گشت و گذار در دامنه‌های غربی زاگرس آن‌قدر خاطره انگیز است که باید لحظه به لحظه آن را در جریده خیال ثبت کرد، که با یادآوری آن لحظات خوش لبخندی دلنشین بر لب همسفران بنشیند. چه چیزی بهتر از سوغات کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند اوقات دل‌انگیز سفر را نامیرا کند؟

معروف ترین صنایع دستی و سوغات کهگیلویه و بویراحمد

در سرزمین دنا این زیبای راست قامت تحفه‌های بسیاری توسط مردمان خونگرم برای مسافران تهیه می‌شود، که شامل سوغاتی خوردنی و صنایع دستی است. گیاهان دارویی، روغن حیوانی، قارچ، و انواع عسل در زمره خوردنی‌های این اقلیم قرار دارند و صنایع دستی آن عبارتند از گچمه بافی، نمد مالی و جاجیم بافی.

چنته

چنته-صنایع دستی

زنان عشایر استان نقش را به نقش گره می‌زنند و رنگ‌ها را در هم می‌آمیزند، تا کیف دستی زنانه‌ای را در نهایت ظرافت و زیبایی آماده کنند.‌ این کیف دستی مخصوص وسایل شخصی است که در نقش‌های منحصر به فردی چون تک نقش بافته می‌شود. گاهی چنته مزین می‌شود به تصویری دلکش از قاب قالی که به زیبایی با ردیفی از منگوله‌های رنگارنگ آذین شده است.

جاجیم

جاجیم‌های این استان در رنگ‌های روشن بافته می‌شوند که جلوه‌ای بسیار زیبا خلق می‌کنند. این سوغاتی در اندازه و ابعاد مختلف در روستاها، توسط زنان خوش سلیقه استان تهیه می‌شود، که طرفداران خاص خود را دارد. هر کس به هنر سنتی این سرزمین علاقمند است، دست خالی به دیار خود برنمی‌گردد.

نمدمالی

نمد بافه‌ای است سنتی، که از پشم بهاره گوسفند تهیه می‌شود. هنرمندان این حوزه با اعمال حرارت، رطوبت و فشار، الیاف پشمی را در هم می‌تنند و به چرخ صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد رونق می‌بخشند. نمدمالی با انرژی تمامی اعضا و جوارح بدن هنرمند در ارتباط است، از این رو نمی‌توان بر این اثر هنری قیمت گذاشت. برخی از محصولات نمدی این استان عبارتند از پالتو، کلاه و زیرانداز.

مفرش

مفرش-صنایع-دستی-عشایر

بانوان هنرمند عشایر استان توانسته‌اند با تولید صندوقچه‌هایی زیبا به احیای این هنر فراموش شده بپردازند. امروزه فعالان دنیای مد توجه بیشتری به هنرهای اصیل ایرانی دارند و در نمایشگاه‌های مد و فشن به معرفی آثاری چون مفرش پرداخته‌اند.

این صندوقچه می‌تواند جای ساک و‌ چمدان‌های بزرگ را بگیرد از آن رو که سازگاری بهتری با طبیعت دارد و به راحتی تجزیه می‌شود. امروزه مفرش با نوارهای چرمی و نقوش برجسته تزئین می‌شود که زیبایی آن دوچندان شده و توانسته از مخاطب دلربایی کند.

گچمه بافی

گچمه بافی را هنر اصیل این اقلیم می‌دانند که در میان معروف‌ترین صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این هنر تلفیقی است از زیبایی قالی و گلیم که گل‌های خوش نقش خود را از قالی وام گرفته است. طرح‌های برجسته با چیرگی هر چه تمام‌تر زنان بافنده عشایر جان می‌گیرند؛ گویی با دراز کردن دست می‌توان دسته گلی از این بوستان تماشایی چید و به معشوق هدیه داد.

نان بلوط سوغات کهگیلویه و بویر احمد و خواص بی نظیرش

نان-بلوط-سوغات کهگیلویه و بویر احمد

یکی از نان‌های محلی استان کهگیلویه و بویراحمد، نان بلوط است که خاصیت درمانی دارد. این نان معجزه‌ای است شفابخش از دامان دنا که سلامت قلب، دستگاه گوارش و سیستم اسکلتی را تضمین کرده و به درمان اسهال کمک می‌کند.

پخت نان بلوط، کاری است دشوار و زنان زحمت‌کش این سرزمین با آسیاب سنگی، بلوط را پودر کرده و در چند مرحله تلخی آن را می‌گیرند. آنگاه خمیری تهیه کرده و چانه را با چوب مخصوص روی ساج قرار می‌دهند، که مغز پخت شود. نان بلوط سوغات ارزشمندی است که زنان روستایی با زحمت فراوان تهیه می‌کنند.

گیاهان دارویی

کوهستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از گیاهان دارویی پرخاصیتی چون بنشن، گل گاوزبان، کرفس کوهی، قارچ کوهی، کنگر و بومادران است که به ارتزاق ساکنان این منطقه کمک می‌کند. بخشی از این گیاهان ارزشمند به اروپا صادر می‌شود و بخشی نیز به عنوان سوغات کهگیلویه و بویر احمد در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:20 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

20 + 15 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید