آیا شما از تاریخ لذت می‌برید؟ از قدم زدن در خانه‌های تاریخی هم؟ شما هم تصور می‌کنید، زندگی یک ماشین زمان کم دارد؟ پس بیایید با هم به شیراز برویم و از عمارت شاپوری بدانیم‌. حالا که ماشین زمان نداریم پس خودمان برای خودمان دست به کار شویم.
«عبدالصاحب شاپوری» از تاجران بزرگ کازرون بود. او برای استفاده‌ شخصی خانواده‌اش بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ با طراحی و اجرای «ابوالقاسم مهندسی» (معمار نامدارشیرازی) عمارتی را می سازد که حالا به «عمارت شاپور» معروف است‌. عمارتی شکوه‌مند و با معماری منحصر به فرد از نمونه‌ سبک باغ‌سازی اوایل دوره‌ پهلوی که در آن به‌تدریج اندیشه‌ باغ‌سازی ایرانی با اندیشه‌های اروپایی درهم آمیخت و سبک باغ‌سازی ایرانی اصیل به‌ دست فراموشی سپرده شد.

عمارت-شاپور-شیراز

معماری زیبای عمارت شاپوری

معماری عمارت شاپوری با آن ستون‌های اشرافی طبقه‌ی دوم در دوره‌ی خودش بی‌سابقه بوده چرا که شبیه دیگر عمارت‌ها فقط بر مبنای اصول باغ ایرانی ساخته نشده و تلفیقی از سبک اروپایی و ایرانی است در نتیجه طرح باغ شاپوری کاملاً غیرایرانی ساخته شده.  . در این باغ حوض اصلی به یک گل پنج‌پر است و ارتباط  ورودیه از طریق مسیرهای منحنی اطراف حوض، که به‌ منظور دسترسی آسان با ماشین طراحی شده‌اند، تغییر کرده‌اند. در حالی که تا پیش از این ساخت، یک حوض مستطیل در شکل ارتباط باغ را بیرون ساخته می‌شد.

در معماری شیراز دوره‌ی پهلوی دختکاری‌ در باغ‌های چهارتایی و زوج مسیر آبیاری و نهر میان خانه را معلوم می‌کند در حالی که در عمارت شاپور چنین درختکاری دیده نمی‌شود.

معماری-عمارت-شاپوری

غم‌انگیز است اما پس از مرگ عبدالصاحب شاپوری فرزندان او بخش‌هایی از باغ را می‌فروشند که حالا تخریب شده. امروزه از آن مجموعه فقط عمارت اصلی و باغ باقی مانده است آن هم به شرط استفاده از رستوران بازدید دارد. فکر کن شاپوری باشی و برای راحتی خانواده‌ات به بهترین معمار شیراز پول بدهی و بعد روحت ببینید که خانه‌ات رستوران است؟ گفته می‌شود تا سال ۱۳۷۲ شاپوری‌ها هنوز در این عمارت زندگی می‌کردند و بعد عمارت متروکه و میراث فرهنگی عمارت را از وراث خریده، ثبت کرده و حالا شما می‌توانید با لذت در آن غذا بخورید.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: ابنیه و بومگردی فارسبرچسب‌ها: , بازدیدها: 149
تاریخ انتشار:21 مهر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

17 + شانزده =