استان آذربایجان غربی، سرزمینی پهناور با فرهنگی غنی، غذا‌های بومی و محلی متنوعی دارد که طرز تهیه آن‌ها از گذشته به یادگار مانده است. این استان با آب و هوای کوهستانی در تولید بسیاری از محصولات، پیشتاز است و باغات سرسبز پربار و زمین‌های کشاورزی پر رونقی دارد.

یارما شورباسی از بهترین غذاهای ارومیه

یارما-شورباسی--سوپ-بلغور

یارما شورباسی نوعی سوپ بلغور ارومیه‌ای است که ارزش غذایی بالایی دارد. بلغور، لوبیا، نخود، پیاز، سیب زمینی و فلفل دلمه‌ای ترکیبات اصلی این سوپ هستند.

یرتخلی یک غذای محبوب ارومیه

یرتخلی یا آش کلم ارومیه از محبوب‌ترین آش‌های این منطقه است که به آن ترشولی آش (آش ترش) هم می‌گویند. این آش که با کلم برگ سفید درست می‌شود به دلیل وجود سماق یا آبغوره، ترش است. لوبیا چیتی، برنج، بلغور، نعنا خشک، رب گوجه فرنگی و ادویه از دیگر ترکیبات آش ترش ارومیه است.

آیران آشی محبوب

آیران آشی همان آش دوغ است که با نام دوغا نیز شناخته می‌شود. این آش در آذربایجان غربی از محبوبیت بالایی برخودار است. سبزی‌هایی که داخل این آش ریخته می‌شود در شهر‌های ایران متفاوت است. اهالی ارومیه، شوید، تره و جعفری را در دوغا می‌ریزند.

آش برگ مو از غذاهای خوشمزه ارومیه‌ای

آش-برگ-مو--آش-ترکی

این آش خوش طعم که در زبان ترکی به آن یارپاخ یرتخلسه می‌گویند، مزه‌ای ترش و تند دارد. برنج، لپه، برگ مو تازه، پیاز، شوید و مرزه خشک و ادویه، ترکیبات این آش ارومیه‌ای خوشمزه هستند. داخل این آش، غوره یا آبغوره نیز به میزان دلخواه ریخته می‌شود تا طعم ترش‌تری پیدا کند.

ارومیه خورشت

این خورشت شباهت زیادی به خوراک لوبیا چیتی دارد. مردم استان آذربایجان غربی داخل آن بادمجان و سیب زمینی سرخ کرده می‌ریزند و با برنج سرو می‌کنند.

خورشت کنگر آذربایجان غربی

این خورشت با کنگر، گوشت گوسفندی، نعنا و جعفری و پیاز درست می‌شود و از غذا‌های سنتی محبوب در ارومیه و دیگر شهر‌های این استان به شمار می‌رود.

خوراک تره کوهی

خوراک-تره-کوهی-غذای--محلی

تره کوهی نوعی سبزی خودرو است که در روز‌های بهاری روی کوه‌های این استان می‌روید. خوراک تره کوهی با این سبزی پخته می‌شود و داخل آن تخم مرغ نیمرو می‌ریزند.

گیزاتما غذای محلی ساده و خوشمره

گیزاتما یک غذای ساده و ترکیبی خوشمزه از بادمجان، سیب زمینی، کدو، گوجه فرنگی، سیر، لوبیا سبز و هویج است. همه این مواد را سرخ و باهم ترکیب می‌کنند.

چیغیرتمای مرغ از غذاهای پرطفدار آذربایجان غربی

چیغیرتما یک غذای ساده است که با مرغ، تخم مرغ و گوجه فرنگی درست می‌شود. سپس آن را با نان یا برنج سرو می‌کنند.

دلمه کلم و دلمه برگ مو

دلمه-کلم-ارومیه-غذای-آذربایجان-غربی

دلمه یکی از مشهورترین غذا‌های ارومیه‌ است. داخل دلمه برگ مو و دلمه کلم موادی از قبیل برنج، لپه، گوشت چرخ کرده، آب سماق، سرکه، شیره انگور و آبغوره به همراه ادویه و سبزی‌هایی مانند جعفری، ترخون و نعنا ریخته می‌شود.

محصولات بومی استان آذربایجان غربی

عسل آذربایجان غربی

این استان از توانمندی بالایی در بخش زنبورداری برخوردار است و یکی از قطب‌های مهم پرورش زنبور در کشور به شمار می‌رود. چرا که این سرزمین دارای دشت‌ها و مراتع وسیعی از گل‌های پر شهد است.

چغندر قند میاندوآب

چغندر-قند-میاندوآب

میاندوآب یکی از شهرستان‌های این استان است که در کنار پیرانشهر، نقده و بوکان آب و هوا و خاک مناسبی برای کشت چغندر قند دارد. همین موضوع باعث شده است که چندین کارخانه قند بزرگ در شهر‌های مختلف این استان فعال باشد.

میوه‌های بهشتی ارومیه

ارومیه بهشت سیب‌های سرخ و سبز و پیشتاز تولید این میوه درختی در ایران است. پاییز که فرا می‌رسد، باغداران ارومیه، سلماس، اشنویه، مهاباد، میاندوآب و نقده این میوه بهشتی را برداشت می‌کنند.

استان آذربایجان غربی همچنین یکی از قطب‌های تولید انگور‌هایی با نژاد‌های متنوع است و باغ‌های پربار درختان مو، هر سال سهم بزرگی در تولید این میوه دارند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:14 اسفند, 1401

3 دیدگاه

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤ دی 16, 1402 در 11:50 ب.ظ - پاسخ

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها )خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

  2. ارومیه قلب آذربایجان ❤ دی 30, 1402 در 11:36 ب.ظ - پاسخ

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین ترک❤

  3. ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙 بهمن 1, 1402 در 11:23 ب.ظ - پاسخ

    ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚
    یاشاسین اورمیه 💙❤💚
    یاشاسین آذربایجان 💙❤💚
    یاشاسین ترک 💙❤💚
    یاشاسین تراختور 💙❤💚

دیدگاه خود را بنویسید

1 × 1 =