استان ایلام فرزند زیبای کوهستان و جنگل است که لقب عروس زاگرس را از آن خود کرده و شهرتش را مدیون جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد است. دامنه‌های غربی زاگرس مهد پیدایش تمدن باشکوه عیلام بوده و آثار به جا مانده از آن دوران گواه این ادعا است.
طبیعت بکر ایلام شباهتی کم‌نظیر به خطه سرسبز شمال دارد؛ آبشارها، تالاب‌ها و چشمه‌ها بر شکوه این استان تاریخی افزوده‌اند. شهرهای این استان تجلی‌گاه زیبایی مفتون زاگرس هستند که ناشناخته مانده‌ و قدوم مبارک مسافران این دیار را به انتظار نشسته‌اند.

جاذبه های طبیعی و تاریخی ایلام

کاخ فلاحتی

کاخ-فلاحتی-استان-ایلام

کاخ فلاحتی

به فرمان والی ایلام در دامان پرافتخار این خطه کاخی رفیع بنا شده است به نام کاخ فلاحتی. کاربری این بنای تاریخی به موزه کشاورزی تغییر یافته و به نمایش ادوات کشاورزی ایلام می‌پردازد. تزئینات کوفی، گچ‌بری‌ها و طاق‌های مدور باعث گیرایی بیشتر این بنا شده‌اند. این کاخ در دوران قاجار در نهایت سادگی اما کاملاً هنرمندانه احداث شده است.

قلعه والی

قلعه والی از جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی ایلام است که در دوران قاجار احداث شده و اینک به موزه مردم شناسی ایلام تبدیل شده است. این تفرجگاه تابستانی در میان درختان تنومند بید و‌ کاج محصور شده و حوضی پرآب زیبایی قجری آن را به کمال رسانده است. معماری این قلعه در نوع خود بی‌نظیر است و بخش‌های مختلفی چون حرم‌سرا و شاه‌نشین را در خود جای داده است.

شهر تاریخی ماداکتو

شهر-تاریخی-ماداکتو-جاهای دیدنی ایلام

شهر تاریخی ماداکتو یا مهرجانکده

شهرستان دره شهر طلایه دار قلعه‌های ایران و عرصه باستان شناسی استان ایلام است و یکی از آثار مهم آن شهر تاریخی ماداکتو نام دارد. نام دیگر این شهر تاریخی سِیمَره است که از دوران ساسانیان به جای مانده و پایتخت تابستانی پادشاهان آن دوران بوده است.

اگرچه این شهر باستانی در سال ۹۴۵ میلادی به علت زلزله دچار آسیب جدی شده، اما با حفاری‌های این ناحیه به کشف بخش‌های مختلف آن نظیر خانه اربابی و منازل مسکونی، کمک کرده است‌.

طاق شیرین و فرهاد

طاق شیرین و فرهاد یکی از جاهای دیدنی ایلام است که در شهرستان ایوان قرار دارد. این بنا از آثار تاریخی به جا مانده از حکومت ساسانیان است که عشق نامیرای شیرین و فرهاد را زنده نگه داشته است.

طاق-شیرین-و-فرهاد-جاهای-دیدنی-ایلام

طاق شیرین و فرهاد در استان ایلام

این طاق سنگی بدون هیچ گونه ملاتی احداث شده و سنگ‌های تراش خورده با تکیه بر دانش مهندسی دوران کهن روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. به گمان باستان شناسان این طاق گهواره‌ای پرستشگاهی در مسیر جاده ابریشم بوده است؛ حال آنکه مردم محلی این بنا را استراحتگاه شیرین می‌دانند.

دریاچه دوقلو سیاه گاو ازجاهای دیدنی ایلام

دریاچه-دوقلو-سیاه-گاو

دریاچه دوقلو سیاه گاو

سرزمین کوهستان‌های سرسبز، جاذبه‌های طبیعی نفس‌گیری دارد که در میان این لیست بلند بالا می‌توان نام دریاچه دوقلو سیاه گاو را مشاهده کرد. این دریاچه که در دامان آبدانان واقع شده، حاصل بازی آب در میان صخره‌های این شهرستان است که دو دریاچه زیبای دوقلو را با فاصله بسیار کم پدید آورده است. آب این دریاچه‌ها همچون قلب مردمان این خطه زلال بوده و جلوه‌ای شکوهمند خلق کرده که آدمی حیران می‌ماند از عظمت گیتی.

کوه چمن گیر

یکی از جاهای دیدنی ایلام در بهار، کوه چمن گیر است که در بهاران جامه‌ای زمردین به تن می‌کند و با آراستن خویش آماده خوشامد گویی به کوهنوردانی است که تشنه دیدار هستند. این کوه راست قامت ۲۵۷۸ متری از سلسله جبال زاگرس مقصدی تماشایی برای کوهنوردانی است که از پنجه افکندن در پنجه این شیر خفته لذت می‌برند.

تنگ ارغوان

دستان هنرمند طبیعت بر شانه‌های استوار ایلام پیکره‌ای مانا پدید آورده به نام تنگ ارغوان، که با درافشانی بهار جامه‌ای ارغوانی به تن می‌کند. این سرزمین رؤیایی به رونق زنبورداری و تولید عسل این خوراک بهشتی کمک شایانی کرده و شیره  جان خود را در رگ‌های آدمی فشرده است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:8 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

4 × دو =