نمایش خانگی را می‌توان سرپا نگه دارنده‌ی فرهنگی این روزها دانست. اگر این را قبول داشته باشید می‌توانیم سراغ سریال «زخم کاری» برویم. محمدحسین مهدویان در «زخم کاری» شکل دیگری از کارگردانی‌اش را نشان داد که خارج از بحث این یادداشت است. بی‌شک بسیاری از خواننده‌های هیچ‌یک زخم کاری را دیده‌اند. سریالی که بعد از مدت‌ها روی پاشنه شخصیت‌های زن باز و بسته می‌شود. به جرأت این سریال را می‌توان یکی از زن‌محورترین آثار دهه‌ی اخیر دانست.
«زخم کاری» در ژانر درام جنایی به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان بر پایه‌ی رمان «بیست زخم کاری» نوشته‌ی محمود حسینی‌زاد برای سرویس پخش فیلیمو ساخته شد و در فصل دوم به گفته‌‌ی بسیاری بر پایه‌ی «مکبث» از شکسپیر جلو رفته است. بیایید با هم به استایل زنان این مجموعه نگاهی داشته باشیم.

سمیرا-زخم-کاری

سمیرا؛ تجسم آن‌چه حقیقت لازم دارد

«سمیرا بخشی» از همان قسمت اول فصل اول با همان سخت‌گیری سیلی‌هایش به مالک (جواد عزتی) ما را وابسته به شخصیت نه چندان متعارفش کرد. زنی که قدرت را نه برای کنترل کردن، بلکه برای همیشه پیروز بودن می‌خواهد.
سمیرا را با طیف رنگ‌های مشکی، سورمه‌ای، خاکستری، سبز خاکی، کرم تیره و … می‌بینیم. او قرار است بی‌تفاوتی به دیگران را از طریق استایلش و جاه‌طلب بودن را با رفتارش به ما نشان دهد. انصاف می‌گوید که بازی بی‌نقصش و نگاه‌های پوششی پرسشگرش را هم بخشی از استایلش بدانیم. «رعنا آزادی‌ور» با نمایش «سمیرا» قدرت بازی‌اش را به ویترین گذاشته است.
او که به تشخیص بسیاری «لیدی مکبث» (مکبث شکسپیر) زخم کاری است، توانسته مغناطیس جاه‌طلبی و بی‌تفا‌تی را با شکوه و هارمونی حفظ کند. لیدی مکبث شخصیتی مرموز، جاه‌طلب و حیله‌گر است که برای رسیدن به هدفش دست به انجام هر کاری می‌زند.

منصوره ریزآبادی یا «خیلی خوب تاوانشو می‌دم تاوانش چیه؟ این!»

منصوره! منصوره‌ی عزیز! هر چه بقیه می‌ترسانند تو عمل می‌کنی!
«منصوره ریزآبادی» با بازی «هانیه توسلی» در همان فصل اول تمام شد. او شاید معصوم‌ترین گناه‌کار زخم کاری باشد. همان‌طور که معلوم شد او یک‌رنگ‌ترین شخصیت زخم کاری است. لباس‌های تک‌رنگ استایلی ساده اما زنانه نشان می‌دهد او برای زندگی نمی‌جنگد بلکه زندگی را دوست دارد‌. شاید شبیه سمیرا مازوخیست نباشد اما شبیه خودش است. با او باید یکدست بود. «سفید» یا «سیاه» و اگر نباشی هم که سرنوشتت مشخص است. تاوان دارد‌. همان تاوانی که مالک پرسید و همان چاقویی که خورد.

سیما؛ پوستت اما پوست شیر

سیما با بازیگری الناز ملک زن فتانه‌ی زیبایی است که زیاده‌خواهی دارد اما جنگ؟ او شیر است. با دمش نباید بازی کرد. آقای طلوعی اگر این متن را می‌خوانی، بد آورده‌ای؟
سیما رنگی و خوش‌پوش است‌. با لباس‌های اور سایزتر از خودش دیده می‌شود. از سبک خاصی پیروی نمی‌کند. جسارت لازم برای نقشش را در استفاده از رنگ و طرح دارد. سیما آمده تا نماینده‌ی سمیرا باشد اما نه با خودخوری بلکه کاملاً با دیگرخوری.

سیما-زخم-کاری

«الناز ملک» بازیگر تازه معرفی شده به عرصه نمایش از همان اولین بازی‌اش تا زخم کاری مقابل هیچ بازیگر تجربه‌داری کم نیاورده است. تسلط خوبی روی چهره و صدایش دارد و سیما را قابل باور بازی کرده است.

حالا به نظر شما کدام یک از زنان «زخم کاری» استایل مناسب‌تری (نسبت به نقششان) دارند؟.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:4 آذر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

14 − 11 =