هر وقت از نت حرف می‌زنیم، اولین چیزی که به ذهن تداعی می‌شود صدای دلنشین ساز و آواز و به طور کل، موسیقی است. ولی آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که یک نت چقدر می‌تواند خوشبو باشد؟!

امروز بر خلاف موسیقی، سراغ عطرها رفته‌ایم، جایی که نت‌های موجود در آن دقیقا همانند موسیقی می‌تواند روح و روانتان را جلا داده و حس و آرامشی دلپذیر به شما هدیه دهد.

به زبان ساده‌تر، نت‌ها در دنیای عطر دقیقاً همان وظایفی را بر عهده دارد که در موسیقی انجام می‌دهد. یعنی همان طور که الفبا و تارو پود یک قطعه موسیقی را نت‌ تشکیل می‌دهد تا خروجی و حاصل آن صدای دلنشینی باشد که گوش و جان شنونده را نوازش می‌دهد، در دنیای عطر نیز از کنار هم قرار گرفتن همین نت‌هاست که در پایان، رایحه‌ای دل‌انگیز ایجاد می‌شود تا خودش را به رخ همگان بکشاند.

پس هنگامی که فردی از کنار شما رد می‌شود و شما نیز ناخودآگاه سرتان را بر می‌گردانید تا یکبار دیگر بوی عطرش را استشمام کنید، این نت‌های موجود در آن عطر است که شما را مجذوب خود کرده‌.

نت-میانی-عطر

دو ر می در دنیای عطرها

همان‌طور که می‌دانید در موسیقی کلا ۷ نت وجود دارد که تمام قطعات موسیقی از ترکیب آن‌ها ساخته شده‌. الفبای یک عطر نیز به همین صورت است. هر عطر از مجموعه‌ای نت تشکیل شده تا شما بتوانید از آن یک رایحه و بوی خاصی را استشمام کنید. بنابراین نت در عطر همان ترکیبات و رایحه‌هایی است که در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بوی یک عطر را بوجود بیاورند.

تعداد نت‌های یک عطر چقدر است؟

در دسته بندی کلی تمام عطرها دارای سه نت ابتدایی، میانی و پایانی هستند. همانطور که باید تا الان متوجه‌ شده باشید، نت‌های یک عطر نه تنها نقش مهمی در بوی خوش آن دارد، بلکه ماندگاری و دوام رایحه آن نیز به همین نت‌های سه‌گانه بستگی دارد.

نت‌ ابتدایی همان رایحه‌ای است که شما به محض اسپری کردن و استشمام یک عطر حس می‌کنید. انتخاب این نت‌ها‌ مهم‌ترین قسمت ساختار یک عطر می‌باشد، چرا که اولین چیزی است که روی ذهن مخاطب تاثیر می‌گذارد.پس از گذشت ۵ تا ۱۵ دقیقه از زمان اسپری کردن عطر، نت‌های‌ ابتدایی کم‌کم از بین رفته و جای خود را به نت‌‌ میانی می‌دهند.

نت‌های میانی عموماً تا یک ساعت ماندگاری دارند و شما هنگامی این نت‌ها را حس می‌کنید که نت ابتدایی کاملاً تبخیر شده و از بین رفته باشد.

نت پایانی نیز در واقع آخرین رایحه‌ای است که شما هنگام بوییدن یک عطر حس می‌کنید. این نت که نت پایه هم نامیده می‌شود، پایه و اساس هر عطری را تشکیل می‌دهد که بیشترین ماندگاری را دارد. ترکیب نت میانی و نت پایانی است که همان رایحه اصلی یک عطر را تشکیل می‌دهند.

عطر-خاص

هر نت شامل چه روایحی است؟

رایحه‌هایی که در هر کدام از این دسته بندیها قرار گرفته‌اند نیز متفاوت هستند، مثلاً برای نت ابتدایی، بیشتر از روایح مرکباتی مثل لیمو، نارنج، پرتقال و یا گل‌هایی مانند رز، اسطوخدوس و.. استفاده می‌شود.

به همین ترتیب در نت میانی هم بیشتر از روایح گل‌هایی مثل بهار نارنج، شمعدانی، یاسمن ، میوه کاج و ادویه‌جاتی مانند فلفل سیاه، دارچین، هل و چوب استفاده می‌کنند و برای نت پایانی بوی وانیل، چوب صندل، عنبر، مشک، خزه و نعنا بیشترین استفاده را دارد.

ذکر این نکته هم ضروری است که تک رایحه موجود در هر یک از نت‌های سه‌گانه که به میزان بیشتری نسبت به سایر روایح خودنمایی کرده و به مشام می‌رسد، تاپ نت یک عطر نامیده می‌شود.

نت-یک-عطر

سخن پایانی

فراموش نکنید یکی از دلایل ایجاد نت‌های سه گانه با روایح مختلف در دنیای عطرسازی این است که به هنگام استفاده و با گذشت زمان، بوی عطر برای شما تکراری و آزار دهنده نباشد و بتوانید هرچه بیشتر و بهتر از آن لذت ببرید.

بنابراین شما با شناخت مناسب و آگاهی از ترکیب روایحی که در هر یک از نت‌های سه گانه یک عطر بکار رفته است، به راحتی می‌توانید در انتخاب عطری مناسب با روحیه و سلیقه خودتان اقدام نمایید.

عطر-برند

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: آکسسوریبرچسب‌ها: , ,
تاریخ انتشار:7 آذر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

11 − شش =