استان فارس، سرزمینی با بیش از دو هزار اثر تاریخی، شما را به دیدن یادگاران به جای مانده از ایران باستان دعوت می‌کند تا با تماشای شکوه تخت جمشید خیره بمانید و با دیدن شاهکار نقش رستم به شگفت آیید. در هر کجای این سرزمین، داستان‌هایی مصور از جنس ارگ، موزه و مسجد می‌خوانید که حکایت از شکوفایی خاندان زند دارند.

تخت جمشید

تخت جمشید، شهر باستانی و پر از شگفتی در مرودشت استان فارس واقع شده که بیش از ۲۵۰۰ سال پیش، پایتخت تشریفاتی هخامنشیان بوده است. ستون‌های عظیم، نقوش برجسته، مجسمه‌های نمادین غول پیکر، گورستان باستانی، پلکان و دیگر بنا‌های عظیم از دیدنی‌های این مکان حیرت‌انگیز است.

تخت-جمشید

نقش رستم

اگر گذرتان به مرودشت افتاد، بدانید که صخره‌های باستانی عظیم زنگی آباد (شمال مرو دشت) انتظار شما را می‌کشد. این صخره‌ها یادگار‌هایی از ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را به شما نشان می‌دهد که از میان آن‌ها، نقش رستم خودنمایی می‌کند. قدمت این سنگ نگاره باستانی به زمان ایلامی‌ها بر می‌گردد و نقشی از یک ملکه، یک پادشاه، دو ایزد و دو ایزد بانو در دل کوه حک شده است.

نقش-رستم-بناهای-تاریخی-فارس

نقش رجب و شهر استخر، یادگاران ساسانی

دو مجلس سنگی در دل کوهی در مرودشت فارس حکاکی شده که یکی درباره شاپور اول است و دیگری تاج‌گذاری اردشیر بابکان را به تصویر کشیده است. این حجاری با شکوه در ۳ کیلومتری تخت جمشید قرار دارد. سمت دیگر جاده می‌توانید شهر تاریخی استخر، زادگاه شاپور و اردشیر ساسانی را ببینید.

بناهای-تاریخی-فارس

مجموعه پاسارگاد

این مجموعه کهن که در شهرستان پاسارگاد فارس واقع شده، مقبره کوروش بزرگ را در خود جای داده است. علاوه بر آن آرامگاه کمبوجیه، کاخ دروازه، باغ پاسارگاد، کاروانسرای مظفری وغیره در این مجموعه قرار دارد.

مجموعه-پاسارگاد--مقبره-کوروش

قلعه ابونصر

قلعه ابونصر که به مادر تخت سلیمان هم معروف است یکی دیگر از ابنیه تاریخی استان فارس به شمار می‌رود. این قلعه متعلق به زمان اشکانیان است و در ۶ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

تپه پوستچی

تپه باستانی پوستچی خبر از تمدنی ۷۵۰۰ ساله در این منطقه می‌دهد. آثار کشف شده از این تپه مربوط به دوران نوسنگی است.

تپه-پوستچی-استان-فارس

ارگ کریم خان زند از مشهورترین بناهای تاریخی استان فارس

ارگ کریمخانی معماری منحصر به فردی دارد. این ارگ، اقامتگاه پادشاه در دوره زندیه و محل حکومت حاکمان محلی در زمان قاجار بوده است.

ارگ-کریم-خان-زند-بناهابی-تاریخی-فارس

سعدیه و حافظیه

شعر و شاعری به گونه‌ای دیگر در رگ‌های فارس جاری است؛ آرامگاه حافظ و سعدی همچون قلبی تپنده، شعر فارسی را زنده نگه داشته و بوستان و گلستانی سرسبز در تاریخ ادبیات ایران پدید آورده‌اند. سعدیه و حافظیه هر دو در شهر شیراز قرار دارند.

آرامگاه-حافظ-و-سعدی-در-شیراز

مجموعه تاریخی وکیل

حمام، مسجد و بازار وکیل متعلق به دوره زندیه هستند که از کریم خان زند به یادگار مانده‌اند. حمام وکیل به موزه مردم‌شناسی برای شناخت فرهنگ بومی مردم شیراز تبدیل شده است. در بازار خوش رنگ و لعاب وکیل می‌توانید انواع سوغاتی شیراز را تهیه کنید.

مجموعه-تاریخی-وکیل-بناهای-تاریخی-فارس

دروازه قرآن

این دروازه تاریخی، در خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت واقع شده و میان باباکوهی و کوه چهل مقام، جای گرفته است. در گذشته این دروازه مکانی مقدس و مدخلی برای به سلامت عبور کردن مسافران بوده است.

دروازه قرآن

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک معروف به مسجد صورتی شیراز یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی و تاریخی استان فارس است که توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. بسیاری از گردشگران برای عکاسی زیر نور‌های رنگی داخل مسجد، به این مکان ‌می‌روند.

مسجد-صورتی--مسجد-نصیرالملک

سرای مشیر

سرای مشیر نزدیک بازار وکیل قرار دارد و سبک معماری آن شبیه این بازار است. کاشی‌کاری‌های چشم نواز، مقرنس کاری‌هایج زیبا، شیشه‌های رنگی و سازه‌های چوبی هنرمندانه این سرا توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. بانی ساخت این مکان شادروان میرزا ابوالحسن مشیرالملک است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:18 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

18 + نه =