گلادیاتور فیلمی به کارگردانی ریدلی اسکات و بازی راسل کرو و واکین فینیکس است . این فیلم برنده ی ۵ جایزه ی اسکار در سال ۲۰۰۰ شد.

خلاصه داستان فیلم گلادیاتور

در خلاصه ی فیلم آمده است ارتش روم به رهبری ژنرال ماکسیموس بر آخرین گروه بربرها غلبه می‌کند و روم را نجات میدهد. امپراتور مارکوس اورلیوس در بستر مرگ بدون توجه به پسر مکارش کومودوس از ماکسیموس می‌خواهد تا زمام امور را بدست بگیرد و یک جمهوری مستقل تشکیل دهد… در این حال کومودوس پدرش را به قتل می‌رساند و دستور اعدام ماکسیموس و خانواده‌اش را صادر می کند .

ماکسیموس از مرگ می گریزد اما قادر به نجات خانواده اش نمی شود. یک تاجر برده او را اسیر می کند و ماکسیموس در حالی که هویتش پنهان می‌ماند به پراکسیمو که کارش تعلیم گلادیاتور می باشد فروخته می‌شود. بدین ترتیب ماکسیموس رمز و راز گلادیاتوری را می‌آموزد. بعد از این مرحله ماکسیموس نبردهای گلادیاتوری را دوباره احیا می‌کند و محبوبیت زیادی را برای خودش دست و پا می کند بی توجهی ماکسیموس به امور مملکتی باعث میشود خشم سناتورو امپراطور کومودوس برانگیخته شود.. آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا او را در ملا عام با یک نبرد گلادیاتوری به قتل برسانند ولی ماکسیموس موفق می‌شود درآن نبرد انتقام خانواده اش را بگیرد و کومودوس را به قتل برساند.

جنتی ییتس طراح لباس

طراحی لباس این فیلم توسط جنتی ییتس طراح آمریکایی صورت گرفت. ییتس زاده ی۱۹۵۰ تا به حال حدود هفت پروژه ی مشترک با ریدیلی اسکات را در کارنامه ی خود دارد. و توانست برای این فیلم در سال۲۰۰۰ موفق به کسب جوایز متعددی از جمله اسکار شود. او کار خود را در صنعت مد آغاز کرد و بعد از همکاری با تلویزیون اولین حضور خودش را در سینما با فیلم تلاش برای آتش در سال ۱۹۸۱ رقم زد .

جنتی ییتس طراح صحنه و لباس

جنتی ییتس طراح صحنه و لباس

نگاهی به طراحی های جنتی ییتس

Robin Hood(2010)Ridley Scott

American Gangster(2007)Ridley Scott

Body of Lies(2008)Ridley Scott

Miami Vice(2006)Michael Mann

Kingdom of Heaven(2005)Ridley Scott

De-Lovely(2004) lrwin Winkler

این طراح برنده ی جایزه ی اسکار، حدود ۷۰۰۰ لباس با موضوعات حماسی و تاریخی را طراحی کرد و در اختیار ریدلی اسکات گذاشت …او خود می دانست که طراحی لباس های تاریخی که بار دراماتیک فیلم گلادیاتور را به دوش می کشند تا چه حد می‌تواند مورد حساسیت قرار بگیرد .

سخنان جنتی ییتس در رابطه با طراحی لباس فیلم گلادیاتور

جنتی ییتس در این ارتباط می گوید :ریدلی بارها تاکید کرده بود که ما باید اصل بداهه پوشی کاراکترها را برخلاف فیلم های قبلی که همه ی افراد لباس‌هایشان بسیار اطو کشیده بود را رعایت کنیم.

ترس من فقط به خاطر نداشتن زمان کافی بود. من و تیم طراحی حدود هفت ماه روزی۳ ساعت می خوابیدیم همه ی ما در آن روزها کابوس جنگ ها گلادیاتوری را میدیدیم …

‏ریدلی و من هر دو تحقیقات زیادی را در مورد نوع پوشش رامسس ها کردیم اعم از انواع تن پوش ها، سربند ها، کلاه ها، تاج ها،زیورآلات ،پای افزار ها و شیوه های آرایشی مو و صورت و… از عصر نوسنگی در خاور نزدیک، تا تسلط پارسها بر بین النهرین و مصرکه امکان آن را فراهم آورد تا به ریشه یابی نکات و نقاط اصلی و کم رنگ ارتباط و اشتراک و افتراق تمدن بزرگ و به یادماندنی مصر باستان در عرصه جهانی پی بریم و به شخصیت‌پردازی دقیق در فیلم دست پیدا کنیم.

طراحی-لباس-فیلم-گلادیاتور

تمامی سربند ها، کلاه‌ها ،تاج ها، زیورآلات به صورت کاملا دست ساز تولید شده بود نکته دیگری که برای ریدلی اهمیت داده می‌شد استفاده از نوارهای بافته تزیینی معمولاً شامل بافته های ظریف و طرح دار بود که بافتی شبیه به «جاجیم بافت » داشتند. طبق تحقیقی که من و ریدلی در این خصوص انجام دادیم. در تمدن مصر نوارهای تزیینی در لباس افراد، بسیار زیاد استفاده می‌شد و از هزاره سوم پیش از میلاد نیز دیده می شود .

در مصر شاهد پیشرفت فوق العاده در به کارگیری دستگاه های بافت عمودی در اختیار بافندگان قرار می‌دهد یکی  نزدیک تر بودن به دستگاه بود که خود باعث بالا رفتن دو عامل سرعت و دقت در بافت می‌شود و دیگر آن که با استفاده از روش چندلایی بافی می توانستند همان نوع پارچه را با طول بلندتر تهیه کنند. آنچه مسلم است با افزایش طول یا عرض پارچه می شد تولید پوشاک را افزایش داد و در کل از پارچه سخاوتمندانه تر بهره گرفت.

