در روزگار بدون اینستاگرام، تلگرام و … در آن سال‌هایی که سیما قوی‌تر از امروز بود. بیشتر دلخوشی و سهم سرگرمی مخاطب از طریق سریال تأمین می‌شد. سینما، تلویزیون و کم‌کم پلتفرم‌ها جهان تازه.ای به مخاطب دادند. در این بین موسیقی وصل جدانشدنی تأثیرگذاری بوده است.

نگاهی به تیتراژهای ماندگار

آیا شما هم با موسیقی فیلم و سریال یا تیتراژهایشان خاطره دارید؟ پس همراهی‌مان کنید.

گل پامچال

سریال-گل-پامچال

«گل پامچال» نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی محمدعلی طالبی است که در سال ۱۳۷۰ تولید و از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. این سریال محبوب‌ترین سریال همان سال شناخته شد. گل سر سبد آن دوران آهنگ تیتراژ فوق‌العاده‌ای هم داشت. کارگردان سریال گفته است «محمدرضا علیقلی» ایشان یک سال بر روی موسیقی «گل پامچال» کار و از تم‌های جنوبی و همچنین شمالی استفاده کرده بود. یک موسیقی تأثیرگذار ساخته بود که بخش‌هایی از آن خیلی شاد بود مثل موسیقی تیتراژ. یا بخش‌هایی که آوازهای گروه کر بود که «گل پامچال» را می‌خواندند.

خانه سبز

سریال-خانه-سبز

هرچند که «بیژن بیرنگ» چند وقت پیش گفت از ساخت این سریال و امیدبخشی الکی پشیمان است اما «خانه سبز» فقط یک سریال نبود، یک جریان فرهنگی بود هر چهارشنبه از شبکه دو در سال ۱۳۷۵ پخش می‌‌شد. دیدن و شنیدن خسرو شکیبایی، مهرانه مهین‌ترابی، رامبد جوان، آتنه فقیه‌نصیری، حمیده خیرآبادی، داریوش اسد زاده و‌ … در آن قاب‌های نه چندان بزرگ آن دوره به یکی از عادت‌های خوب خانواده‌ها تبدیل شده بود. شاید یادتان باشد که زنده‌یاد شکیبایی با آن صدای جادویی‌اش با چه لحنی می‌گفت: «عاطفه، عاطفه». آن‌ها روز «سبز سبزم ریشه دارم، من درختی استورام» را کمتر‌ کسی زیر لب نمی‌خواند. تیتراژی با آهنگسازی «بهرام دهقانیار» و خوانندگی «علی تفرشی».

سریال امام علی

سریال «امام علی (ع)» که از نخستین پروژه‌ها در عرصه سریال‌سازی آثار تاریخیِ مذهبی بود. سال ۷۳ با حضور ۱۵۰ بازیگر اصلی و بیش از ۵ هزار هنرور از نیرو‌های ارتش مقابل دوربین و مرداد سال ۱۳۷۵ بر آنتن رفت. سریالی پر طمطراق و حساس که در خاطره‌ها ماندنی شد. اما باید ادعا کرد که یکی از شاخصه‌های ماندنی شدنش موسیقی تیتراژ آن است. موسیقی سریال امام علی توسط فرهاد فخرالدینی ساخته شده‌‌و موسیقی تیتراژ را نیز صدیق تعریف خوانده.‌. شکل و شمایل این قطعه قطعاً و حتماً یکی از خلاقانه‌ترین آثاری است که در این حوزه شنیده‌ایم. موسیقی تیتراژی که خوانندگی استاد پیشکسوت «صدیق تعریف» شنیدنی‌تر هم شد.

