اینجا سیستان و بلوچستان است زادگاه کوه‌های مریخی و ساحل خیال انگیز صورتی. دومین استان پهناور کشور جلوه‌گر فر جنگل، کویر، باتلاق و کوهستان است. این پهنه را پیشانی امنیتی ایران زمین می‌دانند و مردمان غیور بلوچ‌ از این اقلیم محروم که لب‌های خشکیده‌اش خنجری است بر قلب دردمندان حراست می‌کنند که ریشه‌های این درخت تنومند از گزند در امان بماند. سیستان را دیار قوم سکا (ایرانیان کوچ نشین پیش از حکومت هخامنشیان) می‌دانند و بلوچستان را به افتخار عزتمندی مردمان خونگرم بلوچ برگزیده‌اند.

کوه مهرگان در شهرستان سراوان مکانی برای پرستش اهورامزدا بوده و قدمت سنگ ‌نگاره‌های یافت شده در این محدوده به دوران قبل از اختراع زبان می‌رسد. سیستان زادگاه یکی از اسطوره‌های شاهنامه است، پهلوان پهلوانان رستم دستان. سوغات استان سیستان و بلوچستان صندل، کپاک (نوعی سبد)، روپگ (جارو)، و سایه بان است که قدمتی دارند به اصالت مردمان بلوچ.

کوه نامیرای اوشیدا در دل هامون

کوه خواجه

کوه خواجه

کوه خواجه که کوه اوشیدا نیز نام دارد و معمار طبیعت به شکل ذوزنقه به آن زیبایی بخشیده در فاصله سی کیلومتری زابل واقع شده است. این کوه بازالتی نگین هامون است و یادمان اشکانیان و ساسانیان را به دل دارد.

بومیان عقیده دارند رستم دستان در بالای این کوه آرمیده است. در اطراف کوه بنای قلعه کافرون، قلعه چهل دختران، آرامگاه خواجه، خانه شیطان و کُک کُهزاد به زیبایی جانمایی شده‌ و مجموعه‌ای شگرف از تاریخ به یادگار گذاشته‌اند.

لیپار لعبتی به لطافت فلامینگوهای صورتی

تالاب لیپار

تالاب لیپار

تالاب لیپار یکی از جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان است که در مجاورت روستایی به همین نام و در کرانه دریای عمان سکنی گزیده است‌. این تالاب صورتی ماحصل ایستایی آب‌های عمان است و در تعطیلات سال گردشگران را به شترسواری دعوت می‌کند.

اکثر اوقات محیط اطراف یاقوت چابهار آرامشی دارد به پهنای آسمان غبار گرفته سیستان و ضیافت سکوت به میزبانی فلامینگوهای صورتی، حواصیل، و اردک مرمری برپا می‌شود. پنبه‌های وحشی زینت بخش این نگین صورتی هستند.

سفر به مریخ در استان سیستان و بلوچستان

کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی

امروزه بشر رویای سفر به مریخ و لمس حیات این سیاره سرخ را در سر می‌پروراند. مریخ همینجاست در همین پهنه مهمان نواز سیستان. کوه‌های مینیاتوری این دیار ژئوپارکی است که مورد کم لطفی واقع شده و سیمای چشم نواز آن ناشناخته مانده است. کوه‌های مریخی تالاب لیپار را در آغوش گرفته‌اند و شب هنگام تلالو ستارگان نقره فام جلوه‌ای منحصر به فرد از آسمان شب را به میهمانان خود پیشکش می‌کند.

شهر سوخته شهر صلح ایران کهن

موزه صحرایی استان سیستان و بلوچستان

شهر سوخته موزه صحرایی استان سیستان و بلوچستان

شهر سوخته موزه صحرایی و روباز استان سیستان و بلوچستان است و جای جای آن گنجی مدفون در سینه دارد که روزگاری از هیرمند جان گرفته است. جگر گوشه زابل را شهر علم، شهر هنر، و شهر صلح می‌دانند و این القاب مرهون یافته‌های باستان‌ شناسی منطقه است.

مردمان این دیار در جواهر سازی، سفال‌گری، خراطی، بافندگی و پزشکی شهره بوده‌اند. قدمت این مکان با دوران برنز مقارن است و از آن رو شهر سوخته نامیده‌ شده که آثار سوختگی آن کاملا مشهود است. موزه شهر سوخته نمایشگاه ظروف سفالین، مهرها، و پیکره‌های کشف شده است.

تفتان ققنوس از خاکستر برخاسته

استان سیستان و بلوچستان

تفتان ققنوس از خاکستر برخاسته

قله تفتان ققنوسی است که از خاکستر خود برخاسته و قلب آسمان را برای اوج گرفتن نشانه رفته است. قامت برافراشته تفتان سنگ محکی است برای عرض اندام کوهنوردان مدعی. این کوه آتشفشانی نیمه خفته در شهرستان تفتان قرار دارد و سه دهانه آتشفشانی و چهار قله پیکانی زیبنده این عظمت باشکوه سیستان هستند.

برای درنوردیدن این شیر غران باید پنجه در پنجه‌اش افکند و تنها به صعود اندیشید. پاره‌ای از تفتان را به پاسداشت یادمان چهل فرد گم شده، چهل تن نام نهاده‌اند‌. سپیده که می‌زند باید به «صبح کوه» درود فرستاد و با عبور از «نر کوه» خود را به دامان «مادر کوه» سپرد.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: معرفی استانبرچسب‌ها: بازدیدها: 170
تاریخ انتشار:16 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

11 + شانزده =