پس از گذر از پایتخت و در مسیر جنوب و در مرکزی‌ترین نقطه کشور به استان قم می‌رسید. کوچک‌ترین استان ایران پس از البرز دقیقا در جنوب مرکز و پایتخت ایران جاخوش کرده است. شهری در نقطه‌ای دور از سطح دریا که عایدش از این فاصله، آب‌وهوایی گرم و خشک است.

همگان قم را به حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکرانش می‌شناسند اما چه بسیار بناها و مکان‌های دیدنی قم از چشم دور مانده‌اند. پس از ورود به دومین شهر مذهبی ایران، و آنگاه که آرامش و حال خوب حرم حضرت معصومه(س) به جانتان رسوخ کرد، آن احوال را زیر بغل بزنید و از باقی زیبایی‌های قم دیدن کنید.

در این استان کوچک از مذهب گرفته تا تاریخ و از کویر گرفته تا طبیعت سبز همه و همه را می‌توانید یک‌جا ببینید. مساجد قدیمی، آرامگاه مشاهیر، روستاهای سرسبز، بناهای تاریخی وغیره تنها برخی از دارایی‌ها و مکان‌های دیدنی قم هستند که برای مهمانان خود به نمایش می‌گذارد.

حرم-حضرت-معصومه-قم

نگین درخشنده مرکز ایران!

در جنوب نقطه مرکزی ایران، نگین انگشتری نه از جنس یاقوت و زمرد و یشم که از جنس آرامش و خدا سال‌هاست می‌درخشد. همان نگین امیدی که از بین امواج غم سر بلند و در کویر استان قم رخ‌نمایی می‌کنند. حرم حضرت معصوعه (س) آرام و قرار دلدادگان دورمانده از حرم امام‌رضا (ع) است.

درد دل پیش خواهر می‌برند تا به گوش برادر برسانند. خواهری که در آرامگاهی سه گنبدی، با کاشی‌کاری‌های اصیل و قدمتی دور، سرها را به دامان می‌گیرد و قلب‌ها تسکین می‌دهد. باید در این حرم گام بگذاری تا حس مشابه آن با حرم امام رضا (ع) و آرامش بی‌مانند را تجربه کنی.

جامانده های تاریخ مذهب و ایران!

تاریخ-مذهب-در-قم

در این شهر مرکزی ایران نه‌تنها بخش بزرگی از تاریخ مذهب بلکه قسمت‌های مختلفی از تاریخ ایران جامانده‌اند. چنان‌که اگر تاریخ مذهب را دوست دارید، مساجدی مثل جامع و جمکران، آرامگاه‌های مشاهیر، قبرستان شیخان و مقبره‌های باغ گنبد سبز را باید ببینید.

اما اگر به بازدید از مکان های تاریخی شهر قم علاقه‌مند هستید، برخلاف تصور بسیاری از افراد، بازمانده‌های تاریخی در این شهر زیاد است. از خانه‌ها گرفته تا کاشانه‌ها و کاروانسراهای قدیمی را می‌توانید اینجا ببینید.

در گذشته هر کس از هر کجای ایران به هر جای دیگر می‌خواست سفر کند، گامی در استان قم می‌نهاد و این فلسفه ماندگاری کاروانسراهای بسیار در این شهر است. دیرگچین، منظریه، پاسنگان، حوض سلطان و پل دلاک محل استراحت مهمانان قدیمی این شهر هستند که امروز هر یک بخشی از تاریخ را نمایان می‌کنند.

جاهای-دیدنی-قم

دیگر نمایشگران تاریخ در این شهر، مدرسه فیضیه، بازار تیمچه بزرگ، کوه خضر نبی، قلعه قمرود و خانه‌های ملاصدرا و حاج علی‌خان زند، منزل و موزه یزدان‌پناه و حمام حاج عسگرخان‌ هستند. این جاهای دیدنی قم بدون صدا، گوشه گوشه اتفاقات تاریخی این شهر را فریاد می‌زنند.

دریاچه ای در دل کویر، آیینه ایران!

اگرچه کم پیش می‌آید کسی به دنبال جاذبه های طبیعی قم باشد اما در کمال ناباوری در استان قم از عجیب‌ترین جاذبه طبیعی می‌توانید دیدن کنید. دریاچه‌ حوض سلطان یا نمک، خاص‌ترین دریاچه ایران محسوب می‌شود که بساط نمکین خود را در کویر استان قم گسترده است.

دریاچه مثلثی نمک در فصول و زمان‌های مختلف تغییر قیافه می‌دهد اما نمک‌های روی آبش آن همچون آیینه‌ای در مرکز ایران می‌درخشند.

دریاچه-مثلثی-نمک--قم

طبیعتی دلپذیر در خشک ترین ناحیه ایران!

طبیعت و سرسبزی در کویر یکی دیگر از عجایب این شهر است که گرما را از جان به در می‌کند. اگر به دنبال مکان های تفریحی شهر قم هستید، وشنوه و فردو یا فردوس شما را به سمت خود فرامی‌خوانند. روستایی ییلاقی با خانه‌های پلکانی و هوایی معتدل در فصول گرم را می‌پسندید یا طبیعت بکر و هوای دلچسب فردوس؟

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:20 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

سه × سه =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید