نخستین چیزی که در جواهرات کارتیه دیده می‌شود، اصالت و شهامت است. شهامتی که با سخت‌کوشی و مهارت، ظرافت جواهرات را چشم‌گیر می‌کند و این خودستایی نیست که «کارتیه» سال ۲۰۲۰ اعلام کرد: «کاردانی کارتیه پیوند خلاقیت و مهارت است»
چنان‌چه المان خلاقیت و مهارت را در ظرافت ِ به رخ کشیدن ِ شکل و اندازه‌ی پلنگ با طلا، الماس و سنگ‌های زینتی؛ همچنین تکنیک ساختن تصویر پلنگ با چینش ۶۵۰ الماس معلق در صفحه‌ی ساعت مچی می‌بینیم.
البته که شهامت را سال‌ها قبل در بهره‌گیری از طلای سفید که مانند پایه‌ای روشن رنگ‌های جواهرات را بیشتر نمایان می‌کند، می‌بینیم. تکنیکی که «آلفرد کارتیه» با جسارت در سال ۱۸۷۴ وارد صنعت طلاسازی کرده است.
همه‌ی این نکات که در نگاه نخست در جواهرات به چشم می‌آیند، شاید در کیف‌های کارتیه به چشم نیایند. چرا که در نگاه نخست ظرافت آن‌چنانی که در جواهرات چشم‌نواز است، در کیف‌های «کارتیه» به چشم نمی‌آید.

کیف-های-کارتیه

کیف‌های کارتیه

درست است که خلاقیت آن‌چنانی در طرح کیف‌ها نمی‌بینیم اما ظرافت در سایزبندی و مهم‌تر از آن چرم به کار گرفته شده در کار کیفیت بالایی دارد. به این سبب که چرم‌ها به روش گیاهی تولید می‌شوند، دیگر خبری از ضررهای زیستی نیست. پلیمرهای گیاهی (صنوبر) که در دباغی چرم استفاده می‌شود، به طبیعی بودن و خوش‌بو بودن چرم افزوده و در نتیجه ممنوعیت استفاده از این چرم‌ها را در کودکان نداریم.
در این روش شکل، بافت، رنگ، خط و نقش طبیعی چرم حفظ می‌شود. این عدم تغییر در شکل و بافت چرم، باعث ماندگاری کیف‌ها می‌شود. چراکه این کیف‌ها تغییر شکل نمی‌دهند و به زبان عامیانه وا نمی‌روند و از قیافه نمی‌افتند.
سرِّ دیگر کیف‌های «کارتیه»، عدم رنگ شدن لایه‌های خارجی در روش دباغی گیاهی است. هرگز خبری از کار بی‌کیفیت نیست. چون فقط با چشمان سالم می‌توانیم کیفیت را بررسی کنیم.
البته که تولید چرم‌های گیاهی فرآیندی طولانی و وقت‌گیر است اما کارتیه آن را برای رضایت و اصالت مشتری نادیده گرفته است.

لی‌لی کالینز با کیف زیبای کارتیه

به نظر می‌رسد «کارتیه» در آغاز مسیر ِ ورود به عرصه‌ی بازار کیف‌ها است اما از همان آغاز خبرگی را فراموش نکرده به این ترتیب اصالت و سخت‌کوشی را اینجا هم می‌بینیم. هم‌چنان این برند رسم همیشگی‌اش را یعنی بهره‌گیری از بازیگران جوان و شناخته‌شده که نشان تازگی و سرزنده بودن هستند، برای کیف‌ها هم اجرا می‌کند‌. «کارتیه» به تازگی از «لی‌لی کالینز» بهره برده. ویکی پدیا درباره‌ی او نوشته: «کالینز بازیگر سینما و تلویزیون، مدل و نویسنده انگلیسی- آمریکایی است. لی‌لی دختر خواننده و موسیقیدان انگلیسی فیل کالینز است و اولین نقش وی به عنوان بازیگر در سن دو سالگی و برای بازی در مینی سریال ساخت بی‌بی‌سی به نام Growing Pains بود. او در دانشگاه کالیفرنیا جنوبی در رشته روزنامه‌نگاری سخن‌پراکنی تحصیل کرده و در زمان نوجوانی نیز برای مجلاتی مانند هِفده، وگ نوجوانان و لس آنجلس تایمز مقاله می‌نوشته است. مجله گلامور پس از اینکه او در سال ۲۰۰۷ از سوی شنل برای پوشیدن یکی از لباس‌های این شرکت در هتل دی کریون انتخاب شد از وی به عنوان برترین مدل سال یاد کرد.»

«لی‌لی کالینز» با بازی در «امیلی در پاریس» به شهرتش اضافه کرد. ترکیب برند «کارتیه» و «لی‌لی کالینز» همان شعار مناسبی است که خود کارتیه در توصیفش انتخاب کرده: «شکل، دستگیره‌ها، قسمت‌های آن. یک رویکرد مینی‌مالیستی که به پلنگ اجازه می‌دهد تا به طور کامل خود را بیان کند».
شاید شباهت «لی‌لی کالینز» به کی«آدری هپبورن» افسانه‌ای یکی از بهانه‌های انتخاب او برای کیف‌های کوچک دستی که مورد علاقه هپبورن بوده است، باشد. در هر حال نباید فراموش کرد کالینز جوان در اوج شهرت به‌سر می‌برد.

کالینز-و-آدری-هپبورن

همین طور ناگفته نماند که ارائه‌های بی‌نظیر جواهرات کارتیه سال‌های سال زمان برده است.
کارتیه کمتر از ۲۴ سال دیگر به قدمت دو قرن می‌رسد! آن‌ها کاردانی را بار دیگر با خفه نکردن خلاقیت، در کیف‌ها با طرح‌های ساده ولی نشان‌‌شده‌ی کارتیه به رخ کشیدند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:28 مهر, 1402

یک دیدگاه

  1. هنا مهر 28, 1402 در 10:03 ق.ظ - پاسخ

    درخشان و زیبا نوشتید :)

دیدگاه خود را بنویسید

یک × 1 =