خوزستان سرزمین بازماندگان ایلامی کهنسال‌ترین ناحیه در فلات پررونق ایران است که با مردمان خونگرم و مهمان‌نوازش شناخته می‌شود. اصالت این پهنه در ضلع جنوب غربی ایران به زمان پیدایش تمدن عیلامی می‌رسد. قلب انرژی و سوخت کشور با استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری همسایه است و از دامن پربرکت خلیج پارس نیز بی‌بهره نمانده است.

رشته کوه‌های زاگرس و تپه ماهورهای سر به مهر دیار خوزها (نام استان خوزستان در ایران باستان) یادآور جان‌فشانی مردمانی است که از حیات تا ممات پای استیلای امپراتوری فرهنگ ایرانی ایستادگی کرده‌اند. خوزستان همه چیز دارد از دریا و ساحل گرفته تا کویر و کوهستان و با لبخندی گرم مهمانان ماجراجو را به آغوش خود فرا می‌خواند. این روزها نفس‌های گرم آبادان قلب خوزستان به شماره افتاده و با بی‌مهری عنوان «عروس خاورمیانه» را از دست داده است.

کارون شاهد زایش تمدن

رود کارون

اولین پل معلق خاورمیانه بر فراز کارون

اولین تمدن‌های خوزستان در مسیر کارون شکل گرفته و این رود کم جان کنونی نقشی حیاتی در بسترسازی مشاغلی نظیری دامپروری و کشاورزی داشته است. کارون از رگ و پی چهارمحال و بختیاری دیار خوزستان را سیراب می‌کند. دیار پرآب خوزستان میزبان اولین پل معلق خاورمیانه است که پل سفید نام دارد و روی سینه کارون جا خوش کرده و لحظاتی مملو از آرامش را برای برای روح انسان در بند به ارمغان می‌آورد.

اگر ذهن دردمند بشر بتواند کاهش غم‌انگیز آب کارون را فراموش کند قدم زدن روی این پل یک طرفه لذتی وافر را به همراه خواهد داشت. در کرانه کوهرنگ (نام کارون در سنگ نوشته‌های کشف شده) رستوران‌های متعددی قرار دارند که با بوی خوش غذاهای محلی و دریایی مشام هر رهگذری را قلقلک می‌دهند.

کاخ آپادانای داریوش در شوش آینه جلال و جبروت ایران باستان

کاخ آپادانای داریوش

کاخ آپادانای داریوش

کاخ زمستانی پادشاهان بزرگ هخامنشی مکانی است دلفریب برای هر آنکه دلباخته تاریخ غرورآفرین ایران باستان است. معماران هنرمند ایرانی به فرمان داریوش اول با بهره‌گیری از خشت، چوب سدر و سنگ در قلعه شوش معجزه‌ای کم نظیر خلق کرده‌اند.

این جاذبه تاریخی استان خوزستان در قرن ششم پیش از میلاد مسیح بنا شده و شامل بخش‌های مختلف نظیر کاخ پذیرایی، حرم سرا و تالار بار عام است. تزیینات این بنا از قبیل ستون‌های عظیم ۱۸ متری، نقش برجسته سربازان هخامنشی، شیر شاخدار،‌ و نیلوفر زیبای آبی بر عظمت این سازه افزوده‌ است.

پله پله تا ملاقات خدا در زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل

معماری زیگورات چغازنبیل

در صفحات زرین تاریخ ایران باستان مکان‌هایی به صورت پلکانی برای نزدیکی به خالق در خلسه‌ای روحانی احداث شده که زیگورات نام دارند. پرستشگاه چغازنبیل در مدح ایزد نگهبان و پاسدار عظمت شوش در مجاورت منطقه باستانی هفت تپه و در پنج طبقه ساخته شده که امروزه تنها دو طبقه از این بنای حیرت انگیز باقی مانده است. راهروهای تودرتو بازدید کنندگان را به طبقات بالا هدایت می‌کنند.

قلعه شوش شاهکار معماری سنتی ایرانی و قرون وسطایی فرانسوی

قلعه شوش را دروازه تمدن می‌دانند که همچنان کاوشگران در حال افشا کردن ناگفته‌های زمین هستند‌. این قلعه ذوزنقه‌ای به همت فرانسوی‌ها با استفاده از آجرهای کاخ آپادانای داریوش و در دوران قاجار برای نگهداری از اشیای مکشوفه محوطه باستانی شوش ساخته شده است. قلعه شوش با آجرهای منقوش آذین شده و از این رو موزه آجر نیز نامیده می‌شود.

عطر خوش قلیه ماهی و فلافل

استان خوزستان را باید شهر شب زنده‌دار نامید از آن رو که از غروب دل‌انگیز خورشید تا سپیده دمان اهالی خونگرم این سرزمین در تکاپو هستند. مهد فلافل ایران با لشکر آباد (محله معروف اهواز که بازار فلافل نیز نام دارد) خوش عطر و بو پیوند خورده و با سمبوسه و انواع ترشی به استقبال مهمانان خود می‌رود. پس از بازگشت

از سرای معین التجار، عمارت ماپار، علی کله، خانه قلمبر، و سازه‌های آبی شوشتر به صرف قلیه ماهی و فلافل مخصوص خوزستان مهمان یکی از بهترین رستوران‌های این خطه نفت‌خیز باشید.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:23 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

7 + 6 =