روز جهانی سرمربی باشد و ما شما را تنها بگذاریم!؟ سر مربی‌ها تنها هدایت‌کننده‌ی یک تیم نیستند، بلکه تغییردهنده مسیر زندگی اعضای یک تیم خواهند بود. به پیشنهاد مدیر مسئول هیچ‌یک مروری داریم بر بهترین سرمربی‌های ورزشی.
«حمله؛ بازی‌ها را برای شما می‌برد، دفاع؛ عناوین را برایتان به ارمغان می‌آورد»
اسطوره‌ی مربیگری دنیا «الکس فرگوسن» مردی تلاشگر و مدیر بود که توانست به پیشرفتی شخصیتی در جامعه ورزشی و شغلی راه پیدا کند. کسی که جهان به دانشش احترام می‌گذارد و تکیه کلام‌هایش را در کتاب‌ها می‌توان پیدا کرد. سِر الکساندر چپمن فرگوسن (به انگلیسی: Alexander Chapman Ferguson) (زاده ۳۱ دسامبر ۱۹۴۱) معروف به سِر الکس فرگوسن بازیکن و سرمربی فوتبال بازنشسته اهل گلاسگو اسکاتلند است که بین سال های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۳، هدایت باشگاه منچستر یونایتد را برعهده داشت. او پرافتخارترین مربی تاریخ فوتبال با کسب ۴٩ جام است و بهترین و موفق‌ترین مربی تاریخ فوتبال به شمار می‌آید.

او در کتاب «زندگی‌نامه من» از سختی‌های مربیگری‌اش این‌طور یاد می‌کند:

تقریبا ۳ دهه پیش من از این تونل عبور کردم و وارد زمین اولدترافورد شدم؛ در اولین بازی دوران مربیگری‌ام من نگران بودم به دایره میانی زمین رفتم و به عنوان مربی جدید تیم معرفی شدم. حالا باز به همان زمین آمده‌ام با اعتماد به نفس کامل برای خداحافظی.
«کنترلی که من در دوران کاری‌ام در «منچستریونایتد» به دست گرفتم شاید تنها برای چند مربی انگشت‌شمار قابل تجربه و لمس باشد. اما من همیشه به توانایی‌هایم ایمان داشتم که از اَبِردین در سال ۱۹۸۶ به «منچستر» آمدم؛ ولی خوب کسی فکرش را نمی‌کرد آن داستان به اینجا بکشد.

بابی-چارلتون

بابی چارلتون

بعد از خداحافظی در می ۲۰۱۳ لحظات مهم و اساسی دوران مربیگری‌ام را در ذهن مرور کردم قهرمانی در جام حذفی در مقابل «ناتینگهام فارست» در ژانویه ۱۹۹۰. در آن سال گل مارک رابینز ما را به فینال رساند. ما یک ماه بود هیچ بردی نداشتیم ولی در نهایت به مسیر برد برگشتیم.
اگر چهار سال بعد از ورودم به «اولدترافورد» در برابر کریستال پالاس در فینال جام حذفی برنده نمی‌شدیم شاید نارضایتی‌ها به اوج می‌رسید و من در باشگاه نمی‌ماندم. شاید هم من در لبه پرتگاه اخراج بودم ولی آن قهرمانی در «ومبلی» همه چیز را عوض کرد.
«بابی چارلتون» با هر حرکتی که علیه من آغاز می‌شد مقابله می‌کرد. او می‌دانست کاری که من انجام می‌دهم زمینه‌سازی است برای در اختیار داشتن تیمی جوان و با انگیزه‌. من زمان زیادی صرف کردم تا دیدگاه باشگاه به فوتبال عوض شود و مدیر وقت باشگاه «مارتین ادواردز» هم با من در این مسیر همسفر و همگام بود. این دو مرد بزرگ در آن روزهای سیاه و سخت کنار من ایستادند تا من به اینجا برسم. «مارتین» نامه‌های زیادی دریافت کرد و نگارندگان همه با عصبانیت از اخراج من نوشته بودند. قهرمانی در جام حذفی ۱۹۹۰ به ما اجازه داد دوباره نفسی تازه کنیم و من باور داشتم در باشگاهی هستم که می‌تواند به افتخارات بزرگ برسد. با قهرمانی در جام حذفی آن هم در ورزشگاه «ومبلی» روزهای خوش ما آغاز شد. ولی صبح روز بعد یک روزنامه تیتر زد: «اوکی تو ثابت کردی می‌توانی قهرمان جام حذفی شوی. حالا برگرد به اسکاتلند!”» من هنوز آن تیتر کنایه‌آمیز را فراموش نکرده‌ام!»
بسیاری از کارشناسان ورزشی بر این باورند که تکنیک‌های مربیگری‌اش باعث برد می‌شد و جمله‌هایش جادو می‌کرد. او را اسطوره‌ی مربیگری می‌دانند.

پپ‌ گواردیلو
پپ‌ گواردیلو

می‌گویند نیمی از اسطوره‌های فوتبال حاصل تربیت یا معرفی او هستند. مربی رک و بی‌تعارفی که برخوردهای حساب‌‌شده‌اش، توجه دوربین‌ها را به خود جلب می‌کند. «جوزِپ گواردیولا سالا» که با نام «پپ گواردیولا» شناخته شده. بازیکن پیشین اسپانیایی و سرمربی کنونی باشگاه فوتبال منچستر سیتی در لیگ برتر فوتبال انگلستان است. «گواردیولا» یکی از بهترین مربیان کنونی جهان و تاریخ فوتبال به‌شمار می‌رود که تا اکنون رکوردهای بسیاری را برجای گذاشته‌ است. تو در هفت سال مربیگری «منچستر سیتی» در ۴۱۴ بازی موفق شده است ۳۰۰ برد به دست بیاورد. تیم گواردیولا ۱۰۱۵ گل به ثمر رسانده است و ۱۴ جام مختلف فتح کرده است. گواردیولا در منچستر سیتی ۲۲ جایزه فردی برده است.

کارلو آنچلوتی
کارلو آنچلوتی

کارلو آنچلوتی معروف به کارلتو و دون کارلو، بازیکن سابق فوتبال و سرمربی ایتالیایی است؛ وی اکنون هدایت تیم رئال مادرید در لالیگا را بر عهده دارد. «آنچلوتی» به عنوان یکی دیگر از برترین و موفق‌ترین سرمربیان تمامی ادوار فوتبال به‌شمار می‌رود. او اولین و تنها سرمربی در تاریخ است که قهرمانی هر ۵ لیگ معتبر اروپا را در کارنامه خود دارد. او در مقام سرمربی با چلسی قهرمان لیگ جزیره انگلستان، با «بایرن مونیخ» قهرمان «بوندس‌لیگا»، با «آث میلان» قهرمان «سری‌آ»، و با «پاری‌سن‌ژرمن» قهرمان لیگ فرانسه، و با «رئال مادرید» قهرمان لالیگا شده‌ است. کارلو آنچلوتی بازیکن و سرمربی مطرح ایتالیایی است که در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود در دنیای فوتبال، به جام‌ها و مقام‌های بسیاری چون قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا دست پیدا کرده است. همچنان او نویسنده‌ی خوبی است. از بهترین کتاب‌های کارلو آنچلوتی می‌توان به «رهبری عملگرا» اشاره کرد.
جای کدام سرمربی را در این لیست خالی می‌دانید؟

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:8 آبان, 1402

یک دیدگاه

  1. Abbas Sohrabizadeh آبان 9, 1402 در 11:44 ق.ظ - پاسخ

    یحیی گل محمدی

دیدگاه خود را بنویسید

چهار × سه =