معرفی استان سیستان و بلوچستان

زادگاه دلیران از رستم دستان تا سرفرازان جاودان

معرفی استان سیستان و بلوچستان

زادگاه دلیران از رستم دستان تا سرفرازان جاودان

جنوب شرقی‌ترین استان ایران که از منظر پهناوری، در رتبه دوم پس از استان «کرمان» قرار دارد «سیستان و بلوچستان» است. این استان وسیع با مرکزیت کلانشهر «زاهدان» از شمال با کشور افغانستان و استان خراسان جنوبی همسایگی دارد و از جنوب به دریای عمان راه می‌برد. از غرب به استان‌های کرمان و هرمزگان می‌رسد و از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان.

سنگ نگاره‌های مربوط به دوران شکار و دیگر آثار تاریخی کهن پیش از به وجود آمدن زبان در اطراف تپه سنگی شهر سراوان، نشان از سابقه‌ی دیرین سکونت بشر در این منطقه و قدمت «سیستان و بلوچستان» دارد. البته این که تاریخ نگاران، زادگاه «رستم دستان» قهرمان شاهنامه فردوسی را در این خطه از سرزمین‌مان عنوان کرده‌اند نیز گواه دیگری بر اصالت این استان است.

با اینکه سیستان و بلوچستان به طور کلی دارای آب و هوایی گرم و خشک است اما با وجود مناطق کوهستانی، جنگلی و باتلاقی در این استان شاهد گوناگونی‌هایی آب‌وهوایی و اقلیمی ویژه‌ای نیز هستیم.

استان سیستان و بلوچستان با 26 شهرستان در منطقه 5 کشوری قرار دارد و موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی بسیار مهمی را دارا است. کشاورزی و باغبانی (به ویژه میوه‌های استوایی و گرمسیری) درکنار جاذبه‌های کم‌نظیر تاریخی و طبیعی و فرهنگ بومی و اصیل، بخش‌های دیگری از ارزشمندی‌های این استان را در بر می‌گیرند.

  • مساحت : 180,726کیلومتر مربع
  • جمعیت: بالغ بر 2 میلیون نفر
  • مرکز استان: زاهدان
  • محصولات استان: خرما، گندم، کلوچه، دامداری، صنایع دستی، حصیر دوزی
  • دین: اکثریت مردم این استان اسلام و مذهب شیعه دارند.