چنانکه در پوشاک مصر مشاهده شد. استفاده از پلیسه و انواع چین ها و دراپه ها در طرح لباس ها مستلزم تولید بیشتر پارچه بود که امکان ویژه دستگاه های عمودی است.همچنین، شاید عامل شرایط آب و هوا گرم و تابش سوزان آفتاب را بتوان به عنوان انگیزه‌ای برای مصریان تلقی کرد تا پوست خود در برابر آن محافظت کنند؛ در واقع هسته‌ای ابتدایی این رشته علم- که در علم امروز بشر بسیار پر اهمیت و پیشرفته است- از همان دوره شکل گرفت.

انسان، مواد و خواص آنها را شناسایی کرد و آموخت چگونه آنها را در جهت نیل به اهدافش به کاربندد به عنوان مثال برای ایجاد زیبایی، به سراغ مواد بادوام و رنگی رفت و دریافت سنگهایی چون عقیق، لاجورد، فیروزه و چینی زینتی جوابگوی نیازهای او است. اما ،او همچنین می دانست که چگونه این سنگ را به اشکال دلخواه بتراشد و برای آویزان کردن آنها از پایه های فلزی یا نقره ای استفاده کند. زیرا این نوع فلز علاوه بر قابل ذوب بودنش قادربود وزن سنگ ها را به راحتی تحمل کند و بدین ترتیب زیورآلات زیبایی ساخته شد که مشاهده آنها حیرت انگیز است .

من و ریدلی به همراه طراح صحنه آرتور مکس جلسات متعددی گذاشتیم و نتیجه ی تلاش های ما ۷۰۰۰ تا لباسی شد که به مرحله ی اجرا رسید. ما برای طراحی آنها از پوشش‌های مصریان برای بردگان ایده گرفتیم و برای همه نگهبانان با مطالعه به تاریخ باستان توانستیم به طراحی بپردازیم. لباس های افراد سلطنتی را نیز با الهام از پوشش های امپراطوری روم طراحی کردیم.

طراحی کلاه خود، تیم ما را با چالشی جدید مواجه ساخت . ریدلی می خواست دوربین های کوچکی را به همراه چراغ هایی در آنها جاسازی کند این کار به او کمک می کرد تا با گرفتن نماهای پی او وی بتواند نورپردازی های دلخواه خود را انجام دهد…

من حدود ۵۰ نوع کلاه خود طراحی کردم و آنها را در اختیار ریدلی قرار دادم ریدلی نیز با کمک یک شرکت الکترونیکی معتبر توانست به طرح نهایی دست پیدا کند.

Gladiator

اما مهمترین بخش کار قسمت طراحی لباس گلادیاتور ها بود برخلاف تصویر زیبا و حماسی ای که از گلادیاتورهای عصر باستان در فیلم ها نشان داده می‌شود. این برده های بیچاره زندگی مشقت باری داشتند و همیشه با زنده بودند؛ چه در میدان جنگ برده می شدند و با شمشیری خونین به سلول خود باز می گشتند و چه شکست می‌خوردند و خونشان با خاک در هم می‌آمیخت! به همین دلیل است که بیشتر گلادیاتورهای جنگاور پس از مدتی نمایش با استفاده از کوچک ترین فرصتی فرار می‌کردند تا زندگی را مثل یک انسان تجربه کنند.نه یک حیوان خونخوار…

ما در ابتدا چکمه های گلادیاتور ها را طراحی کردیم یک جفت چکمه. یک تا مشکی و تای دیگر سفید. یکی از چرم و دیگری از خز با یک پوشش نازک ابریشمی و همینطور در بافت لباس ها از ترکیب رنگهای طلایی و مشکی بهره گرفتیم.

فیلم گلادیاتور یک فیلم اکشن به حساب می‌آمد . پوشش زره هایی که برای گلادیاتورها طراحی کردیم از جنس لاستیک و سپر ماشین بودند که در عین مقاومت در صحنه های درگیری قابلیت بازسازی سریع برای گرفتن ادامه ی پلان را داشتند. گلبرگ هایی که به رنگ طلایی روی لباس ها به کار گرفته شده بودبه وسیله ی ۸۰۰ هزار لایه فلزی شکل گرفته بود. که در نوبه ی خود یک طراحی منحصر به فرد و نفیس به شمار می آید. این نوع از متریال به فیلمبردار کمک می کرد تا با تابش نور های دلخواه تصاویر دلچسبی را ثبت کند و در پیشبرد بار دراماتیک صحنه روند موثری را طی کند.

ما در طراحی لباس گلادیاتور ها به مانند یک کارخانه عمل کردیم و همه ی آنها را با نظم بخصوصی به تولید رساندیم واین امر باعث شد صحنه های خونین و گیرای ۱۰ دقیقه ابتدای فیلم وقتی همه ی سر بلاز ها با هم حرکاتی را مثل پرتاب نیزه که دست ها را از آرنج خم می شد را انجام می‌دادند ریتم بسیار زیبایی را در ترکیب بندی تصاویر به وجود می‌آورد.

فیلم گلادیاتور یکی از بهترین نمونه های تاریخ سینما می باشد که در آن توجه فراوان به جزئیات در طراحی صحنه و لباس دیده می‌شود . می‌توان آن را به‌عنوان بهترین نمونه یک طراحی رئال همراه با نگاه خلاق طراح در سینما انتخاب کرد .

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: لباس, مد و فشنبرچسب‌ها: , , , بازدیدها: 1047
تاریخ انتشار:9 آذر, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

یازده + 17 =