان اثر موفق و پرطرفدار «پدینگتون» و حالا «ونکا»، کسی است که خانواده و سرگرمی را می‌شناسد و خوب کردن حال تماشاگر را خوب بلد است.
او با ونکا، با شیرینی و جادو، از ما پذیرایی گرمی به عمل می‌آورد.

«ویلی ونکا»، این بار آمده است تا به ما بگوید: «همه‌ی اتفاق‌های خوب دنیا از یک رویا شروع شده‌اند، پس رویای خودمان را پیدا کنیم و آن را سفت بچسبیم، تا زمانی که بتوانیم زندگی‌اش کنیم.»

منتقدین، این اثر را یک فیلم فانتزی کامل می‌دانند. هرچند، عده‌ای خیلی از این‌که شخصیت «ونکا» این‌جا کمی تغییر کرده است، راضی نیستند. «ویلی ونکا» تاکنون برای ما شخصیتی لایه‌لایه و کمی مرموز داشته، که گاهی حتی کمی خودپسند بوده. «ونکا»ی «تیموتی شالامی» اما، از همان ابتدا تا انتها شاد، خوشبین، و مهربان است. هیچ‌ اتفاقی از مثبت‌اندیشی او نمی‌کاهد. در هر حال، مخاطبان زیادی شیفته‌ی این شخصیت جدید و قوی ونکا شده‌اند!

تیم خوش‌ شانس و فیلم خوشمزه

کارگردان «ونکا»، پائول کینگ، گفته‌است که از شکلات‌هایی که در صحنه فیلمبرداری خورده است، حدود ۵۰ پوند (چیزی بیش‌تر از ۲۲ کیلوگرم!) اضافه وزن پیدا کرده و افزوده‌ است: «این یک معجزه است که تیموتی شالامه، اینقدر باریک و خوش تیپ باقی مانده.»
کینگ می‌گوید: «ما این شکلات‌های باورنکردنی را داشتیم. تولیدکننده‌ی شکلات ما، این معجون‌های باورنکردنی را درست می‌کرد و ما آن‌ها را می‌چشیدیم. طعم آن‌ها بسیار بهتر از چیزی بود که نیاز داشتیم، زیرا بدیهی است که بازیگران در تظاهر کردن چیزها خوب هستند و به شکلاتی که واقعاً خوشمزه باشد نیاز ندارند، اما آن‌ها هر بار واقعاً طعمی باورنکردنی و عالی را می‌چشیدند. همانطور که به نظر تماشاگر می‌رسد.»

در تیتراژ آغازین، فیلم، به جای «فیلم»ی از پائول کینگ، «یک شیرینی» از پائول کینگ نامگذاری شده. این نامگذاری به عمد، و برای تطابق با موضوع فیلم استفاده شده است.

ایمان داشته باش، تو برنده‌ای

بسیار پیش آمده که ما با فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی بزرگ شده‌ باشیم که با برانگیختن حس کنجکاوی و سرزندگی در ما، به یک شغلی علاقه‌مندمان کرده‌ باشد.
«ونکا» قطعاً یکی ازهمان فیلم‌هاست، اما با یک تفاوت، آن هم این‌که جادویی مخصوص به خود دارد: شور و اشتیاقی که ویلی در شما بر می‌انگیزد، محدود به یک شغل نیست و شما تنها با شکلات به ویلی مرتبط نمی‌شوید، بلکه با هر سلیقه‌ و رؤیایی، انگیزه‌‌ی لازم برای دنبال کردنش را دریافت می‌کنید!

ویلی ساختن شکلات را یک هنر می‌بیند، و به طرز عجیبی هیچ‌کدام از اتفاقات بد، مانعی برای او نیستند. راز این دست برنداشتن از رویا را، تنها در یک کلمه می‌توان خلاصه کرد: «باور».
ویلی به خودش، شکلات‌هایش و آینده‌اش باور دارد و به خوبی و با تسلط، می‌تواند کسی که هنر جادویی او یعنی شکلات‌هایش را امتحان می‌کند، راضی نگه دارد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:3 دی, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

6 + 2 =