در ادببات ما عروس کلمه‌ای است که برای وصف زیبایی رایج شده است. حالا شما تصور کنید وقتی می‌گویند «تنگه کافرین» عروس زاگرس است یعنی از چه اندازه زیبایی حرف می‌زنیم.
تنگه کافرین در استان دیدنی ایلام قرار دارد. جایی که اکر نقشه نباشد، فکر می‌کنیم ایران نیست و با طبیعت سوئیس طرف هستیم. هر چند که باید پذیرفت استان ایلام دره‌های شفگت‌انگیز و تماشایی زیادی دارد که برای سفری ماجراجویانه حرف ندارد.

تنگه-کافرین-ایلام

تنگه کافرین در استان ایلام

تنگه کافرین اعجاب‌انگیز و دیدنی

اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند، طبیعت این مکان است. طبیعتی که شبیه عکس‌ها و فیلم‌های رویایی سوئیس است. همان فیلم‌هایی که در فضای مجازی یا در سریال‌ها و فیلم‌ها می‌بینیم و شگفت‌زده می‌شویم. طبیعیتی که هنوز خراب نشده و دست نخورده مانده‌. محلی‌ها می‌گویند علت نام‌گذاری این مکان برمی‌گردد بهحمله عرب‌ها. می‌گویند به‌دلیل مقاومت مردم در برابر عرب‌ها، این منطقه از طرف آن‌ها به تنگه کافرین شهرت پیدا کرده.

تنگه کافرین یا کافری و یا شداد در گذشته مورد توجه بوده پژوهش‌های باستان‌شناختی بوده. یعنی در آن شواهدی از عصر نوسنگی تا دوره‌های آهن و حتی ساسانی نیز به دست آمده. بقایای معماری شامل بنای ستون‌دار با ایوان و رواق‌هایی همراه با طاق‌های قوسی شکل، طاقچه‌ها، پایه ستون‌های بر‌جای‌مانده و بقایایی از کف‌های گچی و گچ‌بری‌هایی نفیس و اشیای فلزی از جمله یافته‌های حاصل کاوش‌های باستان‌شناسان در این تنگه است.

سنجاب-ایرانی

سنجاب ایرانی

نقشه‌‌های دیدنی

برای رفتن به این تنگه سحرانگیز باید به استان ایلام بروید، شهرستان بدره را پیدا کنید. در ۱۵ کیلومتری شمال شهر بدره به مقصد می‌رسید. اگر می‌خواهید سنجاب ایرانی ببینید. از رفتن به غار لذت ببرید. از اعجاز و شگفتی تمام نشدنی طبیعت خوشحال بشوید. در هوای بی‌نظیر زاگرس نفس تازه کنید فروردین و اردیبهشت را برای رفتن به «تنگه کافرین» انتخاب کنید. ما هیچ‌یکی‌ها که از رفتن به این مکان و گشت‌وگذار در یک تعادل رویایی خاطره‌ها ساخته‌ایم.

فراموش نکنید در یک کیلومتری ورود به این تنگه، برکه آبی به نام زمزم جریان دارد و در انتهای آن بقایای سدی به نام بره هله دیده می‌شود. جنگل‌های افسانه‌ای بلوط که مأمن و پناهگاه حیواناتی چون سنجاب ایرانی است، آبشار کافرین، غارهای متعدد مانند غار شداد را از آن‌جا می‌توانید ببینید.
بدره یکی از شهرستان‌های استان ایلام است که در ۸۰ کیلومتری ایلام و ۳۸ کیلومتری شمال غربی دره شهر قرار دارد. در این شهر، تنگه‌های تماشایی و شگفت‌انگیزی وجود دارند که گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند. تنگه رازیانه، تنگه الماس تنگه برنجان از جمله این مکان‌ها و جاهای دیدنی بدره هستند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:9 فروردین, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

پانزده + شانزده =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید