استان هرمزگان با وجود نزدیکی به پهنه بی‌کران آب‌های شور و آزاد محصولات کشاورزی متعددی را تولید می‌کند. میناب به لطف همجواری با رود آب شیرین میناب مملو از مزارع و نخلستان‌هاست. آب آشامیدنی بندر عباس نیز از همین شهر تامین می‌شود.

جالب است بدانید که هرمزگان تامین‌کننده اصلی صیفی‌جات در کشور است. از آنجایی که هرمزگان استانی تک فصل به شمار می‌رود در تمام فصول سال محصولاتی از جمله گوجه‌فرنگی، پیاز، هندوانه، بادمجان، طالبی و فلفل در این منطقه کشت می‌شود.

باغ‌های انبه میناب

باغ-انبه-میناب-محصولات-هرمزگان

 میناب از شهرستان‌های سرسبزآباد است که به لطف رود آب شیرین و وجود سد استقلال دارای باغ‌های انبه فراوان است. هر ساله چیزی در حدود 20 هزار تن انبه از باغات بندرعباس، میناب و رودان برداشت می‌شود. علاوه بر صیفی‌جات سبزیجاتی نظیر کاهو، کلم، گل کلم، کلم بروکلی و قمری در این استان به وفور کشت می‌شود.

 خرما بر نخیل

در استان هرمزگان هر اندازه که دستتان کوتاه باشد هم خرمای بر نخیلی نصیبتان می‌شود. چرا که به دلیل آب‌وهوای گرم و خشک منطقه بیش از 35 هزار هکتار از اراضی زیر کشت خرما هستند. خرما در انواع بیشماری در این استان یافت و صادر می‌شود. خرمای پیارم معروف‌ترین نوع خرمای هرمزگان است که به کشورهای اطراف صادر می‌شود.

مهیاوه

مهیاوه را می‌توان نوعی سس به شمار آورد که از ماهی موتو یا ساردین تهیه می‌شود و سسی نمکی و تند است. این سس خوش طعم در کنار نان و برنج به عنوان غذای اصلی سرو می‌شود. البته محلی‌ها از این سس به عنوان جایگزینی برای پنیر صبحانه نیز میل می‌کنند.

ماهی-برشته-غذای-محلی-هرمزگان

ماهی برشته

نزدیکی به دریا و وجود جزایر متعدد، ماهی را به یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان تبدیل کرده است. بومی‌های کیش ماهی ساردین، گاریز، سنگسر، هور و بیاح را برای تهیه این غذا انتخاب می‌کنند. برای تهیه این غذای دریایی، شکم ماهی با سبزی‌های معطر محلی و ادویه پر و روی آتش کباب می‌شود.

برنج دیشو

این برنج خوش‌عطر و شیرین با شیره خرما تهیه می‌شود. غالبا این برنج درکنار ماهی سرو می‌شود. گرمی خرما و سردی ماهی، غذایی متعادل را ایجاد می‌کند که در هماهنگی با اقلیم منطقه است.

هواری پلوی مخصوص هرمزگانی

برنج دیشو

هواری نوعی پلوی مخلوط مخصوص به استان هرمزگان است که از ترکیب سبزیجات، برنج، ماهی و ادویه تهیه می‌شود. در این غذا از ماهی سرخ شده استفاده می‌شود. ترکیب سبزیجات هواری غالباً گشنیز و شنبلیله است و اندکی سیر که عطر و طعم زیادی به برنج می‌بخشد. مردم استان با همین دستور و تنها با جایگزینی ماهی با میگو، هواری میگو را طبخ می‌کنند که طعمی بسیار به‌ یادماندنی دارد.

ترشی سنتی انبه هرمزگان

ترشی-انبه-محصول-استان-هرمزگان

با وجود باغات انبه در استان، مردم همیشه به انبه شیرین و کال دسترسی دارند و از آن برای تهیه نوعی ترشی لذیذ استفاده می‌کنند. در تهیه این ترشی از انبه نارس، تمبرهندی، سیاه‌دانه و روغن زیتون استفاده می‌شود. البته دستورهای متعددی برای تهیه این ترشی وجود دارد.

زیبون

زیبون

این غذای خوشمزه دستپخت مردم جزیزه نشین قشم است. در تهیه این غذا از ماهی‌های متفاوتی استفاده می‌شود، به همین دلیل با هر ذائقه‌، از تناول این غذا لذت خواهید برد. طرز تهیه این غذا شباهت زیادی به استانبولی تهرانی دارد و مهم‌ترین تفاوت آن وجود ماهی و ادویه‌های جنوبی در ترکیب با برنج است.

 کاتوغ ماهی از غذاهای محلی هرمزگان

کاتوغ واژه‌ای است که مردم استان هرمزگان به جای خورشت به کار می‌برند. محبوب‌ترین کاتوغ دراین استان ماهی است که در تهیه آن در کنار ماهی از پیاز و سبزی مخصوص و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. البته همانطور که می‌دانید دو چیز غذای مردم جنوب را متمایز می‌کند، نخست تنوع ماهی‌ها و موجودات دریایی و البته ادویه‌ها که شباهت زیادی به ادویه‌های هندی دارند.

گبولی گوشت، کلمبا، عنکاس، سوارغ، نان تمشی و برنج دیشو از دیگر غذاهای محلی استان هرمزگان به شمار می‌رود. در بازدید از این استان باید طعم ماهی‌های متنوع و ادویه‌های جنوبی را بچشید، جامه‌ای مزین به سوزن دوزی بپوشید و جزیره گردی را آغاز کنید.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:7 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

شانزده − شانزده =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید