استان سیستان، زادگاه پهلوان پیلتن شاهنامه، آنجاست که تاریخی افسانه‌ای را با طبیعتی بکر و معادنی غنی به یکدیگر گره زده است و از گذشته‌های دور آوازه‌ای بس بلند دارد. شهری بغل به بغل عمان، خفته بر آبرفت‌های هیرمند عظیم، که قدمتی پنج هزار ساله با هزاران جامانده‌های تاریخی و طبیعی از روزگاران قدیم دارد.

اگرچه در چندین سال گذشته کسی توجه خاصی به این بوم و دیار نداشت، اما اخیراً سواحل رنگی، جنگل‌ها و زیبایی‌های طبیعی آن، یا شاید بازمانده‌های تاریخی این شهر، افراد زیادی را به سوی خود فرامی‌خواند. در سیستان یا زابلستان شاهنامه که قدم بگذاری، خواهی دید چرا فردوسی آن را مهم‌ترین شهر ایران می‌شناسد.

آنجا محل زندگی تک بندر ایران در اقیانوس‌هاست که عجایبی بسیار در برگرفته است و این سال‌ها بیش از گذشته آن‌ها را برای مهمانان به نمایش می‌گذارد.

جاهای-دیدنی-استان-سیستان

بازمانده 5000 ساله سرزمین نیمروز فردوسی!

اگرچه تاریخ استان سیستان به افسانه‌های فردوسی پاکزاد گره خورده است، اما هیچ‌کس نمی‌تواند منکر قدمت پنچ هزار ساله آن شود. اگر به دنبال بخش خاصی از تاریخ ایران هستید، به جنوبی‌ترین نقطه کشور در نزدیکی دریای عمان سفر و از سوخته 5000 هزار ساله زابلستان دیدن کنید.

مهد تمدن و تاریخ ایران باستان، شهر سوخته در دل این شهر واقع شده است و یکی از خاص‌ترین مکان‌های دیدنی شهر سیستان به شمار می‌رود. ظاهر امروزی این شهر از گذشته خوش آب‌وهوا، سرسبز و صلح‌طلب آن هیچ نشانی ندارد و هنوز پس از سالیان دراز کسی صاحب دست خاکسترپاش این شهر و علت آن را نیافته است. اما با این حال شهر سوخته یا شهر هنر و علم هنوز یکه‌تاز تاریخ سیستان در دنیاست.

قلعه ها استان سیستان

اینجا سرزمین قلعه هاست!

پس از شهر سوخته، قلعه‌ها خاص‌ترین تاریخی استان سیستان هستند. در این سرزمین بازدید از کاشی‌کاری و آجرکاری‌های زیبا و ظریف قلعه ناصری، نگین انگشتر ایرانشهر و بازمانده دوران ناصر‌الدین شاه را هرگز از دست ندهید.

قلعه رستم زال و مدافع مستحکم شهر زابل، قلعه جادویی چهل دختران که محل قهقهه چهل دختر بوده و قلعه بمپور یا قلعه پسر اسفندیار، دیگر جاهای دیدنی سیستان هستند که شما را به وجد می‌آورند. در پس بناهای از بین‌رفته این قلعه‌ها، هزاران هزار افسانه و قصه تاریخی خاک می‌خورد.

تنهاترین بندر ایران در دل اقیانوس‌ها را ببین!

بندر-چابهار--مکان-های-تفریحی-سیستان

اگر به دنبال مکان‌های تفریحی سیستان هستید، بندری در دل عمان و در نزدیکی اقیانوس هند در انتظار شماست. اگرچه چابهار تنهاترین بندر ایران در اقیانوس‌های جهانی است اما اخیرا آوازه عجایب و شب‌تاب‌های سواحل آن در کشور پیچیده است.

یکی از عجایب کم‌نظیر این بندر در استان سیستان، پذیرایی او از دریای داخلی و اقیانوس خارجی است. وقتی به چابهار سفر می‌کنید، دو انتخاب فوق‌العاده پیش رو دارید. انتخاب اول ساحلی شلوغ که مرتفع‌ترین امواج دریا را در آغوش می‌گیرد و تماشای غروب آفتاب در این ساحل، خاص‌ترین تجربه در طول عمر شما خواهد بود.

انتخاب دیگر ساحل سکوت است که به اقیانوس‌ها و دنیا راهی ندارد. محلی بی‌هیاهو، آرام و دلپذیر برای تماشای دریا یا خرید ماهی از ماهی‌گیران محلی!

تضاد دیدنی کوه در آغوش دریا یا تالاب صورتی؟

تالاب-لیپار--سیستان-و-بلوچستان

جاهای دیدنی سیستان از شمارش خارج است؛ اما دو مورد دیگر از خاص‌ترین آن‌ها سواحل مکران و تالاب لیپار هستند. هیچ‌یک از این‌ها بر دیگری ترجیح ندارد. سواحل مکران استان سیستان، نقطه‌ای خاص از تضاد کوه‌های خشک زابلستان با آبی دریاها در آغوش یکدیگر است. همان جا که ترکیبی از سواحل ماسه‌ای، صخره‌ای و مرجانی با منظره فوق‌العاده طلوع آفتاب از پس بلندقامتان زاگرس است. و اما تالاب لیپار نمونه‌ای دیگر از خروار زیبایی‌های سیستان است که پلانکتون‌ها آب، آن را صورتی کرده‌اند. این تالاب نادر، عروس چابهار است و خواهر ناتنی آن در کشور استرالیا زندگی می‌کند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:16 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

چهار × 4 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید