استان آذربایجان شرقی مهد مردان و زنان وطن پرستی است که با نثار خون سرخ خویش پاره‌ای از تن پاک میهن را به متجاوزان روزگار نباختند. این خطه پرافتخار زادگاه نام‌آورانی چون استاد شهریار، ستارخان، باقرخان، جبار باغچه بان، پروین اعتصامی، صائب تبریزی، شیخ محمود شبستری و صمد بهرنگی است.
این مرزوبوم گوهری است که از اقلیم باستانی مادها به جای مانده و هر تکه از خاکش آبستن تلخی‌ها و شیرینی‌های ادوار پیشین است. این پهنه کوهستانی داغ خشکیدگی دریاچه چیست (نام کهن دریاچه ارومیه) را بر سینه دارد که روزی روزگاری بزرگ‌ترین دریاچه شور خاورمیانه بود.

مسجد کبود

مسجد-کبود

مسجد زیبای لاجوردی استان آذربایجان شرقی از حیث معماری و طراحی در نوع خود یگانه است و قدمت آن به دوران پادشاهی قره قویونلوها می‌رسد. اگرچه نیشتر ایام بر کالبد این بنای تاریخی ارزشمند نشسته است، اما زیبا، باوقار و با اصالت در دامان تبریز خودنمایی می‌کند. مسجد جهانشاه یا مسجد کبود از مکان‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که عظمتش نفس را به اسارت تن در می‌آورد.

ارگ علیشاه

بقایای مسجد علیشاه یا ارگ علیشاه ریشه در دوران ایلخانی دارد که به امر وزیر سلطان محمد خدابنده احداث شده است. اگرچه ساخت این بنای هفتصد ساله هرگز به مراحل پایانی نرسید، اما در ادوار مختلف برای مقاصدی خاص مورد استفاده قرار گرفت و در دوران قاجار از ارگ تبریز برای ذخیره غله و نگهداری تسلیحات نظامی استفاده می‌شد. بازدید از این بنای تاریخی و طاق‌های ماندگار آن از بایدهای سفر به تبریز است.

ایل گلی

یکی از جاهای گردشگری تبریز ایل گلی است که شاه گلی نیز نامیده شده و در دوران آق قویونلوها پایه گذاری شده است. ایل گلی یا دریاچه مردم، تفرجگاه شاهان قاجار بوده و اینک مردم تبریز و گردشگران این خطه زیبا در دامان آن به استراحت می‌پردازند‌.
نگین دریاچه ایل گلی عمارتی است هشت ضلعی که به همت یکی از پسران عباس میرزا توسعه یافته و جلوه‌ای خاص به این مکان داده است. در این پهنه خیال انگیز باید دست معشوق را گرفت و از میان گل‌ها عبور کرد و چون پرنده‌ای سبک‌بال روح خویشتن را بر بالای دریاچه به پرواز درآورد.

کویر قوم تپه

کویر-قوم-تپه

سطوت کویر و ستارگان کوچکی که بر دامان تیره آسمان سوسو می‌زنند و نوای روحانی سکوت خلسه دلپذیری می‌آفریند که آدمی را بر آن می‌دارد زمان را متوقف کرده و سال‌ها در این اسارت شیرین جاودانه، حبس شود.
کویر و تپه‌های شنی و شوکت بی‌مثالش در این پهنه سرسبز کوهستانی جان می‌دهد برای وداع با دنیای آهن و پیوستن به آغوش گرم ماسه‌ها. کویر قوم تپه از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است که زیبایی باشکوهش گردشگران را به سمت خود می‌کشد.

بازار تبریز

استان آذربایجان شرقی عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان را از آن خویش کرده است. اگرچه جهانگردان مشهوری چون مارکو پولو در سفرنامه خود به توصیف این بازار پرداخته‌اند، و در تاریخی بودن این بازار سنتی شکی نیست، ولی تاریخ احداث بازار بزرگ تبریز رازی است سر به مهر، که برهمگان پوشیده است. برترین قسمت این بازار تاریخی تیمچه مظفریه است که در ۲۶ حجره به عرضه فرش بی‌بدیل و خوش طرح و نقش تبریز می‌پردازد.

روستای کندوان

روستای-کندوان-آذربایجان-شرقی
بی‌شک روستای کندوان این زیبای خفته در دل صخره‌ها معماری زبردست داشته که سنگستانی این‌چنین ازلی خلق کرده است. در نگاه اول منازل سطح روستا شبیه کندوی عسل به نظر می‌رسند که گواه تاریخ هفت هزار ساله این دیارند.
کندجان (نام قدیمی کندوان) جان‌پناه مردمان باستان بوده و در مقابل دست درازی اقوام مغول به آن پناه می‌بردند. این روستای صخره‌ای زیبا حاصل جوش و خروش سهند است و در پی شلاق باد و باران به شکل کنونی درآمده است. حدود ۱۱۷ خانوار در این روستای سنگی منحصر به فرد سکنی گزیده‌اند و سالانه پذیرای سیصد هزار گردشگر مشتاق هستند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:2 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

17 − 5 =