اصفهان زیبا را نصف جهان نامیده‌اند از آن رو که مصداق بارز «آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری» است. این شهر جادویی زادگاه بیش از ۶ هزار ابنیه تاریخی منحصر به فرد است.

ابنیه تاریخی اصفهان راوی روزگاران تلخ و شیرین گذشته هستند. بافت سنتی این بناها دست خیال را گرفته و به روزگارانی می‌برد که آینه سکوت آنها را هیاهوی درشکه‌ها و غریو کودکان می‌شکند.

اصفهان راوی داستان‌های هزار و یک شب است و نقاش تاریخ بر نقطه به نقطه آن طرحی بی‌بدیل رقم زده است.

پرطرفدارترین جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان آنقدر منحصر به فرد است که دست دعوت به سوی همگان اعم از پیر و جوان و کودک دراز می‌کند. در ادامه به معرفی بهترین جاهای دیدنی اصفهان می پردازیم.

آرامشی به وسعت چهار باغ عباسی

چهارباغ-عباسی-بومگردی-اصفهان

عدد چهار یادآور عناصر چهارگانه حیات و الهام بخش آثار شگفت انگیز معماران ایرانی است. سرتاسر این خیابان زیبا با آرامشی عجیب عجین شده و در پاییز که درختان جامه‌ای رنگین کمانی به تن می‌کنند جلوه‌ای نو به خود می‌گیرد.

در همسایگی چهارباغ عباسی میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، کاخ هشت بهشت و سی و سه پل زیبا جانمایی شده‌اند. پس از پرسه‌ای خاطره انگیز در این مسیر سبز خود را به ضیافت بریانی در رستوران‌های اطراف چهارباغ عباسی دعوت کنید.

سی و سه پل شناسنامه اصفهان

سی-و-سه-پل-ابنیه-تاریخی-اصفهان

سی و سه پل را باید شناسنامه اصفهان دانست، از آن رو که سرزمین زاینده رود را با این شاهکار معماری می‌شناسند. این ابنیه تاریخی اصفهان که پل الله وردی خان نیز نامیده می‌شود، روی رودخانه در حال احتضار زاینده رود ساخته شده و گواه برپایی جشن آب پاشان در دوران کهن بوده است.

روزگاری آب از سی و سه دهانه پل فواره می‌زد و به رگ و پی اصفهان جان می‌بخشید اما اینک زنده رود اصفهان در احتضار است و چشم دوخته به طبیبی بهر بهروزی!

تصویری به عظمت کاخ چهل ستون

کاخ-چهل-ستون-بنای-تاریخی-اصفهان

در ضلع غربی میدان نقش جهان کاخی حیرت انگیز جا خوش کرده به نام چهل ستون، که ستون‌های چوبی عظیمش شکوه این بنای تاریخی را به رخ می‌کشد. در چهار گوشه حوض چهار شیر سنگی جانمایی شده که پاسداران معماری پارسی و فرنگی این بنا هستند.

دنیای زیر آب در آکواریوم اصفهان

آکواریوم-اصفهان

اولین آکواریوم بزرگ سرزمین پارسیان که در عمق ۷ متری منطقه ناژوان جا گرفته است. آکواریوم اصفهان فضایی به وسعت ۴ هزار متر را به خود اختصاص داده و سفر در مسیری ۳۵ متری را به بازدید کنندگان هدیه می‌دهد.

در این دنیای نیلگون بالغ بر ۳۰۰ گونه مختلف از خانواده ماهیان نادر، زینتی و خطرناک چون گوهری ارزشمند نگهداری می‌شوند. در فلت آکواریوم بستر اقیانوس شبیه سازی شده که دیدگان را به سمت سیلندر آکواریوم و تاچ آکواریوم هدایت می‌کند.

بازار اصفهان و تجربه خرید به سبک صفوی

بازار اصفهان که بازار قیصریه نیز نامیده شده در فهرست قدیمی‌ترین بازارهای سطح خاورمیانه قرار دارد که وجه تمایز آن کاشی کاری‌های ناب است. شاه عباس به معماران توانای اسپهان برای احداث این بازار باشکوه دستور داد. بازار سلطانی نمایشگاهی برای عرصه انواع گلیم و فرش زیبای ایرانی است که در کنار ظروف مسی دست‌ساز به جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌پردازد.

به وقت سکوت بر بام اصفهان

بام-اصفهان

در قلب کوه صفه اصفهان فضایی خلق شده برای شب نشینی در ضیافت ستارگان. تنها صدایی که آرامش شب را می‌شکند غریو سکوت است و بس! اصفهان و دامان ستاره گونش شبیه بانویی است آرمیده در بستر سکوت. آدمی آنقدر به آسمان نزدیک است که گویی با اندکی تلاش دستش به خوشه پروین می‌رسد. اینجا بام اصفهان است که با آرامش و سکوت گره خورده است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:4 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

18 + بیست =