روز گذشته روز پر خبری بود‌. از آن دست خبرهای جالب از دنیای فرهنگ و مد. شاید شما هم مثل ما «هیچ‌یک‌»ی‌ها عاشق خبرهای کپسولی باشید‌‌ پس بفرمایید با هم دوست‌تر باشیم. اول از همه بعد از بررسی در هجدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو در بوتسوانا «هنر تذهیب»، «افطار» و «جشن سده» ثبت شد.

هنر تذهیب

هنر-تذهیب

هنر تذهیب با شماره ۱۰۰ در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۸۷ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است. گستره جغرافیایی این عنصر در سراسر ایران پراکنده است.
تذهیب را زراندود یا طلاکاری هم می‌نامند. دلیل این نام‌گذاری استفاده از محلول‌های طلا برای طراحی نقوش تذهیب بوده است. اما لغت تذهیب را در اصطلاح می‌توان به معنی «آراستن» نیز دانست؛ چرا که هدف اصلی هنر تذهیب، آراستن صفحات کتاب، قطعات خوشنویسی و حاشیه نقاشی‌ها، به ویژه صفحات قرآن کریم است.

جشن سده

جشن سَده از جشن‌های ایرانی است که در آغاز شامگاه ۱۰ بهمن برگزار می‌شود. این جشن بیش از هزاران سال قدمت دارد و از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی (حتی قدیمی‌تر از نوروز) به‌شمار می‌رود. این جشن، جشن پیدایش آتش در نظر گرفته می‌شود. بر اساس شاهنامه فردوسی، پیشینه این جشن به دوران هوشنگ‌شاه، از دومین شاهان پیشدادی، بازمی‌گردد.
اعتقاد کشاورزان بر این است که در روز دهم بهمن، روزی که ۵۰ روز و ۵۰ شب تا بهار باقی مانده است، زمین‌های کشاورزی برای کشت بهاری بعدی خود آماده می‌شوند و مردم پایان سردترین روزهای زمستانی را جشن می‌گیرند.

افطار

ایران نیز به همراه کشورهای آذربایجان، ترکیه و ازبکستان پرونده افطار و سنت‌های آن را ارائه داد تا به صورت چند ملیتی به ثبت جهانی یونسکو برسد. در نهایت، افطاری و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وابسته به آن در سومین روز از هجدهمین نشست این کمیته ثبت جهانی شد.
در پرونده افطار آمده: در همه کشورهایی که در این پرونده عضو هستند، افطار توسط افرادی از هر گروه سنی، جنسیتی، متعلق به پیشینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی که اسلام را به‌عنوان دین خود می‌شناسند و این عنصر را به عنوان دین خود می‌شناسند، اجرا و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. افطار در واقع بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ و هویت آنهاست چه آنهایی که روزه می‌گیرند و چه افرادی که روزه نمی‌گیرند.

آنجلینا جولی فراتر از سال‌های خودش

آنجلینا-جولی1

«آنجلینا جولی» روی جلد شماره دسامبر مجله «وال استریت ژورنال» رفت. جلدی زیبا حتی فراتر از سال‌های خودش. از استایل «آنجلینا جولی» بیشتر بدانید.

آنجلینا-جولی--

آنجلینا-جولی-بازیگر

مارگو رابی و کیلیان مورفی کنار هم

مارگو-رابی

مارگو رابی و کیلیان مورفی روی جلد و داستان جلد مجله Variety ظاهر شدند. این بازیگران در دو فیلم از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های تابستان امسال نقش‌های اصلی بازی کردند: «باربی» و «اپنهایمر». «مارگو رابی» در مصاحبه‌ای با این نشریه اعتراف کرد که پیشنهادی از سوی سازندگان «Oppenheimer» برای به تعویق انداختن نمایش وجود دارد تا هم‌پوشانی نداشته باشد، اما رد شد: رابی فکر می‌کرد که آن‌ها «با هم عالی به نظر می‌رسند». درباره‌ی این خبر بیشتر برای شما می‌نویسیم.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: استایل, سینمابرچسب‌ها: , , , بازدیدها: 259
تاریخ انتشار:16 آذر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

18 − سیزده =