معرفی استان گیلان

یک تکه از بهشت؛ حالا موقع عاشقی است!

معرفی استان گیلان

یک تکه از بهشت؛ حالا موقع عاشقی است!

استان‌های شمالی ایران را که برمی‌شماریم به نام «گیلان» می‌رسیم و مرکز آن که شهر خوش‌خاطره «رشت» است. اینجاست که مکث طولانی‌تری می‌کنیم تا بتوانیم تمام ویژگی‌های اصیل و مفرح این خطه از سرزمین‌مان را یادآور شویم و کیف ببریم؛ از طبیعت چشم‌گیر و خیال‌انگیزاَش تا طعم‌های فراموش نشدنی‌ای که انگار فقط و فقط در همان جغرافیای خاص کیفیت دارد و هست و نه هیچ جای دیگر از جهان.

استان گیلان با 17 شهرستان در منطقه 3 کشوری قرار دارد، از شمال به دریای خزر و کشور آذربایجان که از طریق آستارا با آن دارای مرز بین‌المللی است، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران منحصر می‌شود. طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی کرانه‌های جنوبی دریای خزر است که آب و هوای معتدل و مرطوب را برای این استان به همراه دارد.

کشاورزی گیلان را می‌توان در تولید چای، زیتون، فندق و بادام زمینی، کنار «برنج» که محصول مهم و محبوب این استان است؛ معرفی کرد.

سنّت مقاومت و مبارزه در برابر ظلم و اشغال‌گری در این منطقه قدمتی دیرینه دارد که پرچم آن به دست دلیران شهیری چون «میرزا کوچک خان جنگلی» و «محمدولی تنکابنی» بوده که نام آن‌ها همچنان مانا و منبع الهام است.

  • مساحت :  14,044کیلومتر مربع
  • جمعیت: بالغ بر 2 میلیون نفر
  • مرکز استان: رشت
  • محصولات : برنج، چای، زیتون، حصیر بافی، ماهی
  • دین: اکثریت مردم اسلام و مذهب شیعه دارند.