فضای مجازی وارد زندگی ما شده و حتی از هر همراه و دوستی به ما نزدیک‌تر.

اتیکت در فضای مجازی چیست؟

اول  تعریف «اتیکت» را بدانیم. قدیم به «آداب و رسومی که در همراهی با دیگران باید مورد توجه قرار بگیرند» اتیکت گفته می‌شد. به همین علت هنوز هم معمولاً از اصطلاح آداب معاشرت برای ترجمه اتیکت در فارسی استفاده می‌شود.

اما معنای اتیکت کم‌کم عمومی‌تر، گسترده‌تر و متنوع‌تر  از معاشرت و همراهی با دیگران شد. با فراگیر شدن فضای مجازی بحث اتیکت در این فضا هم یکی از ترندترین بحث‌های آداب اجتماعی است.

آداب-آنلاین

قوانین آداب اجتماعی در فضای مجازی یا همان اتیکت در شبکه‌های مجازی

۱_فراموش نکنید آنلاین بودن یک فرد، نشان از وظیفه‌ی او برای پاسخ دادن به پیام‌ها نیست. پس دست از وسواس بر داشته و به چهاردیواری مجازی دیگران احترام بگذاریم.

۲_برای اولین ارتباط در پیام‌رسان‌ها لطفاً از ویس دادن، پرهیز کنیم. این نوع ارتباط گرفتن، اصلاً محترمانه نیست. در صورتی می‌توانیم ویس بگذاریم که اجازه‌اش صادر شده باشد.

۳_اگر برای خرید، سفارش و درخواست پیامی می‌دهیم، در نوشتار یا همان پیام اول درخواستمان را کامل و مؤدبانه عنوان کنیم. فراموش نکنیم این یک معامله است. طلبکار و متوقع نباشیم. اگر از انتخابمان پشیمان شدیم یا مثلاً با سطح توقع‌مان هم‌خوانی نداشت؛ غر نزنیم و انرژی منفی ندهیم. از گفتن جمله‌هایی مثل «چقدر گران است» یا «اصلاً نمی‌ازرد» و … خودداری کنیم. قرار نیست انتقام جیب‌مان را از دیگران بگیریم.

۴_اگر‌ کسی خارج از زمان استاندارد ما پیام داد، وظیفه‌ای برای جواب دادن با آن نداریم و فردایش سر زمان مناسب جوابش را بدهیم. تربیت مخاطب سخت نیست‌.

۵_اگر در گروهی عضو شدیم به قوانین احترام بگذاریم.‌ در ارسالی‌هایمان دقت کنیم. از فرستادن مطالبی خارج از عرف یا قاعده‌‌ی گروه پرهیز کنیم.

۶_از دعوا، جر و بحث در گروه‌ها خودداری کنیم. اگر جایی مطابق میل یا سلیقه، اعتقاد یا باور ما نبود، به سادگی آن‌جا را ترک کنیم.

۷_پیام دادن متوالی به آدم‌ها فقط در صورتی امکان‌پذیر است که صمیمیت بین ما کامل شده باشد. در غیر این‌صورت کار ما بی‌ادبی است.

۸_ از اظهار نظر درباره‌ی دیگران بدون این‌که از ما نظری بخواهند، پرهیز کنیم. چاق شدن، لاغر شدن و حتی تعریف کردن در محدوده‌ی اختیار ما نیست. مگر صمیمت ما ثابت شده باشد.

۹_قبل از خرید آنلاین، نظرات را بخوانیم و تحقیق کافی را انجام دهیم. راه ارتباطی با سفار‌ش‌گیرنده را امن کرده، سؤال بپرسیم و با اطلاعات کافی خرید کنیم. بعد از خرید پیگیری و مطالبه را درست و به‌جا انجام دهیم.

۱۰_از آشنایی‌های آنلاین توقع بالایی نداشته باشیم. حقیقت را در مجازی دنبال نکنیم. ما واقعی‌ترین فرد زندگی خودمان هستیم. درگیر آدم‌های مجازی نباشیم.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:10 خرداد, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

پانزده − دو =