روزگار جوانی

فقط کافی است در دهه‌ی هفتاد زندگی کرده باشید. حتماً دلتان می‌خواهد برگردید به دوران «شهر شب با مردم چشمک‌زنش». «روزگار جوانی» سال‌های ۷۷ و ۷۸ از شبکه تهران با فیلمنامه‌ای از اصغر فرهادی پخش شد. در همین سال‌ها بود که اهمیت دادن به مشکلات جوانان در دستور کار سریال‌سازان تلویزیون قرار گرفت. این سریال داستان پنج جوان دانشجو با بازی نصرالله رادش، امین حیایی، کیهان ملکی، بهزاد خداویسی و مهدی صبایی را روایت می‌کند که چهار نفرشان شهرستانی‌اند. اما تیتراژ این سریال حتی فراتر از محتوایش مورد توجه قرار گرفت. کاری با نام «رنگین کمون»‌ و صدای «محمدرضا عیوضی» در تیتراژ پایانی. این اثر سروده ابوالفضل عزیزی بود و خود عیوضی، آهنگسازی‌اش را برعهده داشت.

کت جادویی

سال ۱۳۷۸ بود که آقای اسکویی (بهزاد فراهانی) ثروتمند با «کت جادویی‌اش» عماد (رامبد جوان) را امتحان کرد. کتی که پول می‌ساخت ‌و آرزوی هر کسی بود. خواننده موسیقی تیتراژ این سریال که محمدحسین لطیفی کارگردانش بود، مسعود خادم است. این موسیقی آن‌ سال‌ها برای خودش بروبیایی دست و پا کرده بود. اگر خواستید در این‌جا بشنوید.

خط قرمز

«خط قرمز» از اسمش گرفته تا موسیقی‌اش یکی‌از ساختارشکن‌ترین سریال‌های دهه‌ی خودش بود. قاسم جعفری با این سریال مردم را به پای تلویزیون کشاند. «خط قرمز» سریالی درام و اجتماعی بود که از ۱۳ آذر ۸۰ تا چهارم تیر۸۱ به صورت هفتگی روی آنتن شبکه سه سیما پخش شد.

تیتراژهای ماندگار
اسم این آهنگ «به امید یه هوای تازه‌تر» بود که با صدای حسین ریاضیان، ترانه حسن عسگری، افشین یداللهی و آهنگسازی پیروز ارجمند پخش شد. آهنگی که توانست موفقیت سریال را دو چندان کند.

شب‌های برره

«شب‌های برره» به نویسندگی «پیمان قاسم‌خانی» و تهیه‌کنندگی «مجید آقاگلیان_حمید آقاگلیان» و به کارگردانی «مهران مدیری» از ۲ مهر ۱۳۸۴ تا ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ هر شب حدود ساعت ۲۰ از شبکه‌ی سه پخش می‌شد. شاید صفت «خیابان خلوت‌کن» از همین سریال آمد. یعنی شروع دوران ترافیک. «مهران مدیری» ترانه‌ی «بیا بریم کوه» را برای این سریال بازخوانی کرد و این موسیقی جایش را در حافظه‌ی مخاطب پیدا کرد.

سریال-شبهای-برره

مدارصفردرجه

این تیتراژ را آنقدر شنیده‌اید که گفتنی نیست و شاید برایش بغض کرده‌ باشید! حسن فتحی سریال‌ساز خوبی است. مخاطب را می‌شناسد. «مدار صفر درجه» سند محکمی برای همین ادعاست. سریالی که در سال ۱۳۸۶ از شبکه اول سیما پخش شد. این سریال نه فقط به‌خاطر بازی «شهاب حسینی» بلکه به دلیل آهنگ ماندگارش یکی از بهترین آثار تلویزیونی است.
زنده‌یاد «افشین یداللهی» ترانه‌ی بی‌رقیب این سریال را گفته، فردین خلعتبری آهنگش را ساخته و علیرضا قربانی آن را خوانده است. ترانه‌ای با مطلع «وقتی گریبان عدم».
دهه‌ی نود، دهه‌ی متفاوتی بود. ورود پلتفرم‌ها انبوه شدن تولیدات سینمایی گروه خون تازه‌ای به موسیقی علاوه کرد که در متن بعدی به سراغشان می‌رویم.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:8 شهریور, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

11 − یک =